• Anonym (Fundersam)

Hur ser man om han tagit amfetamin?

Hej

Jag har en fråga som jag jätte jätte gärna skulle vilja ha svar på.

Det är såhär att min kille som nu ska bli pappa till våra gemensamma barn (tvillingar) tar droger.
    Inte så att han är narkoman eller liknande men han tar amfetamin när han festar och ibland även kokain.
    Hasch har han rökt en hel del men det är jag ganska säker på att han inte gör längre för han blev själv rädd av de psykoser han fick av det.

Nu har han sagt att han efter sommaren är slut ska sluta helt med amfetaminet också. (han säger att han har slutat med kokainet redan)

Nu vill jag veta om ngn av er vet ngt sätt man kan se på honom om han är påtänd eller inte?

Hasch känner jag ju lukten av och det märks också på hans personlighet, kokain märker jag oftast de gånger han har tagit eftersom han blir personlighetsförändrad. Men amfetaminet märker jag inte,

Snälla vet ngn något sätt jag kan se det på honom? Syns det på ögonen?

tacksam för svar

• Svar på tråden Hur ser man om han tagit amfetamin?
  • skånetös i väst

Om han menar allvar tycker jag han ska börja på NA och du kan ju gå på Naranon så kanske det kommer att fungera bra utan att ni behöver vara ifrån varandra. Du kan inte lita på att han säger att han ska sluta. Han måste agera. Droger tar död på ens känslor och viljan är också en känsla så det är inte säkert att han kännner viljan hela tiden.
    Börja med principen 90 dagar 90 möten. Sedan kan han gå några gånger i veckan och till slut kanske bara en gång i veckan.

Han behöver inte vara drogfri för att börja på på mötena.

• Gumlan

som någon skrev, bästa sättet att veta är att se till att han tar pisseprov. Ni ska ha barn nu, han måste sluta!

• zikoriat

Har inte läst tråden så allt kanske redan sagts.., men iaf:

Spända käkmuskler, "tuggande".
    Vaken mycket, svårt att sova (därför amfetamin/tjack även kallas för "vaket").
    "Överdriven" kåthet.
    Pillar gärna med något, vad som helst.
    Prata oavbrutet.
    Torr i munnen.
    Sötsliskaktig svettlukt.
    Social, talar gärna om hur mkt han älskar folk hit o dit.

Behöver inte ha abstinens om han bara tatt tjack ngn enstaka dag, min kille fick abstinens (låg i sängen o mådde piss 2-3 dagar) först efter en veckas oavbrutet tjackintag/vakenhet.

Min sambo (nuvarande) missbrukade tjack rätt länge, gjorde det långt innan vi träffades (även då han satt på kåken i 1 1/2 år) och efteråt också. Men sedan 1 januari har han varit helt ren, både från droger och alkohol.
    Har tagit en del tjack själv också, men inte ngnsin mer.

• Halvnorskan

Har man tagit amfetamin ær man inte hungrig. Man ær torr i munnen, vilket kan ge ett smackande nær man pratar. Man kænner inte kyla, dvs han kan gå omkring i t-shirt ute i minusgrader. Man sover inte under tiden man har amfetamin i kroppen, men efteråt blir man trøtt och kan sova i ett dygn, plus att man æter massa. En som ær høg på amfetamin har stora pupiller, kan också prata mer æn vanligt. Man sover inte på hela natten om man tagit amfetamin. Effekten håller i flera timmar. Efteråt kan man drabbas av ångest.

En del mænniskor som har ADHD kan reagera annorlunda på amfetamin. De blir lugna och koncentrerade av amfetamin.

• Halvnorskan

Mina patienter ær narkomaner, heroinister, amfetaminister osv. Vill bara sæga till trådstartaren att det bæsta ær nog att glømma den dær killen. I stort sett ALLA som hamnar i narkotikamissbruk gør det inte bara pga en taskig barndom tex...det måste till något mer och det ær PERSONLIGHETSSTØRNING. Dvs de flesta av mina patienter har en størning i deras personlighet som tex psykopati, narcissism, borderline, osv...ganska allvarligt och i de flesta fall obotbart hur mkt terapi de æn går i.

Vill bara sæga att ha en pojkvæn som ær narkoman kommer alltid betyda PROBLEM! Tro inte att du kan rædda honom. Och æven om han slutar med narkotika så har han troligen en personlighetsstørning som gør det svårt att leva med honom.

Nu måste du tænka på dig sjælv och din bebis gumman!

• zikoriat

Halvnorskan

Ja, så var det iaf inte för mig och min karl
    Vi rör oss rätt mkt i kretsar där det är en öppen syn på droger och många missbrukar - antingen mer eller mindre varje dag eller "bara" när det är fest.
    Fast nu, när vi har bebis på g och det mesta i våra liv ordnat upp sig så umgås vi mest med dom övriga som också lagt av med den biten.

Menar alltså att det behöver faktiskt inte vara kört, samt att en person som tar droger inte nödvändigtvis behöver ha ngn personlighetsstörning.
    Nu jobbar du ju förvisso med narkomaner, men... jag ser det gärna från andra håll också.

• Catzi

Eftersom det inte syns på din kille när han tagit amfetamin är han troligtvis ganska van, dvs, tar varje dag. Hur vet du när han har tagit då om det inte syns? Säger han det till dig eller ser du när han tar? Lita inte på honom. Tar han en gång framför dig så tar han tio gånger i smyg.

När någon säger "jag ska sluta efter sommaren" så betyder det att man är ganska ordentligt fast i missbruket. Han kommer inte sluta efter sommaren, tro mig.

Och du, Halvnorskan, jag blir verkligen ledsen när människor som jobbar med missbrukare har så dålig inställning som du verkar ha. Jag känner en hel del f.d. narkomaner som INTE är personlighetsstörda. Dessutom att påstå att de är obotbara. Byt jobb och gör missbrukarna en tjänst!

• tres

Hej jag undrar precis som Catzi hur du kan se att han är nykter när du inte kan se att han är påtänd? Din pojkvän verkar ju definitivt vara en fullfjädrad narkoman och då kanske du ska fråga dig om det inte är de gånger han är "normal" som är de gånger han är påtänd?

Att vara missbrukare är inte olika för olika individer. Det finns ett mönster som i princip alla följer, det spelar ingen roll vad för sorts missbruk det är. Missbruket ÄR starkare än den personlighet som du tycker att din vän/sambo/mamma har. Inser du inte det så är du medberoende, vilket de flesta anhöriga till missbrukare är.

Man skyller ofta på drogen i sig, "knarket förstörde mig" osv men det kunde lika gärna vara shopping/träning/matmissbruk eller vadsomhelst. Det är sant som Halvnorskan säger att de allra flesta missbrukare har dubbeldiagnoser, dvs de är inte "bara" missbrukare. Det är någon slags personlighetsstörning som har lett dom till drogerna dvs självdestruktiviteten. Det är inte omgivningen eller missbruket i sig som har sökt sig till människan utan tvärtom - alla människor bär ansvar för sitt egna beteende.

Däremot behöver det inte vara kört för att man har en personlighetsstörning, det är otroligt många människor som kan ta itu med det - de som har det jobbigt är de som fönekar det.

• zikoriat

tres

Vilka erfarenheter har du av drogmissbruk ?

Tycker fortf det är tröttsamt med folk som bara vill se ena sidan av myntet (psykologers o polisens o myndigheters o statens gemensamma sida) och tala om för andra hur ALLA missbrukare minsann är.

jaja..

• 1978nettan

håller med zikoriat! alla missbrukare är inte likadana! och en som inte är eller har varit en missbrukare kan aldrig veta hur det är.

Svar på tråden Hur ser man om han tagit amfetamin?