• Molly i Skåne

Influensa-vaccin till din prematur? Eller hoppar ni över?

Vår lille kille som är lungsjuk med BPD (född v.26+5) skall få influensa vaccin på måndag.
    Har din prematur fått vaccinet? Hur reagerade i så fall bebisen efteråt?
    Vår sköterska säger att feber och ont ileder är vanligt-typ Influensa light. Om ni beslutat hoppa över att vaccinera mot influensa-har ni lust att berätta varför? Jag känner mig väldigt kluven-är rädd att det kan vara farligt...

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Influensa-vaccin till din prematur? Eller hoppar ni över?
  • MsBeauty

jag vill också att sonen ska få det, ska ringa Neo och fråga. Ingen har sagt något om att han kan få det, men ingen sa nåt om Synagis heller förrän jag tog upp det själv.

• Molly i Skåne
    MsBeauty skrev 2008-10-15 15:54:55 följande:
    jag vill också att sonen ska få det, ska ringa Neo och fråga. Ingen har sagt något om att han kan få det, men ingen sa nåt om Synagis heller förrän jag tog upp det själv.
    Har ni tagit synagisen nu? Gick allt bra?
    Vi vaccinerar som sagt för Influensa på måndag- tydligen en ilsken variant typ B i år som de beräknar kommer ha ihjäl 4000 gamla och svaga- så det är klart våra små skall vaccineras. Men biverkningar vet jag tyvärr för lite om-vet du något om det?
  • Livsglädjen

Jag vill att Edvin får vaccinera sig i år också (fick vaccin -06 och -07). Har mailat läkaren och väntar på svar. BVC-sköterskan var helt velig och tyckte att JAG skulle ta reda på av läkaren om Edvin behövde vaccin, vilken sorts vaccin och vilken dos... Suck!

• Livsglädjen

Ja, förra gångerna så minns jag inte att han reagerade överhuvudtaget. Det var kinkigare med pneumokockvaccineringarna (Prevenar), då fick han feber och en hård "knöl" där sprutan gått in.

• Molly i Skåne
    Livsglädjen skrev 2008-10-18 01:45:08 följande:
    Ja, förra gångerna så minns jag inte att han reagerade överhuvudtaget. Det var kinkigare med pneumokockvaccineringarna (Prevenar), då fick han feber och en hård "knöl" där sprutan gått in.
    Ja det var vi också med om-och han fick 40 graders feber båda gångerna!
    Skönt att höra att influensa vaccinet inte påverkade honom!
    Knasigt att du själv måste "jobba" för att få vaccinet-man tycker att det borde vara så självklart!
  • Millli

Vår kille(född v24+4) nu 1,5 o korr ska få spruta nästa vecka. Han har mild BPD. Kan inte minnas att han reagerade förra året.. Den är absolut inte farlig och biverkningarna går över! Det kommer gå bra var inte orolig! Lyckamtillle(född v24+4) nu 1,5 o korr ska få spruta nästa vecka. Han har mild BPD. Kan inte minnas att han reagerade förra året.. Den borde ju inte vara farlig(kan man tycka iaf om det ska ges till känsliga barn) och biverkningarna går över! Det kommer gå bra var inte orolig

• Molly i Skåne
    Millli skrev 2008-10-18 13:23:22 följande:
    Vår kille(född v24+4) nu 1,5 o korr ska få spruta nästa vecka. Han har mild BPD. Kan inte minnas att han reagerade förra året.. Den är absolut inte farlig och biverkningarna går över! Det kommer gå bra var inte orolig! Lyckamtillle(född v24+4) nu 1,5 o korr ska få spruta nästa vecka. Han har mild BPD. Kan inte minnas att han reagerade förra året.. Den borde ju inte vara farlig(kan man tycka iaf om det ska ges till känsliga barn) och biverkningarna går över! Det kommer gå bra var inte orolig
    Tack så mycket! Känns verkligen lite jobbigt- talade m en sköterska på BVC som var väldigt skeptisk-men nu går ju inte vi på BVC utan på neo-mottagningen...
    Törs man fråga hur länge din kille hade syrgas och ev. betapred?
    Och hur prematur han var. Jag letar m ljus och lykta efter BPD föräldrar- se gärna min pres och tråd!
    //M
  • ISSEN

Jag har en son som är född v 26+2 och är snart 6 mån (3 korr) Han har lindrig BPD ochjag antar att en influensa kan bli väldigt jobbig för honom! Men om man nu inte skulle få vaccinet till honom, tror ni det blir nåt bättre om resten av familjen vaccinerar sig? och är det någon som vet om man får vaccinera en 2,5 åring? (Född v 30+6 men inga som helst problem) Vore ju skönt att ha hela familjen vaccinerad!

• Molly i Skåne
    ISSEN skrev 2008-10-20 11:34:53 följande:
    Jag har en son som är född v 26+2 och är snart 6 mån (3 korr) Han har lindrig BPD ochjag antar att en influensa kan bli väldigt jobbig för honom! Men om man nu inte skulle få vaccinet till honom, tror ni det blir nåt bättre om resten av familjen vaccinerar sig? och är det någon som vet om man får vaccinera en 2,5 åring? (Född v 30+6 men inga som helst problem) Vore ju skönt att ha hela familjen vaccinerad!
    Tror bara man rekommenderar föräldrarna att vaccinera sig. en frisk 2, 5 åring är inte i riskzonen. Tvärtom skall man ju undvika "onödiga" vaccineringar inför behovet senare i livet- sa vår sköterska idag. Vi har fått ställa in för lilen är inte kry.
  • ISSEN

Nu har jag pratat med NEO och de sa att man får influensavaccin OM man är född före v 26 eller har BPD diagnos och Simon är född va 26?2 alltså precis på gränsen men eftersom han har BPD diagnos och efter lite tjat så gick de med på att Simon ska få vaccination både för RS och influensan! De ska ringa när det är dags att komma o ta sprutan! De sa ochså att det va viktigt att vi alla andra i familjen oxå vaccinerar oss vilket jag inte trodde behövdes, åtminstånde inte på storebror,men nu får vi göra det då! Ska ringa och boka tid för det nästa vecka tänkte jag!

Svar på tråden Influensa-vaccin till din prematur? Eller hoppar ni över?