Inlägg från: Molly i Skåne |Visa alla inlägg
  • Molly i Skåne

Influensa-vaccin till din prematur? Eller hoppar ni över?

Vår lille kille som är lungsjuk med BPD (född v.26+5) skall få influensa vaccin på måndag.
    Har din prematur fått vaccinet? Hur reagerade i så fall bebisen efteråt?
    Vår sköterska säger att feber och ont ileder är vanligt-typ Influensa light. Om ni beslutat hoppa över att vaccinera mot influensa-har ni lust att berätta varför? Jag känner mig väldigt kluven-är rädd att det kan vara farligt...

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Influensa-vaccin till din prematur? Eller hoppar ni över?
  • Molly i Skåne
    MsBeauty skrev 2008-10-15 15:54:55 följande:
    jag vill också att sonen ska få det, ska ringa Neo och fråga. Ingen har sagt något om att han kan få det, men ingen sa nåt om Synagis heller förrän jag tog upp det själv.
    Har ni tagit synagisen nu? Gick allt bra?
    Vi vaccinerar som sagt för Influensa på måndag- tydligen en ilsken variant typ B i år som de beräknar kommer ha ihjäl 4000 gamla och svaga- så det är klart våra små skall vaccineras. Men biverkningar vet jag tyvärr för lite om-vet du något om det?
  • Molly i Skåne
    Livsglädjen skrev 2008-10-18 01:45:08 följande:
    Ja, förra gångerna så minns jag inte att han reagerade överhuvudtaget. Det var kinkigare med pneumokockvaccineringarna (Prevenar), då fick han feber och en hård "knöl" där sprutan gått in.
    Ja det var vi också med om-och han fick 40 graders feber båda gångerna!
    Skönt att höra att influensa vaccinet inte påverkade honom!
    Knasigt att du själv måste "jobba" för att få vaccinet-man tycker att det borde vara så självklart!
  • Molly i Skåne
    Millli skrev 2008-10-18 13:23:22 följande:
    Vår kille(född v24+4) nu 1,5 o korr ska få spruta nästa vecka. Han har mild BPD. Kan inte minnas att han reagerade förra året.. Den är absolut inte farlig och biverkningarna går över! Det kommer gå bra var inte orolig! Lyckamtillle(född v24+4) nu 1,5 o korr ska få spruta nästa vecka. Han har mild BPD. Kan inte minnas att han reagerade förra året.. Den borde ju inte vara farlig(kan man tycka iaf om det ska ges till känsliga barn) och biverkningarna går över! Det kommer gå bra var inte orolig
    Tack så mycket! Känns verkligen lite jobbigt- talade m en sköterska på BVC som var väldigt skeptisk-men nu går ju inte vi på BVC utan på neo-mottagningen...
    Törs man fråga hur länge din kille hade syrgas och ev. betapred?
    Och hur prematur han var. Jag letar m ljus och lykta efter BPD föräldrar- se gärna min pres och tråd!
    //M
  • Molly i Skåne
    ISSEN skrev 2008-10-20 11:34:53 följande:
    Jag har en son som är född v 26+2 och är snart 6 mån (3 korr) Han har lindrig BPD ochjag antar att en influensa kan bli väldigt jobbig för honom! Men om man nu inte skulle få vaccinet till honom, tror ni det blir nåt bättre om resten av familjen vaccinerar sig? och är det någon som vet om man får vaccinera en 2,5 åring? (Född v 30+6 men inga som helst problem) Vore ju skönt att ha hela familjen vaccinerad!
    Tror bara man rekommenderar föräldrarna att vaccinera sig. en frisk 2, 5 åring är inte i riskzonen. Tvärtom skall man ju undvika "onödiga" vaccineringar inför behovet senare i livet- sa vår sköterska idag. Vi har fått ställa in för lilen är inte kry.
  • Molly i Skåne
    ISSEN skrev 2008-10-20 13:40:10 följande:
    Nu har jag pratat med NEO och de sa att man får influensavaccin OM man är född före v 26 eller har BPD diagnos och Simon är född va 26?2 alltså precis på gränsen men eftersom han har BPD diagnos och efter lite tjat så gick de med på att Simon ska få vaccination både för RS och influensan! De ska ringa när det är dags att komma o ta sprutan! De sa ochså att det va viktigt att vi alla andra i familjen oxå vaccinerar oss vilket jag inte trodde behövdes, åtminstånde inte på storebror,men nu får vi göra det då! Ska ringa och boka tid för det nästa vecka tänkte jag!
    Vad bra att det fixar sig! Så då hade ju min sköterska fel! ja det är ju också mänskligt...
    Synagissprutan gör riktigt ont, men vår lille tog det som den lille kämpe han är-väldigt olika med olika barn...Lycka nu till!
  • Molly i Skåne
    Basses mamma skrev 2008-10-21 11:58:34 följande:
    Jag ringde till barnmottagningen och frågade om influensavaccin och de sa att de inte tyckte det var nödvändigt. De tyckte att han får så många sprutor iaf. Men dr skulle kolla upp det noggrannare tills vi ska dit och få Synagis i början av november. Så pratade vi med BVC igår och hon tyckte att han visst kunde få influensavaccinet, och att det kunde hon ge isf, men att vi skulle diskutera med barn först. Så nu vet vi inte hur vi ska göra. Jag betalar mer än gärna för det om det kan göra så att han undviker att bli svårt sjuk. Har även funderat på att vaccinera oss själva med, någon som vet om det har någon effekt, dvs om det hjälper S på något vis om vi oxå är vaccinerade?
    Jag och mannen vaccinerar oss på fredag- drop-in...och sen lillen samma dag på neo!
    Vi fick flytta fram eftersom han är förkyld med hosta nu.
  • Molly i Skåne
    Millli skrev 2008-10-21 22:09:32 följande:
    Min lille kille kom v24+4, 660g 31cm stor! Han medicinska historia är i korthet ungefär såhär, ductus operation, laser behandling för ROP. Vid hemgång ganska precis vid BF hade han med sig syrgas, 11 olika mediciner inc inhalations mediciner. Vi fick en ailos med hem och som vi använder nu med när han blir "slemmig" och hostig. Senaste lungfunktions undersökningen visade att lungorna repat sig jätte bra men fortfarande lätt påverkan. Han har lins på ena ögat och ska även få på det andra när han blir äldre. Han äter losec för kräkningar/uppstötningar. Vi får Synagis 1ggr/mån och nu ska han få flunsa sprutan imorgon... Men ii det stora hela är han inte jättepåverkad av att varaaa prematur! Han har haft tur!
    Oj så tufft!
    Känner verkligen med er! Har ni varit i Gbg och kollat hans lungor eller går de bara efter röntgen? Vår kile har mindre än halv lungkapacitet-och är just nu hostig och gnällig. Vi trodde det "bara" var hans första tand, men det håller i sig. Satt på akuten 4 timmar igår men varken crp, lungröntgen eller halsprov visade ngt. Men han var rejält röd i halsen (min man och jag har också ont i halsen-så vi som är så suuuperförsiktiga måste ha smittat honom!)
    Så vaccinet mot influensa är framflyttat till helgen nu-förutsatt att han inte blir sämre eller får feber!
    Milli-kan inte du vara snäll och skriva och berätta hur det gick!!" Och lycka till- din kille är verkligen en kämpe-precis som vår! Ja, alla våra prematurer är superduktiga-som de får gå igenom!
    Kram till alla!
  • Molly i Skåne
    Millli skrev 2008-10-23 20:08:08 följande:
    Svar på #24Hur mår din lille?! Jobbig att sitta på akuten så länge men det var ju tur att de inte hittade något! Hoppas att det går över snart.. Man kan vara försiktig men det är nästan omöjligt att inte smitta varandra tycker jag. Inhalerar ni något? Vi kör "de vanliga" pulmicort & ventoline. Influensasprutan gick toppen! Lite gråt 10sec sen var det över, idag har han mått bra och furit omkring som en vilde. Kommer inte ihåg om det ar synagis eller prevenar som har surt PH värde så den gör ont men det gjorde inte den här sprutan! Lungfunktions undersökningen gör vi här i stockholm på SÖS. Röntga har de inte gjort sen han låg inlagd vad jag minns ,men man glömmer ju så lätt mellan alla undersökningar=)Har han halv lungkapacitet konstant eller är det extra nu när han är krasslig? Har ni gjort lung undersökning/spirometri nyligen?
    Idag mår lillen bättre och har bara 0.02 i syrgas...är han feberfri imorgon så får han vaccinet.
    SÅ skönt att allt gick bra för din kille!! Jo det är synagisen som gör ont- men vi emlade innan och han grät i max 7 sekunder...
    De är tåliga våra små...
    Lungkapaciteten är halv hela tiden och kommer väl att fortsätta vara det. Ny vävnad skall ju tillkomma därför den långa tiden på 2 år innan de tror att han blir bättre.
    Jag har inte lyckats hitta något annat barn här på FL med så sjuka lungor-och det är ju skönt för det är inget jag önskar någon annan-samtidigt hade det varit bra att dela erfarenheter...
    Min gosse är nu 9 månader (6 korrigerat) och har ju inte släppt syrgasen- de jag talat med som haft syrgas lika länge har barn med multidiagnos eller mkt tuffare start i livet-typ födda v.24-25 med tidig vattenavgång mm mm.

Tack så mycket för att du berättade hur det gick med sprutan! Skönt att det gick bra!
    Hoppas vi hörs igen!
  • Molly i Skåne
    morotsstavar skrev 2008-10-24 19:36:27 följande:
    Tyra fick influensavaccin i tisdags, hon tyckte det gjorde ont, men vi märkte inga biverkningar. Andra dosen får hon i november.
    Vår gick också bra-och blev uppdelad på två ggr. Grattis till huset & körkortet än en gång! Kram
Svar på tråden Influensa-vaccin till din prematur? Eller hoppar ni över?