• hoppfull67

Hur många dagar år ni Progynon innan ET och hur mycket?

Hur många dagar åt ni Progynon innan ET och hur mycket?

• Svar på tråden Hur många dagar år ni Progynon innan ET och hur mycket?
  • villsågärna38
    plupp06 skrev 2011-10-11 13:08:13 följande:
    Jag är inne på min 15 dag just nu, vet ännu inte när det blir insättning. Har läst att slemhinnan kan bli mättad och blöda ut viket jag just nu är sjukt orolig för. Gjorde VUL på dag 11 och då var min slemhinna hela 14,5 mm (tar 3x2mg dag). Jag har aldrig haft så tjock slemhinna innan och därför är det så typiskt att det drar ut på tiden. Kan det vara till nackdel att donatorn måste stimuleras längre än förväntat?
    Tror att man måste stimulera väldigt många dagar om man ska blöda ut, långt över 20 iaf. Håller tummarna att allt ska gå bra!! Kram
  • Ester03

Jag kollade just i min kalender för 2009. Då vid min första ÄD tog jag östrogen i 30 dagar och progesteron tog jag hela graviditeten fram till att sonen föddes i vecka 34.

• Ester03
    villsågärna38 skrev 2011-10-08 13:32:50 följande:
    Det har varierat lite från gång till gång, man synkar ju för att passa med donatorn och det är ju svårt att veta exakt. Mellan 17/18 - 22 dagar skulle jag säga. Sista gångerna när jag blivit gravid (är gravid nu och fick missfall i våras) så har jag dock tagit estradot-plåster istället. 3 st som jag byter var tredje dag. Innan tog jag progynon 2 mg x 3 resp 2 mgx4. Alla tar inte upp östrogen så bra i tarmen så plåster har jag mått mycket bättre av också. Kram

För min kommande behandling har jag fått recept på både plåster och piller med östrogen. Kliniken säger att båda funkar lika bra så jag själv får välja vilket jag vill använda. Jag har 22 plåster kvar från förra behandlingen och eftersom de är dyra vill jag använda upp dem, men sedan tänkte jag skaffa pillren för att dra ner lite på kostnaden. Nästa fredag ska jag ta Decapeptyl-sprutan (bara den kostade över 1000 kr), och sedan är det dax för östrogen så fort mensen startar.

Det verkar på din kommentar som att plåster är säkrare utifall att man har en tarm som inte tar upp bra. Kanske är det värt att skaffa de dyra plåstren trots allt? Jag ska försöka rådfråga en läkare om det är dumt att byta metod mitt i, och vilket som är att föredra. På kliniken svarar de bara att allt går bra...
  • villsågärna38
    Ester03 skrev 2011-10-11 21:32:23 följande:
    För min kommande behandling har jag fått recept på både plåster och piller med östrogen. Kliniken säger att båda funkar lika bra så jag själv får välja vilket jag vill använda. Jag har 22 plåster kvar från förra behandlingen och eftersom de är dyra vill jag använda upp dem, men sedan tänkte jag skaffa pillren för att dra ner lite på kostnaden. Nästa fredag ska jag ta Decapeptyl-sprutan (bara den kostade över 1000 kr), och sedan är det dax för östrogen så fort mensen startar.

Det verkar på din kommentar som att plåster är säkrare utifall att man har en tarm som inte tar upp bra. Kanske är det värt att skaffa de dyra plåstren trots allt? Jag ska försöka rådfråga en läkare om det är dumt att byta metod mitt i, och vilket som är att föredra. På kliniken svarar de bara att allt går bra...
    Jag är laktosintolerant och blir lätt "dålig" i magen vilket kan påverka upptaget i tarmen. Mådde kass av tabletterna också, hormonell i humöret och deppig, nu i efterhand har vi räknat ut att det säkert var för att jag hade så ojämnt upptag. När min läkare hörde detta och att jag även är laktosintolerant så rek hon plåster med en gång. Jag får ju allt på högkostnadsskyddet så jag har inte tänkt på att plåster är dyrare så du måste nog känna efter själv om det är värt det. Har du mår bra av tabletterna så kör vidare med dem men har du känt mkt biverkningar så skulle jag rek plåster istället. Kram och lycka till!

PS. Ang ditt svar ovan, tog du verkligen östrogen i 30 dagar innan ET? Det låter väldigt länge.
  • plupp06
    Ester03 skrev 2011-10-11 16:22:29 följande:

Jag kollade just i min kalender för 2009. Då vid min första ÄD tog jag östrogen i 30 dagar och progesteron tog jag hela graviditeten fram till att sonen föddes i vecka 34.

Använde du progesteron ända till vecka 34?? Jag trappade ut mitt efter vecka 13 vid förra graviditeten.
  • Ester03
    plupp06 skrev 2011-10-11 21:45:54 följande:
    Använde du progesteron ända till vecka 34?? Jag trappade ut mitt efter vecka 13 vid förra graviditeten.

Jo jag tog progesteron hela graviditeten forutom uppehåll på någon vecka, men det var särskilda skäl för det. Det var inte IVF-klinikens rekommendationer utan det var för att jag hade en komplicerad graviditet. Under graviditeten hade jag blödningar, rikligare och med mer värk än vid vanlig mens. Jag sökte akut flera gånger för det, men de hittade ingen anledning till blödningarna förrän jag var i vecka 19. Då såg de att livmodehalsen börjat att öppna sig. Efter det blev jag inlagd på sjukhus och där fick jag ta bl.a. progesteron dagligen. I många länder, t.ex. Spanien, Belgien, Frankrike, USA och Kanada rekommenderar man progesteron vid olika typer av komplikationer och riskgraviditeter. När jag låg på Karolinska fick jag veta av en överläkare att man var på gång att börja rekommendera mer ordination av progesteron även i Sverige men först ville man utvärdera hur stor nytta det gör, så det var en forskningsstudie om progesteron jag fick vara med i. Livmoderhalsen öppnade sig alltså i vecka 19, men sedan gick inte vattnet förrän i vecka 34, så för min del tror jag att progesteronet gjorde nytta, plus naturligtvis strikt sängläge.
  • villsågärna38
    Ester03 skrev 2011-10-11 22:52:54 följande:
    Jo jag tog progesteron hela graviditeten forutom uppehåll på någon vecka, men det var särskilda skäl för det. Det var inte IVF-klinikens rekommendationer utan det var för att jag hade en komplicerad graviditet. Under graviditeten hade jag blödningar, rikligare och med mer värk än vid vanlig mens. Jag sökte akut flera gånger för det, men de hittade ingen anledning till blödningarna förrän jag var i vecka 19. Då såg de att livmodehalsen börjat att öppna sig. Efter det blev jag inlagd på sjukhus och där fick jag ta bl.a. progesteron dagligen. I många länder, t.ex. Spanien, Belgien, Frankrike, USA och Kanada rekommenderar man progesteron vid olika typer av komplikationer och riskgraviditeter. När jag låg på Karolinska fick jag veta av en överläkare att man var på gång att börja rekommendera mer ordination av progesteron även i Sverige men först ville man utvärdera hur stor nytta det gör, så det var en forskningsstudie om progesteron jag fick vara med i. Livmoderhalsen öppnade sig alltså i vecka 19, men sedan gick inte vattnet förrän i vecka 34, så för min del tror jag att progesteronet gjorde nytta, plus naturligtvis strikt sängläge.
    Men gud va jobbigt, hade du sängläge i 15 veckor? Var du inlagd hela tiden eller kunde du bo hemma? Det låter verkligen som en pärs. Fantastiskt att det gick vägen. Hoppas du slipper uppleva det igen! Kram
  • Ester03
    villsågärna38 skrev 2011-10-12 21:51:47 följande:
    Men gud va jobbigt, hade du sängläge i 15 veckor? Var du inlagd hela tiden eller kunde du bo hemma? Det låter verkligen som en pärs. Fantastiskt att det gick vägen. Hoppas du slipper uppleva det igen! Kram

Det blev sammanlagt 13 veckor på sjukhus, först på en vanlig gynavdelning då det inte fanns några överlevnadschanser alls för barnet och sedan en antenatalavdelning. I vecka 32, då barnet ansågs vara fullt överlevnadsduglig, blev jag utskriven och hemskickad i rullstol, men order om att jag skulle fortsätta ligga så mycket som möjligt. På sjukhuset hade jag haft strikt sängläge, t.o.m. dusch i liggande ställning, så när jag sedan var ensam i en lägenhet (min man arbetar på annan ort) och naturligtvis var tvungen att vara upp en hel del på benen, så gick det bara två veckor innan vattnet gick. Tre dagar senare föddes vår son med 2.1 kg. Han behövde ingen respirator eller kuvös bara värmebehandling m.m., men han fick ändå stanna fyra veckor i neonatalvård.
  • villsågärna38
    Ester03 skrev 2011-10-13 09:54:55 följande:
    Det blev sammanlagt 13 veckor på sjukhus, först på en vanlig gynavdelning då det inte fanns några överlevnadschanser alls för barnet och sedan en antenatalavdelning. I vecka 32, då barnet ansågs vara fullt överlevnadsduglig, blev jag utskriven och hemskickad i rullstol, men order om att jag skulle fortsätta ligga så mycket som möjligt. På sjukhuset hade jag haft strikt sängläge, t.o.m. dusch i liggande ställning, så när jag sedan var ensam i en lägenhet (min man arbetar på annan ort) och naturligtvis var tvungen att vara upp en hel del på benen, så gick det bara två veckor innan vattnet gick. Tre dagar senare föddes vår son med 2.1 kg. Han behövde ingen respirator eller kuvös bara värmebehandling m.m., men han fick ändå stanna fyra veckor i neonatalvård.
    Det låter verkligen oerhört jobbigt. Måste ha varit hur psykiskt påfrestande som helst. Fantastiskt starkt av dig att klara av det!! Kram
  • plupp06

Ester03: Vilken historia du varit med om, skönt att den slutade lyckligt.

• Måne

Enligt läkaren ska man äta Progynon innan ET och upp till vecka 12 om man blir gravid. Men jag läste i bipacksedeln att Progynon inte ska användas om du är gravid. Tacksam om någon kan förklarar denna motsägelsefulla information.

• plupp06

Måne: Det gåller vid vanlig spontan graviditet, då finns ingen anledning att ta östrogen. Många nedregleras innan äggdonation och för att då kunna bygga upp en slemhinna som ägget ska fästa i måste man ta östrogen. Progynon används även för att synkroniseras med donatorn. Du behöver inte oroa dig!

• Måne

Tack Estra för ditt svar! Jag känner mig lugnare nu. Så det innebär att det inte finns någon risk för biverkningar (som bipacksedeln verkade indikera)?

• plupp06
    Måne skrev 2011-10-14 20:57:48 följande:

Tack Estra för ditt svar! Jag känner mig lugnare nu. Så det innebär att det inte finns någon risk för biverkningar (som bipacksedeln verkade indikera)?

Nu har jag inte läst i FASS vad som står, men för fostrets del ska det inte vara ingen fara att ta progynon vid ÄD (då skulle ju inte läkarna ordinera läkemedlet) Sedan att det finns andra biverkningar med östrogen går inte att komma ifrån, man tar ju trots allt ganska höga doser, dock under en kort tidsbegränsad period.
  • Måne

Tack Estra för ditt svar! Det var för fostrets del jag var orolig, men du har rätt (för annars skulle väl inte läkarna skriva ut medicinen). Jag undrar även om man ska använde progynon till testdagen eller vecka 12. Ska man ned trappade dosen suggestivt eller slutade man helt tvärt med medicinen?

• plupp06

Måne: Om du bli gravid så får du absolut inte sluta med progynonen på testdagen utan fortsätta till ca vecka 12. Det vanliga är att man får ett schema av sin klinik över nedtrappning av östrogenet och progesteronet.

Ruvar du på ett embryo nu eller står du  i startgroparna att göra äggdonation?

• Måne

Hej igen Estra! Tack för all information som du gett mig! Det är första gången för mig och jag är i startgroparna att göra äggdonation. Din information var viktigt för mig! Lycka till!

Svar på tråden Hur många dagar år ni Progynon innan ET och hur mycket?