Ester03 skrev 2011-10-11 21:32:23 följande:
För min kommande behandling har jag fått recept på både plåster och piller med östrogen. Kliniken säger att båda funkar lika bra så jag själv får välja vilket jag vill använda. Jag har 22 plåster kvar från förra behandlingen och eftersom de är dyra vill jag använda upp dem, men sedan tänkte jag skaffa pillren för att dra ner lite på kostnaden. Nästa fredag ska jag ta Decapeptyl-sprutan (bara den kostade över 1000 kr), och sedan är det dax för östrogen så fort mensen startar.
Det verkar på din kommentar som att plåster är säkrare utifall att man har en tarm som inte tar upp bra. Kanske är det värt att skaffa de dyra plåstren trots allt? Jag ska försöka rådfråga en läkare om det är dumt att byta metod mitt i, och vilket som är att föredra. På kliniken svarar de bara att allt går bra...
Jag är laktosintolerant och blir lätt "dålig" i magen vilket kan påverka upptaget i tarmen. Mådde kass av tabletterna också, hormonell i humöret och deppig, nu i efterhand har vi räknat ut att det säkert var för att jag hade så ojämnt upptag. När min läkare hörde detta och att jag även är laktosintolerant så rek hon plåster med en gång. Jag får ju allt på högkostnadsskyddet så jag har inte tänkt på att plåster är dyrare så du måste nog känna efter själv om det är värt det. Har du mår bra av tabletterna så kör vidare med dem men har du känt mkt biverkningar så skulle jag rek plåster istället. Kram och lycka till!
PS. Ang ditt svar ovan, tog du verkligen östrogen i 30 dagar innan ET? Det låter väldigt länge.