• plupp06

Hur många dagar år ni Progynon innan ET och hur mycket?

Jag är inne på min 15 dag just nu, vet ännu inte när det blir insättning. Har läst att slemhinnan kan bli mättad och blöda ut viket jag just nu är sjukt orolig för. Gjorde VUL på dag 11 och då var min slemhinna hela 14,5 mm (tar 3x2mg dag). Jag har aldrig haft så tjock slemhinna innan och därför är det så typiskt att det drar ut på tiden. Kan det vara till nackdel att donatorn måste stimuleras längre än förväntat?

• plupp06
    Ester03 skrev 2011-10-11 16:22:29 följande:

Jag kollade just i min kalender för 2009. Då vid min första ÄD tog jag östrogen i 30 dagar och progesteron tog jag hela graviditeten fram till att sonen föddes i vecka 34.

Använde du progesteron ända till vecka 34?? Jag trappade ut mitt efter vecka 13 vid förra graviditeten.
  • plupp06

Ester03: Vilken historia du varit med om, skönt att den slutade lyckligt.

• plupp06

Måne: Det gåller vid vanlig spontan graviditet, då finns ingen anledning att ta östrogen. Många nedregleras innan äggdonation och för att då kunna bygga upp en slemhinna som ägget ska fästa i måste man ta östrogen. Progynon används även för att synkroniseras med donatorn. Du behöver inte oroa dig!

• plupp06
    Måne skrev 2011-10-14 20:57:48 följande:

Tack Estra för ditt svar! Jag känner mig lugnare nu. Så det innebär att det inte finns någon risk för biverkningar (som bipacksedeln verkade indikera)?

Nu har jag inte läst i FASS vad som står, men för fostrets del ska det inte vara ingen fara att ta progynon vid ÄD (då skulle ju inte läkarna ordinera läkemedlet) Sedan att det finns andra biverkningar med östrogen går inte att komma ifrån, man tar ju trots allt ganska höga doser, dock under en kort tidsbegränsad period.
  • plupp06

Måne: Om du bli gravid så får du absolut inte sluta med progynonen på testdagen utan fortsätta till ca vecka 12. Det vanliga är att man får ett schema av sin klinik över nedtrappning av östrogenet och progesteronet.

Ruvar du på ett embryo nu eller står du  i startgroparna att göra äggdonation?

Svar på tråden Hur många dagar år ni Progynon innan ET och hur mycket?