• BlueYee

Yrsel som kommer från nacken!!!???????????

Jag har haft yrsel i snart ett år. Den sjukgymnasten jag går hos nu, säger att det kommer från nacken, för när hon trycker på nacken eller vissa punkter i nacken så snurrar det för mig.....

Är det någon här som har nack relaterad yrsel?
    berätta gärna era erfarenheter!
    Känns som man inte blir trodd i bland.......

tacksam för svar....

• Svar på tråden Yrsel som kommer från nacken!!!???????????
  • ALisaE

Jag hade förut yrsel och väldigt stel nacke. Yrseln kom från stress och även besvären i nacken. Så dom hörde ju helt klart ihop. Om du har möjlighet så tycker jag att du kan prova på nån alternativ metod på sidan av sjukgymnastiken (akupunktur eller nåt sånt tex).

• BlueYee

Emre o Leo skrev 2008-10-11 21:40:58 följande:

Jag hade förut yrsel och väldigt stel nacke. Yrseln kom från stress och även besvären i nacken. Så dom hörde ju helt klart ihop. Om du har möjlighet så tycker jag att du kan prova på nån alternativ metod på sidan av sjukgymnastiken (akupunktur eller nåt sånt tex).
    Ja jag går hos en bonitolog (tror det stavas så) messt för stressen. Jag kommer oxå att gå på akupunktur. Men då gå hos en "riktig" utbildad, för sjukgymnasterna kan bara en bråkdel! Finns en utbildad här i trakterna hon är från......Kina? Japan?

Men jag tar en sak i taget!

hur länge hade du yrsel??
  • glassbåt

kändes eran ysel som synrubbningar, att ni ibland hade svårt att sätta fokus med blicken?? era symtom liknar mina som jag gått i flera månader utan att veta vad det e...har aldrig uppsökt läkare.

• Micky

Är kroppsterapeut och kan säga så här...
    Yrsel från nacken beror nästan alltid på att en nerv i nacken är i kläm, detta kan bero på antingen muskler som är spända eller en subluxation dvs en kota som ligger ngt snett, detta kan en kiropraktiker hjälpa er med, men var väldigt noga i val av kiropraktiker, leta efter ngn som är doktor i kiropraktik, litade alldrig på kiropraktorer innan pga min sambo var hos en som inte visste vad hon höll på med, min sambo höll på att bli förlamad nästan. Fick sedan själv väldiga besvär i leder Alla leder detta berodde på en massa tryck på många nerver efter 4 behandlingar var jag nästan helt bra, gick med kryckor då och på starka smärtstillande, har varken det ena eller det andra nu:)
    Så leta efter en vettig kiropraktiker med en omfattande utbildning på ca 8 år..
    Finns en i skåne i löddeköpinge som jag rekomenderar starkt han har oktors examen i kiropraktik och utbildad 11 år

• BlueYee
    glassbåt skrev 2008-10-12 13:30:01 följande:
    kändes eran ysel som synrubbningar, att ni ibland hade svårt att sätta fokus med blicken?? era symtom liknar mina som jag gått i flera månader utan att veta vad det e...har aldrig uppsökt läkare.
    Nä inte så. Har du migrän????
  • glassbåt

blueyee - ingen aning, kan det vara det? kan känna av febertoppar i kroppen, samt ihållande trötthet periodvis.

• BlueYee
    glassbåt skrev 2008-10-12 14:06:37 följande:
    blueyee - ingen aning, kan det vara det? kan känna av febertoppar i kroppen, samt ihållande trötthet periodvis.
    När har du yrsel då?? Varje dag? sovit dåligt? när du stressar???

Man kan få yrsel om man har migrän......
  • ALisaE

Jag hade yrsel tills jag lyckades minska ner stressen. Kommer inte ihåg hur länge. Men jag märker att fortfarande när jag kommit upp i en viss nivå av stress så blir jag yr igen, inte lika mycket som jag hade tidigare men det kommer iaf tillbaka. Då ser jag ganska direkt till att göra något åt det, eftersom det är lättare att hantera stressen innan den blivit alltför stor (tycker iaf jag).
  • glassbåt

BluKey - Jag tror min yrsel är stressrelaterad, jobbar mkt varierande arbetstider dag/kväll/natt, samt att jag jobbar långt över heltid i överlag! När jag jobbat natt, och går av, så kan mina synrubbningar uppstå! Antar att det bara är en stressig livsstil som utlöser det. Nu när jag fått vara ledig i 3 dar Brukar det försvinna. Men under stressiga perioder uppkommer dom symtomen.

• BlueYee

Emre o Leo skrev 2008-10-12 18:32:53 följande:

Jag hade yrsel tills jag lyckades minska ner stressen. Kommer inte ihåg hur länge. Men jag märker att fortfarande när jag kommit upp i en viss nivå av stress så blir jag yr igen, inte lika mycket som jag hade tidigare men det kommer iaf tillbaka. Då ser jag ganska direkt till att göra något åt det, eftersom det är lättare att hantera stressen innan den blivit alltför stor (tycker iaf jag).
    Ja jag tror att mycket hänger i hop med stress! För mig krävs det i stort sätt ingenting för att jag ska bli stressad och då kommer yrseln. Fast den kan komma när jag kollar på tv oxå iofs. Men det är ju bara o hoppas att det kommer att lösa sig! Är sååå rädd att jag inte ska kunna skaffa ett barn till på grund av min yrsel :(
    Så i bland är man riktigt nere och man tänker, ska det vara så här???? I resten av mitt liv......
  • ALisaE
    BlueYee skrev 2008-10-12 19:58:29 följande:
    Emre o Leo skrev 2008-10-12 18:32:53 följande:Ja jag tror att mycket hänger i hop med stress! För mig krävs det i stort sätt ingenting för att jag ska bli stressad och då kommer yrseln. Fast den kan komma när jag kollar på tv oxå iofs. Men det är ju bara o hoppas att det kommer att lösa sig! Är sååå rädd att jag inte ska kunna skaffa ett barn till på grund av min yrsel :(Så i bland är man riktigt nere och man tänker, ska det vara så här???? I resten av mitt liv......
    Jag hoppas att du hittar nåt sätt för att minska din stress och att yrseln då försvinner.
  • BlueYee

Emre o Leo skrev 2008-10-12 22:00:35 följande:

Jag hoppas att du hittar nåt sätt för att minska din stress och att yrseln då försvinner.
    Tack för omtanken! Jag hoppas oxå jag blir bra......
  • BlueYee

Jag var hos min sjuk g.i dag igen och hon sa att när man har problem med nacken så kan det symtomen vara att det känns som man har en klump i halsen. Kan även kännas aom tungan domnar, samt att man kan få problem med öronentyp att hörseln blir sämre!!!
    exakt så som jag har, så det ena verkar föra med sig det andra.....

• jennii89
    mimmi 1 skrev 2008-10-11 20:56:11 följande:
    javisst kan man bli yr om nacken är på olag... jag hade jätteproblem för ett antal år sedan, en morgon när jag satte mej upp i sängen snurrade hela världen! jag högg tag i täcket för att inte ramla omkull, men for ändå! fy fö den lede så obehagligt. dessutom blev jag jätterädd, och naturligtvis illamående.. om jag rullade över på mage och liksom gick upp baklänges, så gick det bra... jag fick behandling hos naprapat, som konstaterade att nacken var helt på tok...

tur vad väl det, för jag trodde jag fått en hjärntumör!

En bra vardagsövning är att sitta på en stol. pinnrak i ryggen, ta tag i stolens sits med ena handen, och trycka, tänja huvudet sidledes,mot motsatta sidans axel, då det spänner ordentligt, så håller man kvar ett tag, och sedan gör man samma sak åt andra hållet... men bara försiktigt i början..

en annan bra övning är att trycka hakan så mycket man kan mot bröstet, och i det läget vrida huvudet åt sidan, och sedan lika åt andra sidan. den övningen kan man även göra när man ligger, ta för vana att alltid göra den när du går till sängs...

båda övningarna tänjer musklerna och är jättebra för att nacken ska må bra. och naturligtvis avslappningsövningar som novaliam skrev. Lycka till

Mimmi 1: det är jättelänge sen som du skrev här och jag vet inte ens om du är medlem längre men jag gör ett desperat försök i att få tag på dig! Jag har lidit av ostadighets yrsel länge, flera år. Dock den senaste tiden så har det börjat snurra när jag har huvudet i vissa lägen. "Kristallsjukan" tänker jag. Men du skrev att det snurrade till ordentligt för dig. Var det verkligen pga nacken? Jag har hört att man bara har Ostadighetskänslor då. Och att när det snurrar till så har det med öronen att göra? Eller? Hoppas innerligt på svar. Kram
  • jennii89
    BlueYee skrev 2008-10-11 17:42:45 följande:
    Jag har haft yrsel i snart ett år. Den sjukgymnasten jag går hos nu, säger att det kommer från nacken, för när hon trycker på nacken eller vissa punkter i nacken så snurrar det för mig.....

Är det någon här som har nack relaterad yrsel?

berätta gärna era erfarenheter!

Känns som man inte blir trodd i bland.......

tacksam för svar....

Hej blueyee! Jag gör ett desperat försök i att få tag på dig då jag ser att du lidit av yrsel. Jag har lidit av ostadighets yrsel i flera år. På senare tid snurrar det till ibland o håller i sig i några sekunder. Måste hålla i mig för att inte falla. Jag har hört att snurryrsel beror på öronen och att gungyrsel beror på spänningar. Men så såg jag att du skrev att det snurrade på dig om du blev tryckt på nacken. Vad berodde din yrsel på? Berodde den på nacken? Även dom snurrattackerna? Kram
  • Majsa

Hej

Jag hamnade i denna tråd när jag sökte på yrsel.. Vet inte om någon av er här är aktiva längre men skulle gärna vilja komma i kontakt då jag lidit av hemsk yrsel i flera år nu o skulle så gärna vilja höra hur ni blivit friska igen!

• Anonym (Ida)

Jag har också yrsel och stel nacke!  En ostadighets yrsel så det gungar ibland som en båt känns det som och kollar jag ner eller spänner mig i en affär snurrar det till en stund.
    Hur blir man av med detta?!

Svar på tråden Yrsel som kommer från nacken!!!???????????