• Eva S

Det här med giftiga nappflaskor... Vilka använder ni?

Dottern äter välling två gånger per dag ur sådana här giftiga plastflaskor. Funderar på att byta till något som ska vara ofarligt. Men där vi bor säljer de bara de här i plast. Vilka flaskor använder ni? Var köper man dem?

• Svar på tråden Det här med giftiga nappflaskor... Vilka använder ni?
  • Flyssel

Kickan 84 skrev 2008-10-02 11:55:06 följande:

Vet inte med den andra som heter Mam, men de som heter Bambino och marknadsförs av Bambino Mam i Sverige är inte fria från gifter.
    Finns det någon lista med vilka som är säkra?
  • Eva S
    Flyssel skrev 2008-10-02 11:57:52 följande:
    Kickan 84 skrev 2008-10-02 11:55:06 följande:
    Finns det någon lista med vilka som är säkra?
    Precis vad jag skulle fråga. Så kan man ta med den till affären nästa gång.
  • jordgubbe0812
    Svar på #5
    Köpte du glasflaskan då eller? Så här skriver NUK själva.

---------------------
    Bisphenol A (BPA)
    Då det just nu pågår en debatt, och publiceras olika artiklar dagligen om ämnet Bisphenol A (BPA) och dess påverkan på människan är det många kunder och konsumenter som ringer direkt till oss med funderingar och frågor.

Först och främst vill vi klargöra att detta ämne ej utsöndras från all plast, vilket en del artiklar felaktigt gör gällande. Det plastmaterial som diskuteras är Polycarbonate (PC) och den mängd Bisphenol A (BPA) som migrerar från detta plastmaterial. BPA finns i alla produkter som tillverkas av Polycarbonate (PC), däribland möbler, linser m.m.

Mapa GmbH som tillverkar NUK:s Nappflaskor av bl.a. PC, låter
    oberoende testinstitut kontinuerligt kontrollera materialet och det visar sig att inga mätbara halter av BPA fälls ut (migrerar) från NUK:s PC-
    ----------
    Det där med att tester inte visar något mätbart resultat skriver nämligen esska också?
  • miole

Tupperwares nappflaska skulle jag vilja köpa hmm hur får man tag på den då

• Labrat
    Flyssel skrev 2008-10-02 11:52:43 följande:
    Är alla Mam giftfria? Vi har en ultivent, men jag tycker det är så tröttsamt att montera isär alla femtioelva delar och diska varje gång. För nog finns det väl fler sorters mam nappflaskor?
    Har både mam ultivent o den andra sorten som man inte plockar isär lika mkt o båda är ju gjorda av samma material o giftfria (se listan på barnnet, länk ovan)
  • Howdahkan

Vi använder glasnappflaskor och ofärgade nappflaskor.

• Eva S

Tack för listor. Ska se om vi hittar några bra. Men Mam Ultivent verkar ju vara poppis.

• Sussie1975

Apotekets egna flaskor då, nån som vet någe om dom??
    Dom här esska o bambino, det måste ju varit likadant med giftet för 3 år sen oxå då??
    jag har en son på 3,5 år som bara ätit ur såna... hur kan dom bevisa att barnen får inlärningssvårigheter?? fattar inte.....
    Jag har dom nu oxå till min 6 veckors gamla dotter... ska jag byta nu, och ica maxi har ju inga andra än just dom... hm.... får åka in till babyproffsen då.

Svar på tråden Det här med giftiga nappflaskor... Vilka använder ni?