Vilka områden i Stockholm?
Jag kan ingenting om Stockholm och undrar vilka områden som är bra, helt okej och big no no. Jag som bor i Malmö kan områdena här men det hjälper inte så mycket
Hur är Kungsholmen t.ex?
Nån som vill hjälpa mig?
Jag kan ingenting om Stockholm och undrar vilka områden som är bra, helt okej och big no no. Jag som bor i Malmö kan områdena här men det hjälper inte så mycket
Hur är Kungsholmen t.ex?
Nån som vill hjälpa mig?
Jag bor på Kungsholmen. Älskar det. Som en liten stad i staden.
För Kungsholmen hör till innerstaden alltså. Hela Kungsholmen är fina områden. Fredhäll och Kristineberg hör till Kungsholmen men ligger längre ut från citykärnan.
Det är gott om tvåor men brist på treor och större.
Är det innerstaden du söker? eller närförort eller förort?
Kungsholmen är innerstan, dyrt men centralt... Uppfattningen jag fått är att det är vackra lägenheter, inte så värst "snobbigt", men tyvärr inte särskillt barnvänligt. Det finns fina parker, men innergårdarna är små och tråkiga.
Många små caféer och restauranger(dyrt), bra kommunikation med både bussar och tunnelbana.
TUSEN tack för era svar och att ni verkligen utvecklade era svar. Det är jag tacksam för.
Ja jag letar efter något hyfsat centralt i ett okej område.
Jag bor inte på Kungsholmen men min syster gör, och jag har praktiserat på två finfina förskolor (med toppengårdar!). Jag tycker att Kungholmen är trevligt och absolut en stadsdel jag hade kunnat tänka mig.
Jag slår ett slag för Gärdet, massor av grönområden och gott om förskolor. Sen att det är supernära till hela Djurgården och Skansen, tja...bara en bonus. Här finns det däremot få innergårdar eftersom hela området har parker/grönområden runt sig, vilket är väldigt trevligt. Bidrar till öppnare atmosfär.
Ja Gärdet är också trevligt.
Jag har flyttat runt en del så jag listar mina åsikter:
Hela innerstan är ok enligt mig:
Kungsholmen - (bor) en stad i staden. Kristineberg/Fredhäll - mer grönområden än södra Kungsholmen.
Östermalm - (sambon uppväxt) stelt och snobbigt och dyrt bara för att. Gärdet - grönt och mkt mer avslappnat än Ö-malm kärnan.
Vasastan/Birkastan - (har väninna) Finns trevliga områden men jag tycker det är lite opersonligt.
Söder - (hade farmor) trevlig. Mer bohemst än övriga stadsdelar.
Närförort:
Bromma - (har svärmor) lummigt och trevligt.
Solna - Gamla huvudsta (har bott) och Råsunda (har bott) är fint - äldre bostäder. Nybyggda lägenheter finns utåt Ulriksdal (har väninna) som också är fina. Blåkulla är dock lite småstökigt.
Sundbyberg: (har väninna) Trevlig och familjärt ju längre in mot city man kommer. Spånga (har väninna) ligger på gränsen till Rinkeby och Tensta som är kända "problemområden". (men jag har kompisar som stortrivs där med)
Förort:
Sollentuna: (har bott) Svårt. Finns jättetrevliga kvarter samt jättestökiga. Där måste man veta område per område.
Akalla/Husby: (har bott) Finns lugna kvarter men generellt rätt stökigt