• Madida

Vilka områden i Stockholm?

Jag kan ingenting om Stockholm och undrar vilka områden som är bra, helt okej och big no no. Jag som bor i Malmö kan områdena här men det hjälper inte så mycket
    Hur är Kungsholmen t.ex?

Nån som vill hjälpa mig?

• Svar på tråden Vilka områden i Stockholm?
  • Senap

Jag bor på Kungsholmen. Älskar det. Som en liten stad i staden.
    För Kungsholmen hör till innerstaden alltså. Hela Kungsholmen är fina områden. Fredhäll och Kristineberg hör till Kungsholmen men ligger längre ut från citykärnan.
    Det är gott om tvåor men brist på treor och större.

Är det innerstaden du söker? eller närförort eller förort?

My sugar is raw
  • Mannehkunda

Kungsholmen är innerstan, dyrt men centralt... Uppfattningen jag fått är att det är vackra lägenheter, inte så värst "snobbigt", men tyvärr inte särskillt barnvänligt. Det finns fina parker, men innergårdarna är små och tråkiga.

Många små caféer och restauranger(dyrt), bra kommunikation med både bussar och tunnelbana.

• Senap
    MrsManneh skrev 2008-09-30 22:26:27 följande:
    Kungsholmen är innerstan, dyrt men centralt... Uppfattningen jag fått är att det är vackra lägenheter, inte så värst "snobbigt", men tyvärr inte särskillt barnvänligt. Det finns fina parker, men innergårdarna är små och tråkiga.Många små caféer och restauranger(dyrt), bra kommunikation med både bussar och tunnelbana.
    Hur menar du inte barnvänligt? *nyfiken*
    Jag upplever det inte alls så. Kungsholmen är en av få stadsdelar som klarar 3-månaders gränsen till förskola, de håller på att renovera flertalet lekparker och som sagt det är gott om parker. Vår innergård har både gräsmattor och uteplatser.
    My sugar is raw
  • Madida

TUSEN tack för era svar och att ni verkligen utvecklade era svar. Det är jag tacksam för.

Ja jag letar efter något hyfsat centralt i ett okej område.

• Butterscotch
    MrsManneh skrev 2008-09-30 22:26:27 följande:
    Kungsholmen är innerstan, dyrt men centralt... Uppfattningen jag fått är att det är vackra lägenheter, inte så värst "snobbigt", men tyvärr inte särskillt barnvänligt. Det finns fina parker, men innergårdarna är små och tråkiga.Många små caféer och restauranger(dyrt), bra kommunikation med både bussar och tunnelbana.
    Innergårdar är nog tyvärr tråkiga över hela stan. Annars håller jag med om det mesta du skriver, förutom att jag inte tycker att restaurangerna här är särskilt dyra.

Kungsholmen, och särskilt området kring Fridhemsplan, håller på att hottas upp lite. Befolkningen går från att ha varit mycket äldre till att bli mer yngre människor och en hel del barnfamiljer. Det är lite av dagiskris just nu (fast vi hade inga som helst problem att få plats).

Om jag inte bodde på Kungsholmen redan skulle jag kunna tänka mig Vasastan (helst Birkastan), de stadsdelarna känns ganska lika (Vasastan är dock lite "rikare" tror jag).
  • Mannehkunda
    Shoegirl skrev 2008-09-30 22:28:36 följande:
    Hur menar du inte barnvänligt? *nyfiken*Jag upplever det inte alls så. Kungsholmen är en av få stadsdelar som klarar 3-månaders gränsen till förskola, de håller på att renovera flertalet lekparker och som sagt det är gott om parker. Vår innergård har både gräsmattor och uteplatser.
    Förskolorna ligger i lägenheter, det är gamla lokaler och hemska innergårdar. Förskolornas uteplatser delas med de boende, vilket betyder att det kan bli tjafs ibland...(har jobbat på många fsk runt omkring, jag skulle inte vilja ha mina barn där iaf).

I så fall har ni tur, men jag fattar så klart att inte alla hus är likadana, och jag har ju inte sett alla.

Jag skulle rekomendera Södermalm till TS, mycket bättre atmosfär och hemtrevligare. Lite mindre opersonligt LIte som Malmö kanske?

Nu får ni kungsholmare ursäkta mig, menar inte att snacka skit om erat område, men jag har inte bott där, alltså har jag inte sett så mycket av det positiva ni talar om
  • Miss Lau

Jag bor inte på Kungsholmen men min syster gör, och jag har praktiserat på två finfina förskolor (med toppengårdar!). Jag tycker att Kungholmen är trevligt och absolut en stadsdel jag hade kunnat tänka mig.

• Senap
    MrsManneh skrev 2008-10-01 08:12:05 följande:
    Förskolorna ligger i lägenheter, det är gamla lokaler och hemska innergårdar. Förskolornas uteplatser delas med de boende, vilket betyder att det kan bli tjafs ibland...(har jobbat på många fsk runt omkring, jag skulle inte vilja ha mina barn där iaf).I så fall har ni tur, men jag fattar så klart att inte alla hus är likadana, och jag har ju inte sett alla.Jag skulle rekomendera Södermalm till TS, mycket bättre atmosfär och hemtrevligare. Lite mindre opersonligt LIte som Malmö kanske?Nu får ni kungsholmare ursäkta mig, menar inte att snacka skit om erat område, men jag har inte bott där, alltså har jag inte sett så mycket av det positiva ni talar om
    Helt ok. Du får tycka vad du vill - även om det är fel.
    Vi har bott på två adresser på Kungsholmen och haft bra innergårdar så jag vet inget annat. Vi har inget tjafs på dagis heller.

Våra grannar gjorde ett gästspel på Söder efter 18 år på Kungsholmen men flyttade tillbaka efter 3 månader.
    Vi inbitna Kungsholmare gillar ju området just eftersom det är så personligt. Men annorlunda än söder (där farmor bodde så jag kännr till det med)
    Så det är som vanligt don efter person.

Vet inte var i Malmö TS håller till. Alla områden i Malmö är ju inte hemtrevliga heller (exets familj bodde där - samma hus som G Persson innan han träffa Anitra)
    My sugar is raw
  • lightfish

Jag slår ett slag för Gärdet, massor av grönområden och gott om förskolor. Sen att det är supernära till hela Djurgården och Skansen, tja...bara en bonus. Här finns det däremot få innergårdar eftersom hela området har parker/grönområden runt sig, vilket är väldigt trevligt. Bidrar till öppnare atmosfär.

• Senap

Ja Gärdet är också trevligt.

Jag har flyttat runt en del så jag listar mina åsikter:
    Hela innerstan är ok enligt mig:
    Kungsholmen - (bor) en stad i staden. Kristineberg/Fredhäll - mer grönområden än södra Kungsholmen.
    Östermalm - (sambon uppväxt) stelt och snobbigt och dyrt bara för att. Gärdet - grönt och mkt mer avslappnat än Ö-malm kärnan.
    Vasastan/Birkastan - (har väninna) Finns trevliga områden men jag tycker det är lite opersonligt.
    Söder - (hade farmor) trevlig. Mer bohemst än övriga stadsdelar.

Närförort:
    Bromma - (har svärmor) lummigt och trevligt.
    Solna - Gamla huvudsta (har bott) och Råsunda (har bott) är fint - äldre bostäder. Nybyggda lägenheter finns utåt Ulriksdal (har väninna) som också är fina. Blåkulla är dock lite småstökigt.
    Sundbyberg: (har väninna) Trevlig och familjärt ju längre in mot city man kommer. Spånga (har väninna) ligger på gränsen till Rinkeby och Tensta som är kända "problemområden". (men jag har kompisar som stortrivs där med)

Förort:
    Sollentuna: (har bott) Svårt. Finns jättetrevliga kvarter samt jättestökiga. Där måste man veta område per område.
    Akalla/Husby: (har bott) Finns lugna kvarter men generellt rätt stökigt

My sugar is raw
Svar på tråden Vilka områden i Stockholm?