Inlägg från: Miss Lau |Visa alla inlägg
  • Miss Lau

Vilka områden i Stockholm?

Jag bor inte på Kungsholmen men min syster gör, och jag har praktiserat på två finfina förskolor (med toppengårdar!). Jag tycker att Kungholmen är trevligt och absolut en stadsdel jag hade kunnat tänka mig.

• Miss Lau
    Shoegirl skrev 2008-10-01 10:06:07 följande:
    Ja, och då är de förorter. Det har inget att göra med om de är stadsdelar i Stockholm stad att göra. Det har med hur många som pendlar till Stockholm att göra. Majoriteten i Sollentuna pendlar till arbete ti Storstockholm varför det är en förort.Även Solna och Sundbyberg är egna städer.
    Jag vet inte vad den "riktiga" defintionen på förort är men jag har alltid trott att en förort ligger i Stockholms kommun. Ex. Kista, Vällingby, Skärholmen, Aspudden etc. Medan tex Solna, Danderyd etc är ega kommuner (Solna är väl tom en stad?).
  • Miss Lau
    Shoegirl skrev 2008-10-01 10:10:24 följande:
    50% eller fler pendlar till arbetet. (statisktisk definition)
    Ja, upptäckte det när jag sökte lite på nätet. Visserligen är wikipedia ingen säker källa men de kallar Åkersberga för förort sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rort

Jag bor där och visserligen är det många som pendlar men inte sjutton säger jag att vi bor i en förort
  • Miss Lau
    firewalkwithme skrev 2008-10-01 10:12:57 följande:
    Jag vet inte heller den riktiga definitionen, men jag som är uppvuxen i en kranskommun har ju alltid upplevt det som att jag bor i Stockholm/en förort till Stockholm. Jag förstår inte riktigt hur det skulle spela roll? Det kan ju kanske vara saker som att man inte får välja skola inom hela Sthlm utan bara i sin egen kommun, men jag tror att sådant kommer bli mer fritt framöver även mellan kommunerna. För mig är dock närheten till stan viktigare än till vilken kommun jag hör .
    Jag tycker inte heller att det spelar någon roll egentligen, men det är roligt hur olika man definierar. Jag har också bott på Lidingö men aldrig kallat det för Stockholm
Svar på tråden Vilka områden i Stockholm?