• Madida

Vilka områden i Stockholm?

Jag kan ingenting om Stockholm och undrar vilka områden som är bra, helt okej och big no no. Jag som bor i Malmö kan områdena här men det hjälper inte så mycket
    Hur är Kungsholmen t.ex?

Nån som vill hjälpa mig?

• Svar på tråden Vilka områden i Stockholm?
  • rosyposy
    Svar på #10
    En liten korrigering bara: Sollentuna är inte en förort till Stockholm, det är en egen kommun. Räknas väl snarare som kranskommun som tex Nacka och Järfälla (också ytterst trevliga kommuner som jag varmt rekomenderar).
  • firewalkwithme
    rosyposy skrev 2008-10-01 09:57:17 följande:
    Svar på #10En liten korrigering bara: Sollentuna är inte en förort till Stockholm, det är en egen kommun. Räknas väl snarare som kranskommun som tex Nacka och Järfälla (också ytterst trevliga kommuner som jag varmt rekomenderar).
    Solna och Sundbyberg är också egna kommuner om man ska räkna så . Och jag brukar i alla fall säga förort om alltihop, det är ju så det upplevs när man bor där. Men det är riktigt, rent administrativt hör det inte till Stockholms stad.

Lägger till mina erfarenheter, håller med Shoegirl i hennes:

Lidingö - växte jag upp. Lugnt och mycket natur, mycket villor men en del höghusområden också. Hyfsat nära stan beroende på vart på ön man bor, främst nära Östermalm. Hopplöst att ta sig till andra förorter (om man t.ex. jobbar där), man måste alltid genom stan. Okej kommunikationer men inte mer. Egen kommun.

Hägersten (Liljeholmen/Aspudden/Midsommarkransen/Åsen...) - närförort söder om stan. Otroligt levande och mysigt, massor av barnfamiljer. Byggs tokmycket i området, och är den stadsdel som kommer att växa mest de närmaste åren. Väldigt bra kommunikationer. Hör till Sthlm.

Hässelby - förort långt bort (t-bana 30 min). Vissa delar ok, andra inte. Fin natur. Hör till Sthlm.
  • Senap

Ja, och då är de förorter. Det har inget att göra med om de är stadsdelar i Stockholm stad att göra. Det har med hur många som pendlar till Stockholm att göra. Majoriteten i Sollentuna pendlar till arbete ti Storstockholm varför det är en förort.
    Även Solna och Sundbyberg är egna städer.

My sugar is raw
  • firewalkwithme

Lägger till:

Danderyd - har jag jobbat. Stockholms mest välbeställda kommun, lugnt och mycket villor men även här finns en del lägenheter. Mycket fin natur. Två t-banestationer, annars roslagsbana eller bussar med varierande tät trafik. Egen kommun.

• Miss Lau
    Shoegirl skrev 2008-10-01 10:06:07 följande:
    Ja, och då är de förorter. Det har inget att göra med om de är stadsdelar i Stockholm stad att göra. Det har med hur många som pendlar till Stockholm att göra. Majoriteten i Sollentuna pendlar till arbete ti Storstockholm varför det är en förort.Även Solna och Sundbyberg är egna städer.
    Jag vet inte vad den "riktiga" defintionen på förort är men jag har alltid trott att en förort ligger i Stockholms kommun. Ex. Kista, Vällingby, Skärholmen, Aspudden etc. Medan tex Solna, Danderyd etc är ega kommuner (Solna är väl tom en stad?).
  • Senap
    Miss Lau skrev 2008-10-01 10:08:54 följande:
    Jag vet inte vad den "riktiga" defintionen på förort är men jag har alltid trott att en förort ligger i Stockholms kommun. Ex. Kista, Vällingby, Skärholmen, Aspudden etc. Medan tex Solna, Danderyd etc är ega kommuner (Solna är väl tom en stad?).
    50% eller fler pendlar till arbetet. (statisktisk definition)
    My sugar is raw
  • Miss Lau
    Shoegirl skrev 2008-10-01 10:10:24 följande:
    50% eller fler pendlar till arbetet. (statisktisk definition)
    Ja, upptäckte det när jag sökte lite på nätet. Visserligen är wikipedia ingen säker källa men de kallar Åkersberga för förort sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rort

Jag bor där och visserligen är det många som pendlar men inte sjutton säger jag att vi bor i en förort
  • firewalkwithme
    Miss Lau skrev 2008-10-01 10:08:54 följande:
    Jag vet inte heller den riktiga definitionen, men jag som är uppvuxen i en kranskommun har ju alltid upplevt det som att jag bor i Stockholm/en förort till Stockholm. Jag förstår inte riktigt hur det skulle spela roll? Det kan ju kanske vara saker som att man inte får välja skola inom hela Sthlm utan bara i sin egen kommun, men jag tror att sådant kommer bli mer fritt framöver även mellan kommunerna.

För mig är dock närheten till stan viktigare än till vilken kommun jag hör .
  • Miss Lau
    firewalkwithme skrev 2008-10-01 10:12:57 följande:
    Jag vet inte heller den riktiga definitionen, men jag som är uppvuxen i en kranskommun har ju alltid upplevt det som att jag bor i Stockholm/en förort till Stockholm. Jag förstår inte riktigt hur det skulle spela roll? Det kan ju kanske vara saker som att man inte får välja skola inom hela Sthlm utan bara i sin egen kommun, men jag tror att sådant kommer bli mer fritt framöver även mellan kommunerna. För mig är dock närheten till stan viktigare än till vilken kommun jag hör .
    Jag tycker inte heller att det spelar någon roll egentligen, men det är roligt hur olika man definierar. Jag har också bott på Lidingö men aldrig kallat det för Stockholm
  • firewalkwithme
    Miss Lau skrev 2008-10-01 10:16:06 följande:
    Jag tycker inte heller att det spelar någon roll egentligen, men det är roligt hur olika man definierar. Jag har också bott på Lidingö men aldrig kallat det för Stockholm
    Nä, jag kallade det ju Lidingö när jag inte ville dölja vart jag kom ifrån p.g.a. alla påhopp man kan räka ut för . Däremot sa jag nog förort till Stockholm. Och jag säger inte Stockholm nu heller, utan Hägersten.
Svar på tråden Vilka områden i Stockholm?