• Bella

lätt för att bli gravid men svårt att behålla?????

ni som har lätt för att bli gravida men svårt att behålla barnet, och som har haft flera missfall på raken har ni gjort någon utredning? vad har de hittat för fel??

jag har lätt för att bli gravid men svårt att behålla den, nu är jag på mitt tredje mf på raken och nu tänker jag begära utredning...

• Svar på tråden lätt för att bli gravid men svårt att behålla?????
  • CJK

Ni som har haft flera missfall men också fått barn, har ni känt er annorlunda när det har lyckats? Dvs har graviditeten känts "starkare" på något sätt?

• CJK

Gravid igen, tredje gången nu, så jag hoppas att den är bra ihopknåpad den här gången och stannar kvar!

• Herus

CJK- Håller tummarna för dig.. Hoppas att den stannar..
    *Grattis*

• Sogo

Hej alla,
    Jag har varit gravid 8 gånger sammanlagt, med 1 barn som resultat. Resten har slutat i missfall. Efter utredning så visar det sig att jag har ett kromosomt fel och ca 5% av dem som har upprepade missfall, bedöms ha kromosomfel. Så kräv vid en utredning att de gör kromosomanalyser. Det är vanligare än man tror. Man får dessutom rätt till IVF, med rätt att gå före kön!! Alltid något positivt, även om mina IVF:er har misslyckats.

• Sogo

Och, det var STOR skillnad på min graviditet som slutade med barn jämfört med de som slutade i missfall. Symtomen var mycket kraftigare. I mitt fall kan det ju bero på att fostren vid missfallen inte varit OK utvecklade vilket kroppen känner av och kanske inte producerar lika mycket graviditetshormon.

• Mamma Mu 75

Jag har också lätt att bli gravid, eller rättare sagt haft lätt att bli gravid, men svårt att behålla fostren.
    Jag har varit gravid 7 gånger varav fyra har slutat i missfall i vecka 12, 22, 14 och 14. Men jag har även fått tre underbara pojkar!
    Jag och min man genomgick en utredning för några år sedan på KS men de hittade inget "fel" på någon av oss. Men ändå blir det upprepade missfall och inga tidiga utan bara sena missfall. I vårt fall slutar varannan graviditet i missfall.
    Sista missfallet fick jag i april i år och har efter det inte lyckats bli gravid. Tidigare har jag knappt kunnat titta på mannens kalsonger utan att bli gravid. Så jag börjar undra om det hänt något vid senaste missfallet.

CKJ: Jag har faktiskt inte kännt mig annorlunda de graviditeterna som slutat i missfall. Många säger att man känner sig mindre gravid, men det stämmer inte för mig. Jag har nog aldrig kännt mig så gravid som vid senaste. Jag fick fort stor mage, mådde mycket illa osv. Håller tummarna för dig! Hoppas allt går vägen!

• Mizz Turko

känner igen dina symtom från min syster, som fick missfall alltid i 3:e månaden, gång på gång...

de utredde, men jag vet inte hur eller vad, men allt har resulterat i 2 änglar som är 8 och 3 år gamla...

• CJK

Håller tummarna för dig Mamma Mu! Och tack för uppmuntran!

• therese98

Har också jättelätt att bli gravid men fått två missfall på raken. otroligt jobbigt detta, speciellt när man bara mer än allt vill ha ha barn 😕

• Estrella81

Hej! Jag har haft 12 missfall, varav 6 efter att hjärtslag synts på ultraljud. 

Det jag hittills hittat är:
    Hashimotos (hypotyrios med TPO antikroppar, sköldkörtel). Äter Levaxin idag. 
    MTHFR mutation (homozygot C677T) Äter Folat istället för folsyra. 
    Eventuell koaguleringsproblematik men har inte fått ordentliga svar. Vid min sista graviditet som fungerade fick jag trombyl och fragmi. 

Jag har tre barn så det har varit värt alla missfall. 

• Rayan

"Det jag hittills hittat är:

Hashimotos (hypotyrios med TPO antikroppar, sköldkörtel). Äter Levaxin idag. 
    MTHFR mutation (homozygot C677T) Äter Folat istället för folsyra. 
    Eventuell koaguleringsproblematik men har inte fått ordentliga svar. Vid min sista graviditet som fungerade fick jag trombyl och fragmi. 
    Jag har tre barn så det har varit värt alla missfall. "

Har du gått på något utredning? Jag har samma din situation Rynkar på näsan
  • Rosen3

Har tre missfall bakom mig och ev ett pågående. Varit på VUL i vecka 7 men läkaren flyttade bak mig till vecka 6, syntes bara en hinnsäck. Ska tillbaka om två veckor. All denna väntan och oro. Har ställt in mig på missed ab igen. Har bara ömma bröst som gravsymtom och känner mig inte så gravid. 

Vi har gjort en utredning som inte visat något. Dock lite förhöjda TPO-antikroppar men läkaren vill inte göra något åt det då jag har bra TSH-värden. Jag har fått progesteron denna gång men annars får jag inga mer läkemedel verkar det som. 

• Let it Rain

Jag är i samma situation. Jag har varit gravid 5 gånger under det senaste 1,5 året. De två första gångerna slutade med tidiga MF, de efterföljande tre blev MA som upptäcktes i v 11, 10 och 10. Två av dem efter att hjärtat hade börjat slå. 

I mitt fall säger de bara att det beror på kromosomfel eftersom jag är gammal, snart 44. Får ingen utredning ens pga min ålder. 

• Fiffi11

Jag har ett pågående missfall och två gamla bakom mig, all innan eller i v 6 och det verkar inte som att man kan få en missfallsutredning om man inte passerar v 6. någon som vet?

• Rosen3
    Fiffi11 skrev 2023-09-14 18:11:31 följande:

Jag har ett pågående missfall och två gamla bakom mig, all innan eller i v 6 och det verkar inte som att man kan få en missfallsutredning om man inte passerar v 6. någon som vet?

Beklagar! Fick oxå nyligen ett missfall :( Vi tjatade till oss en utredning fast två av våra fyra missfall varit innan vecka 6. Vi gick privat på ett ställa som hade fler tider. 
  • Fiffi11

Kram till dig Rosen3 <3 det är skit helt enkelt. 

vad kostade utredningen? vi har påbörjat en fertilitetsutredning och tänker om man ska göra båda eller bara en. Hoppas att de hittar något som är jättejätteenkelt att rätt till så att nästa frö stannar 

• Rosen3
    Fiffi11 skrev 2023-09-14 19:58:50 följande:

vad kostade utredningen? vi har påbörjat en fertilitetsutredning och tänker om man ska göra båda eller bara en. Hoppas att de hittar något som är jättejätteenkelt att rätt till så att nästa frö stannar 

Ja det är det verkligen. Så trött på detta nu. Man undrar ärligt talat hur folk ens kan få barn? Men men, hoppet kommer att komma tillbaka. Ska fasiken inte ge upp. Är det någon som är värd det så är det vi. 

På den privata klinik som vi gick till hade samma pris som den vanliga vården (Lanstingsfinaniserat) 300 kr för en utredning, eller man betalade 300 kr per läkarbesök. Vi gjorde både en fertilitetsutrednin och en missfallsutredning. Först tog det långt tid för oss att bli gravida efter andra missfallet och då gjorde vi den. Sen fick vi fler än tre missfall och då gjorde vi nästa utredning. 

• Rosen3
    Fiffi11 skrev 2023-09-14 19:58:50 följande:

Och tack för peppen, det värmer <3. Håller såklart tummarna för er med. 
  • Rosen3

Hur går det för alla här? vi fick vårat 6:e missfall i augusti, efter det har vi tagit en paus. Har både testat trombyl, progesteron och kortison, inte hjälpt. Har börjat med levaxin nu och även ätit selen ett tag för att få ner mina TPO-antikroppsr. Är 34 år och skulle behöva pepp för att orka försöka, vill så gärna bli mamma!

Svar på tråden lätt för att bli gravid men svårt att behålla?????