• Pinklady86

LIVRÄDD!!!

Hejsan!
    Jag e sviiiiiiinrädd för förlossningen som kommer vänta mig när jag blir gravid.. Det är nästan så man inte vill ha barn pågrund av den.. FAST jag lägtar supermycke efter en liten fiiis.. men e LIVRÄDD för förlossningen.
    HJÄLP MIG!!!

• Svar på tråden LIVRÄDD!!!
  • LinBer

Varför inte ta ett ks? Gör ju folk i tid och otid.

• Cassiopeja
    LinBer skrev 2008-09-27 21:24:18 följande:
    Varför inte ta ett ks? Gör ju folk i tid och otid.
    Det är inget som man bara "tar" utan det beslutet tas i samråd med läkare. Det är inget som man automatiskt har rätt till bara för att man är rädd.

Själv riskerar jag ett kejsarsnitt nu andra gången, och vill verkligen inte. Risken för komplikationer är ju så mycket större än vid en vaginal förlossning - det är trots allt en stor bukoperation. Dessutom gillar jag inte tanken på att nån kanske ska sprätta upp mig...
  • Jez

Hej,jag var jätteorolig för förlossningen, men när vi väl kom dit släppte all oro och jag tyckte sjävla förlossningen var helt otroligt spännande, jag var så fokuserad att jag nästan glömde bort smärtan! Det var absolut det häftigaste jag någonsin gjort och jag ser verkligen fram emot nästan gång det är dax, be om epidural det var verkligen värt guld! Kände ingen smärta alls efter jag fått den.

• Eisa
    Pinklady86 skrev 2008-09-27 20:17:01 följande:
    Svar på #23VA?! Tyckte du äns inte att de gjorde ont..?? Hmm..
    Jo öppningsvärkarna, men inte skitont.
  • annroll

Jag födde barn igår.. eller ja tidsmässigt halv tolv på natten i förrgår. Jag trodde de skulle va förjävligt o både stå o gå o ligga o kissa o allt va man nu gör efter. Men de enda jag har haft ont av är att kissa. Men de e inte ens så farligt, de svider bara. Har lite ont av att sitta, men de e för sängarna på sjukan o stolarna va så hårda o kassa.
    Lycka till på din förlossning!

• Pinklady86

Födde du barn igår..?? Då minns du ju exakt hur ont de gjorde..?? :) E de sååå farligt som man tror..? Att man ligger o skriker och tror att man ska dö..??

• Shirley

Men det är såå olika. Endel tycker det är oki, att det inte gjorde så ont de förväntat sig och endel skriker och tror man ska dö som du skrev. Heeelt olika och man kan inte veta hur man själv får det förrän man är där. Mina förlossningar (väntar 6:e barnet nu) har varit olika varennda en. Du kan läsa lite om dom på min press om du vill. Under min 2:a trodde jag att jag skulle dö på allvar, under 4 och 5 så var det helt oki men visst fan gjorde det ont. Men inte så att jag blev rädd eller så, följde liksom bara med i smärtan. Och ja, visst lät man endel då huvudet skulle ut, men vem bryr sig? Bm sa att det är fler som låter eller skriker än som är tysta.

• annroll

Japp de gjorde jag. Känns udda. 1 okt 23,29 föddes vår dotter. Tyvärr så fick vi reda på att hon dött i magen i måndags.. Men förlossningen gick bra! Och visst, de gör ganska ont, men inte så du tror du kommer dö. Jag skrek inte men va väl inte tyst som en mus heller.. ;) Jag tyckte värkarna va värst, inte utdrivningsskedet. Lyssna på kroppen, låt den sköta jobbet. O framförallt lyssna på barnmorskorna.
    Jag hade en bedövning, ngt man tog i underlivet som jag fick när jag va öppen nästan hela tio cm. Västervik ngt hette den..
    Lycka till me din förlossning!

• Fnurra

Tove Karlsson har skrivit en bok som heter "Att föda som en man". I den kan du lära dig allt om hur du får en helt smärt- och komplikationsfri förlossning.

• Shirley

Mja den har jag läst och helt smärtfri.. neeee Tror nog inte man kan få en helt smärtfri där man liksom inte känner nå ont alls. Vore jäkligt märkligt.

Fnurra skrev 2008-10-04 23:16:57 följande:
    Tove Karlsson har skrivit en bok som heter "Att föda som en man". I den kan du lära dig allt om hur du får en helt smärt- och komplikationsfri förlossning.
  • Shirley

Och komplikationsfri, omöjligt att veta innan.

Fnurra skrev 2008-10-04 23:16:57 följande:
  • Zitrus

Jag måste säga att förlossningen var inte alls som man föreställer sig.
    Du kan gå å fundera hur de kommer att kännas och föreställa dig hur ont de kommer att göra, men det går inte.

Man vet aldrig hur det blir, och dessutom är det något naturligt!

Och vården idag har så himla bra smärtstillande så jag tycker inte att du ska oroa dig, så fort du har fått din bebis ut så har du glömt bort allt du just gått igenom.

Även om du kanske just precis då känner att du inte vill göra om det så glömmer man bort det, det är en månad sedan jag födde min son och jag vill inte påstå att det skrämmer mig.

• listo
    Pinklady86 skrev 2008-10-02 21:23:34 följande:
    Födde du barn igår..?? Då minns du ju exakt hur ont de gjorde..?? :) E de sååå farligt som man tror..? Att man ligger o skriker och tror att man ska dö..??
    Jag har varit med om två förlossningar. Den första blev lite komplicerad och slutade med akutsnitt. Andra gången födde jag tvillingar.
    Visst gör det ont, konstigt vore det väl annars, men för min del har det aldrig känts som att jag ska dö eller som att det inte går att hantera smärtan. Jag har inte heller känt något behov av att skrika, jag har nog mest bara legat och grymtat *S*

Det finns särskilda barnmorskor som har utbildning i att hjälpa förlossningsrädda kvinnor. Är man förlossningsrädd kan man få gå på särskilda träffar och samtal under graviditeten för att försöka bena ut rädslan och lära sig hantera den. Jag har uppfattat det som att den modellen hjälper väldigt många förlossningsrädda att få en bra förlossning utan den där skräcken.
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Fnurra
    Shirley skrev 2008-10-05 07:34:46 följande:
    Mja den har jag läst och helt smärtfri.. neeee Tror nog inte man kan få en helt smärtfri där man liksom inte känner nå ont alls. Vore jäkligt märkligt.
    Nja. Smärtfria förlossningar är definitivt möjliga. Det vet jag av egen erfarenhet. Men Tove Karlsson säger ju inte specifikt att alla kan få en smärtfri förlossning, bara att det är fullt möjligt. Och att svensk förlossningsvård kanske borde anstränga sig lite mer för att låta fler få njuta av det.
  • Shirley

Jaha vad skumt Är nog inte så vanligt, enligt de på förlossningen där jag fött 5 barn så går det inte att få en helt smärtfri förlossning. Oh verkligen inte om man ej har bedövning.
    Får man fråga om du har nåt bra tips? Men som du sa e det nog inte alla det gäller, beror nog på hur man ser ut innuti kroppen och allt som har med bebisen att göra. Till mig sa de att smärtan beror mkt på hur kvinnan är skapt, barnets läge, hur livmoder/tapp osv är placerat och många småsaker spelar in.

Fnurra skrev 2008-10-05 12:39:07 följande:
    Nja. Smärtfria förlossningar är definitivt möjliga. Det vet jag av egen erfarenhet. Men Tove Karlsson säger ju inte specifikt att alla kan få en smärtfri förlossning, bara att det är fullt möjligt. Och att svensk förlossningsvård kanske borde anstränga sig lite mer för att låta fler få njuta av det.
  • Shirley

Menar du alltså att det inte gjorde minsta lilla ont nångång?

• MariaOMarkus

jag är oxå r'dd för förlossningen och undrar ibland hur jag ska klara av den..men såg igår på förlossningskliniken på tv4 fakta och börjar nästan länga tills den dagen..jag läser mkt om smärtlidniring och vilka stadier man går igen om innan,under och efter förlossningen..sen ska jag äve prata med min bm om att prata med någone ftersom jag varit/ är väldigt förlossningrädd oxå..så jag vill samtal med någon som kan detta.. och för min egenskull så jag blir lugnare :)

BF April - Maj 2009
Svar på tråden LIVRÄDD!!!