• Pinklady86

LIVRÄDD!!!

Hejsan!
    Jag e sviiiiiiinrädd för förlossningen som kommer vänta mig när jag blir gravid.. Det är nästan så man inte vill ha barn pågrund av den.. FAST jag lägtar supermycke efter en liten fiiis.. men e LIVRÄDD för förlossningen.
    HJÄLP MIG!!!

• Svar på tråden LIVRÄDD!!!
  • Pinklady86
    Svar på #20
    Varför gillade du inte att vara gravid..??
  • cloudberry79
    Svar på #21
    Jag hatade allt, magen, tröttheten, att inte få ta ett glas vin till söndagsmiddagen osv.. Det var mycket skönare när sonen kom
    Skillz that Killz 10k+
  • Eisa

Jag födde utan nån smärtlindring alls och det gjorde inte skitont, som alla säger. Att krysta ut sonen var helt smärtfritt.
    Och jag som hade varit så rädd, hahaha.
    Man lyssnar på så mycket dumt.

• Pinklady86
    Svar på #23
    VA?! Tyckte du äns inte att de gjorde ont..?? Hmm..
  • forever young

Självklart att det känns men det är inte en smärta som man absolut inte kan klara, men när krystvärkarna kommer så blir det lite mer som en befriande känsla som ja...nu jäklar snart är det dags att få se vem som har varit där inne.
    Sa efter att sonen föddes att det här kan jag lätt göra igen sån adrenalin man har i kroppen.
    Jag har gjort både planerat kejsarsnitt (pga dottern låg i säte) och fött vaginalt och jag föder helst vaginalt.

• Miim

Ta o läs min förlossningsberättelse i bloggen!
    Att föda barn behöver inte innebära dödlig smärta..

• Gestilja

Förstår att du är rädd, det var jag också, båda gångerna. MEN, det är så värt det och visst gör det ont men det går!
    Tänker inte ljuga, det hjälper dig inte. Det gör ont, men det finns massa underbara hjälpmedel att testa. (tre bra exempel heter lustgas, epidural och klämma sönder pappans eller person som är meds hand )
    Man får sån fokusering och adrenalin när man väl ligger där så det går verkligen inte att beskriva.
    Men jag lovar dig att du kommer att klara det!

Jag var verkligen livrädd inför båda förlossningarna, men när jag väl var där så gick det för jag visste ju vad jag fick ut av det.
    Andra hann dom inte sätta epiduralen i tid, men bebisen kom ändå och visst gjorde det onte. Men för mig är ett tandläkarbesök värre! Du vill ju ha barnet och bara det kommer göra att du klarar av det och kan det!
    Du kommer att klara det, och när dom lägger upp din lilla ögonsten på bröstet kommer du glömma det jobbigaste och se vad du fick ut av det!

Företsen, det jag var mest rädd för var att spricka...jag fick sy 2 stygn efter första förlossningen (var bara en liten bristning) och det kändes inte alls och andra var det ingenting. Dom flesta spricker inte mycket alls eller inget.

Theo 070424 och Tyra 080505
  • annroll

Men TS, tänk på att alla har olika smärtgräns. De som gör ont på dig kanske inte gör ont på mig..
    Men de vanligaste är väl att de inte är helt smärtfritt att föda barn. De är väl kännt.. men sen HUR ont de gör är ju olika..

• Pinklady86
    Svar på #26
    Miim.. såg att du födde din son 27/2.. jag e oxå född då.. ler.. fast 1986.. hehe.. :)
  • Cassiopeja

Jag är själv övertygad om att om man bara känner att man har kontroll och litar på personalen så är det inte skrämmande. Jag rekommenderar också att du över på att andas rätt (om du sedan gör det genom psykoprofylax, gravidyoga, mindfulness eller vad som, det spelar ingen roll, tekniken är ändå ungefär den samma) och gärna också avslappning. Jag gjorde det och det hjälpte enormt mycket, jag klarade mig i stort sett utan smärtlindring (bara lite lustgas mellan 8-10 cm för att personalen tyckte jag skulle ha det )i och med att jag hade andningen att hänga upp det på.

Jag sprack ganska mycket (nästan hela vägen) men upplevde ändå att det är värre att gå till tandläkaren. Nu föddes iofs min dotter med sugklocka så de satte lokalbedövning i mellangården och det tog väl bort en del känsel...

Svar på tråden LIVRÄDD!!!