• mammawannabe

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Åh Poppy! Det finns verkligen inte ord och så fruktansvärt orättvist och hårt. Overkligt! Nu måste sjukvården reda ut vad det är som går fel!

Nu får vi verkligen tro och hoppas att första jobbiga fasen går så bra det bara kan. Att du sen får sörja och läka för att efter det ta nya tag igen.

Många många kramar!

• mammawannabe

Hej idag!

Poppy: Vilken underbar gåva att ni har lilla A att få glädje från mitt i det tunga och svåra.

Om du orkar sen i nästa vecka, prata med Dr B. Om hysteroskopin (som de bara MÅSTE ge dig, annars kommer alla trådisar storma RMC i Uppsala) inte visar ngt är väl kanske nästa steg heparin eller kortison och båda preparaten är ju dr B villig att behandla med. Bra att ta tag i det innan han slutar om du orkar.

Har du börjat blöda mer eller håller det sig lugnt?

Kram!

• mammawannabe

Fråga till er som fått ÄL uträknad av Dr B. Har hans ÄL-tidpunkt diffat mkt från utslag på ÄL-stickorna (om ni testat med det) eller när ni själva trott att ni hade ÄL?

• mammawannabe

Snozie: Inte DND men... utifrån den info jag har så är ett TSH på 1.0 bra.

Olika läkare har olika åsikter om vad TSH bör ligga på. Många verkar tycka att allt upp till 3 är ok men sen finns de läkare som vill ha det längre innan och under graviditet. Dr B t ex (gud vad jag tjatar om honom idag) vill att TSH ska ligga på max 1.5.

TSH kan ju oxå ändras från att ha varit bra innan grav till att försämras under. Så om man kan få igenom är det bra att få det kollat under graviditeten oxå. Fram till v 12 är det extra viktigt för tills dess ska fostret få all försörjning av sköldkörtelhormon (tyroxin) från mamman. Efter v 12 börjar fostret producera eget.

Sen ska man inte bara titta på TSH-värdet för att få koll på sin sköldkörtelfunktion utan T4 och T3 är också relevanta.

• mammawannabe

Har paus i verkstan och tittar in och säger hej.

Cia: Tack för svar ang ÄL-uträkning. Vet nu hur du kände att det var jobbigt att vänta för att pricka in Dr B´s uträkning! Det kräver självdiciplin!

Poppy: Hoppas det är lugnt med värken! Eller har du varit tvungen att åka in kanske?? Kram!

Ego: Det blev svårt att veta vilka indikationer jag skulle gå på när det gäller ÄL. Fick utslag på CB`s sticka i torsdags, ont i äggstockarna och mkt ÄL-sekret ons-fre, en gyn säger ÄL troligen idag och Dr B säger mån kväll till tis morgon. Alltså ett tidsspann på 4,5 dygn. Vi kunde ju hålla på som kaniner (eller i varje fall varannan dag) men då hinner ju inte spermierna bli 3-5 dygn gamla. Jaja, nästa cykel kommer vi nog köra lite mer på känn.

I kväll blir det händerna på täcket, suck!

• mammawannabe

Dags att ta på en osexig gammal pyjamas och gå och lägga sig!

*som om jag skulle vara så oerhört tilldragande i annat fall*

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8