• Bling1975

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

MTA, jag har tittat mycket på det. Men eftersom det har vissa risker vid en graviditet så vill jag nog ta några prover innan jag väljer att använda det. Jag har en del läkarvänner som säkerligen skulle skriva ut det vid behov eftersom det inte är något speciellt farligt preparat. Tror att det är receptfritt i tex England. Tyvärr så tas det prov jag är mest intresserad av inte i Sverige utan då måste man vända sig till tex England eller USA. Man kan skicka ett prov till USA för analys men jag har inte orkat ta tag i att hitta en läkare som kan ta en livmoderbiopsi på mig. De kan även ta massor med blodprover.

På den här sidan finns massor med information och många Svenska kvinnor som man inte har hittat något fel på här i Sverige har fått hjälp av dem.

repro-med.net/

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

På tal om allt prat om proggarna så kan jag tipsa om crinone om ni har svårt att ligga efteråt. Det är mer som en creme som man sprutar in med en applikator och den rinner inte. Min klinik använder den vid IVF. Nackdelen är att sex inte direkt är att tänka på för den stelnar som någon slags pappersmassa vilket ger skavsår. Men om man inte är väldigt sugen utan istället lite bekväm så kan man ju byta till den efter ÄL perioden.

• Bling1975

Poppy - skickar en stor kram. Jag förstår att du är jätterädd, men jag tror och hoppas att du kommer få ett positivt besked imorgon. Graviditeter är mystiska och det vi sett som "tecken" när det har gått åt skogen kanske är helt vanliga saker som vi skulle ha haft oavsett resultat.

Zoya - välkommen hit. Beklagar dina mf. Det är svårt att få hjälp om man "bara" har haft två eftersom det räknas som normalt, men för några av oss som sedan går vidare och får fler så var de ju självklart inte normala. Du kan kanske söka privat och kolla de vanligaste sakerna som ev sammanväxningar och ex sköldkörteln. Det borde ju inte vara kromosomer med tanke på att ni har två barn (har man bara ett kanske det var mest tur) men vissa saker förändras efter det att man får barn och det finns ju flera mammor här som fick problem med tvåan.

DND - jag vet precis hur du känner. Jag tänker ofta att jag ska hålla mig härifrån eftersom jag ibland känner mig så fruktansvärt nere av att behöva vänta så länge på ens en chans till ett barn. Men jag kan inte. Jag är nog en riktig FL-knarkare och framförallt denna tråd.

• Bling1975

Proggarna behöver inte skjuta upp mensen heller och för de flesta så är det bara med någon dag eller två i så fall. Men de finns ju de som inte får mens förrens de slutar ta dem.

Men det måste vara mycket svårare att veta exakt när ÄL var när man jobbar på hemma. jag kan tänka mig att det är därför man rekomenderas vänta till dag 19 eftersom ÄL kan diffa någon vecka hit eller dit.

Babblar - var det du som skulle filma? Vi har släpat med kamerat vid alla embryoåterföringar och tagit kort på skärmen där de visar bilden på embryot i ett microsåp innan de suger upp det. De tittade lite på oss första gången men nu är de nog vana vid våra konstigheter.

• Bling1975

Spitit - jag tänker på dig. Stor kram

Snozie - Grattis! Allt låter ju helt fantastiskt

• Bling1975

Poppy - nej nej nej, det fick ju inte hända igen. Mitt hjärta brister för dig. Att komma så långt och ändå inte nå i mål är fruktansvärt. Var rädd om dig och varandra så att du orkar gå vidare. Det finns ju mer att göra, mycket mer än vad läkarna här i Sverige är intresserade av så ge inte upp. Vi kan väl kämpa vidare tillsammans i vår. Stor stor kram.

Diorlover - beklagar verkligen. Du måste sätta ner foten och kräva hjälp nu. Vänd dig till en annan läkare, bebisar är värda tiden och kostnaden att ta sig till någon som lyssnar och bryr sig. Om du inte har ett BMI över 30 så borde de ju inte skylla på det, jag vet att det annars kan vara lite svårt överlag att få hjälp i vissa landsting. Men om det skulle vara så, så är det ju ett gott incitament att få hjälp av läkarna med vikten och det borde de inte neka dig i din situation. Kram

• Bling1975

Hallå tjejer och massor med grattis till föger och vänster till lyckade VUL, fina plus och annnat spännande.

Har ju legat lågt här i tråden och kommer nog fortsätta med det, jag är ju en av dem som verkligen bävar för julen. Vid min första graviditet hade jag BF dagen innan julafton och nu vid senaste missfallet på lucia, men det blir ju ytterligare en barnlös jul för oss och inte ens några försök innan dess... Min man var på ny röntgen förra veckan så nu väntar vi otåligt på svar. Jag känner mig väldigt låg just nu och gråter nästan varje dag. Jag hoppas att våren kommer att kännas bättre.

Vi hade ju hittat en privat läkare här i Stockholm som vi hoppades skulle hjälpa oss. Men mitt förtroende försvann relativt omgående då hon bla sa: "många som adopterar blir ju gravida sedan då de slappnar av". Aaagh - så arg! Jag vill därför inte använda henne som samarbetspartner för alla prover i USA, hon tyckte väl inte riktigt att det var så stor idé att ta fler prover.

Men om någon framöver vill ha recept på Fragmin, Trombyl och Kortison så skriver hon ut alla de preparaten, men man bör nog ha lite koll själv på vilka doser som gäller. (Inboxa mig om ni vill ha kontaktuppgifter.)

Vi ska förmodligen planera en USA resa i vår, men vi är inte riktigt säkra på hur vi vill ha det ännu.

Kramar till er alla!

• Bling1975

Tack alla raringar för er support. Adoptionskommentaren gjorde faktiskt att jag tappade hakan. Men lite stolt är jag för jag sa faktiskt till henne att det var skitsnack. Men då kom hon dragande med någon studie på stressade taxichaufförer som hade en förminskad körtel men blev bättre med antidepp. Kändes inte så adoptions eller missfallsrelevant...

Jag är sugen på att åka till USA. Vad jag har förstått så behöver man en läkare som samarbetar med Dr Beers klinik där man tar alla prover och som sedan skriver ut behandling och följer upp. Dr Beers klinik fungerar enbart som diagnosställare och ger rekomendationer om prover och behandling. Men det finns läkare rätt nära som arbetar mycket med dem, ska kolla upp vilka alternativ som verkar bra...

Jag känner att jag behöver lite semester också så jag lägger nog några kronor extra och åker till LA istället för till England som är alternativet. Men vi får se när det blir av, får nog spara lite, vi måste ju ha råd med nya IVFer och ev behandlingar också.

Mikes Bride, grattis till bröllopet! Det är superkul att gifta sig och det tar verkligen tankarna ifrån allt tråkigt en stund.

• Bling1975

Krusbär, du tänker helt rätt. IVF ger en mycket god fingervisning om äggens kvalitet, man kan se antal mogna, hur lätt de blir befruktade och hur bra de delar sig. Sedan hänger ju en graviditet givetvis på massor av andra faktorer som är högst individuella. Anledningarna till att göra IVF är ju också så olika att det är stora skillnader mellan olika par. Vissa får ju en bebis av ett litet skruttigt ägg, jag hade 17 av toppkvalitet och har fortfarande ingen bebis. Men man optimerar ju verkligen sina chanser till en graviditet, vid långtidsodling så är det ju idag 50% chans per försök för "medelsvensson".

Men det är ju inte så vanligt med dålig äggkvalitet om man inte är lite äldre.

Grattis MTA!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8