• Krusbär

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Ursäkta mitt svammel om sex och äl. Jag menade såklart att det blir tisdag/onsdag och lördag alt. torsdag och lördag. Och MW, du tempar ju - kunde du inte se äl där?

• Krusbär

DND: Jag är kluven till träning. Har alltid trott att det är bra, men enligt TCM är det viktigt att träningen inte tar för mycket enegi från kroppen till nackdel för andra funktioner som kan påverka fertiliteten. Min akupunktör säger att om man är väldigt trött efter träningen och det tar tid att återhämta sig, då har man tränat för hårt och det är inte bra. När jag löptränade ganska hårt i somras blev min äl försenad en vecka, det har aldrig hänt förut. Så fort jag drog ner lite på träningen kom äl. Så jag tror absolut att för hård träning kan påverka. Men simning är nog bra, men inte under mensen just.

MW: Om tempen hade stigit söndag var ju äl i lördags, precis som jag trodde. Då borde ni ändå ha prickat in rätt bra? (Jag har blivit gravid 3 ggr med sex 1 g på äl-dagen. )Ang. prog så har det väl bara effekt om man verkligen har progesteronbrist och/eller problem med lutealfasen? Har du kollat det?

Ginko: Jag tror som de andra att symtom är bra tecken, även om det inte är någon garanti åt nåt håll. Mina bröst har alltid börjat växa tidigt när jag varit gravid, men växte ingenting med enbart prog.

Poppy: Tänker på dig!

• Krusbär

ginkgo: Såna kommentarer suger (ursäkta!). Visst, det kanske kan stämma på vissa plan att man mår illa av grav-hormonerna. Men jag mådde fruktansvärt illa ända till v 13 vid mitt ma trots att fostret dött i v 5-6. Å andra sidan är det väldigt många som inte känner nåt alls den första tiden och det blir friska barn och inte ma. Och du verkar ju inte ha mått illa förut, så då är det nog så du fungerar. Kram!

• Krusbär

DND: Ja, eller hur! Hur gör man?! Själva äl-dagen känns ju givet ändå, men efteråt känns meningslöst och 5 dagar innan också...

• Krusbär

Välkommen hem, Idun! Hur mår du och mini?

a80: Nämen gud så gulligt att den suger på tummen! Och härligt att allt såg bra ut. Nu får du fira med en stor kanelbulle eller nåt!

DND: Kan du inte gå till en annan gyn där du bor? Att mäta äggblåsan på vul borde väl vilken gyn som helst klara (kan man hoppas!)? Jag börjar också känna av aktivitet i äggstockarna direkt efter mensen, men sen kommer ändå äl när den ska.

• Krusbär

Cia: Jag brukar alltid börja känna av äl strax efter mens, drygt en vecka innan äl, och hade sist en äggblåsa som var 10 mm på dag 8. Fick sen äl på dag 15. Om du har äl på gång om en vecka är det inte så konstigt att man inte såg nån aktivitet på vul för 14 dagar sen, om blåsan växer ca 2 mm per dag?

• Krusbär

Poppy: Vilken fin kommentar av Astrid som ville trösta mamma. Många kramar till dig!

• Krusbär

babblar: Jag blev otroligt illa bemött på Mama mia gyn och går aldrig tillbaka dit. Men jag har hört att deras mvc är bra. Jag går på Sophiahemmet (gyn-avd.) och de är snälla, besöket kostar 260 kr om du inte har frikort.

• Krusbär

Massor av jättegrattis till Franka, BP, Lycka och Idun och era små knytten!

• Krusbär

DND: Jorå, fick utslag på äl-testet i morse. Det är i senaste laget, är på cd 18 idag. Jag brukar märka av äl-sekretet och äl ganska tydligt, men jag vet att många inte märker det alls. Det kan finnas inuti kroppen utan att du märker det. Så det spelar nog ingen roll om du väl får äl. Använder du äl-tester?

Är det någon annan som har fått försenad äl efter att ha använt progesteron? Jag blir nojjig och undrar om det vore bättre att stå över den här månaden, om sen äl ger sämre ägg?

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8