• Krusbär

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Snozie: Jag har haft 9-11 i järnvärde och 30 i järndepå. Läkaren (husläkaren) sa att det var inom normalvärdet! Har käkat järntabletter sen dess på eget bevåg men bara kollat hb, ligger på 120-130. Kan järnvärdet påverka mf?

• Krusbär

Ang. järn så vet jag inte om det kan orsaka mf. För högt hb är tydligen inte bra, men som gravid är det lätt att att få järnbrist. Det finns tre prover: HB (det vanligaste), järnvärdet och järndepåerna. Järndepåerna ska vara mellan 10 och 150 så när jag hade 30 tyckte läkaren att det var normalt. Men sen forskade jag själv fram info om att värden under 50 kan leda till påtaglig trötthet och att tillskott av järn ofta hade god effekt.

DND och Laban: Jag tog min sista prog i onsdags, kvällen innan bim. Vet inte hur det är med era prog men min (crinone) utsöndrar progesteron i tre dagar. Så hade jag fått ens det svagaste plusset på torsdagen eller fredagen hade jag börjat igen. Var helt säker på att jag inte var gravid, hade inga symtom alls. Mensen kom söndag morgon, alltså 3,5 dygn efter sista crinonen.

Poppy: Kram till dig och hoppas att allt är bra därinne!

• Krusbär

DND: Jag har också haft lätt att bli gravid, på fem "halvdana försök" blev jag gravid tre gånger. På detta första och seriösa försöket blev det inget. För mig har äl kommit tillbaka relativt snabbt, efter mf nr 2 som kom ut i v 13 tog det drygt en månad men annars har jag fått äl efter ca 2 v. Tog prog förra mf och då kom är exakt 14 dagar efter mf startade. Denna cykel var som sagt första försöket sen dess.

Poppy: Håller tummarna för dig i morgon.

Kram till alla er andra!

• Krusbär

PL: Aha, ok! Då håller jag dem ända tills dess!

DND: Mitt senaste mf var i maj/juni, har därefter undvikit att bli gravid. Detta var alltså det första försöket sedan dess. Med seriöst menar jag att vi aktivt försökte pricka in äl, till skillnad mot de tidigare försöken.

Finessan: Jag har alltid blivit gravid på "för gamla" spemier - kan det vara en orsak till mf?!

Ginko: Grattis!

• Krusbär

MTA: Testerna och blödningarna säger inget säkert om hur bebis mår. Däremot borde du kunna få klarare besked på undersökningen i morgon. Ska du göra vul? Blodprov? Hur långt gången är du? Håller tummarna för dig!

Laban: Skumt! Du borde ju inte kunna få plus alls om det inte finns hcg i urinen=gravid?! Testet kan ju inte reagera på nåt annat, och hcg finns enbart om du är gravid!

• Krusbär

DND oc Laban: Jag tror inte att progesteronet försenar implantationen. Den brukar ske kring en vecka efter äl (eller själva befruktningen) men kan diffa några dagar åt ena eller andra hållet. (Förmodligen vet man inte exakt eftersom det är svårt att kolla.) Men direkt efter implantationen börjar kroppen att producera hcg, som kan spåras i urinen tidigast efter tre dagar. Det betyder alltså att man KAN få plus på känsliga tester vid äl+10. Men de flesta tester ger utslag på ca 25 mlU/ml, vilket borde motsvara ytterligare några dagar senare. I de flesta normala graviditeter ligger hcg kring 100 mlU/ml kring bim eller dagarna efter. Det stämmer också med t ex CB:s statistik att de flesta som faktiskt är gravida plussar på bim-dagen eller dagen innan.

Men problemet är väl att det är svårt att veta exakt när äl är. LH-stegringen är ju som högst 24-48 h innan ägget släpper, men kan ge starkt utslag på testet både innan och efter toppen. Själva lutealfasen kan inte vara längre än 16 dagar, så jag gissar att man säger 19 dagar för att ha lite marginal om man inte vet exakt när äl var. Dessutom finns det ju säker de som plussar senare också.

Personligen känner jag väldigt tydligt av när mitt ägg släpper och har jag inte fått ens ett svagt plus 15 eller 16 dagar efter äl är jag inte gravid. Men om man är osäker är det väl bättre att köra på med proggen till dag 19 för säkerhets skull?!

Ursäkta långt inlägg!

• Krusbär

DND: Jag tror att man räknar dagar efter äl, alltså att dagen efter äl är dag 1 efter befruktning (på engelska dpo=days post ovulation). Och bim räknas säkrast efter äl och inte sm, eftersom äl kan variera men lutealfasen är konstant (förutom med prog då... ) Vet inte ang. blodprov men tycker att det Mizz T skriver verkar stämma med urinprov.

Laban: Trist med minus. Men nu blir det nya tag i november! Vi är väl flera här som kan hänga på en ny bim-lista?

Spirit: Hej på dig och välkommen. Beklagar!

Snozie och babblar:

Nu väntar vi bara på PL!

• Krusbär

Poppy: Åh nej, så ledsamt! Jag kan inte tro att det är sant. Som du själv skriver - vad är oddsen?! Ingen kan nog förstå hur du känner dig just nu, men vilken tur att du har din fina dotter. Stor kram till dig!

Diorlover: Håller med de andra - du borde få utredning! De kan ju inte bara dra slutsatsen att vikten är orsaken. Finns det ingen annan klinik där du bor?

emma: Har du blivit gravid av dig själv trots pco? Har du oregelbunden mens eller övervikt?

MTA: Men då finns det ju fortfarande hopp!

• Krusbär

Poppy: Hoppas verkligen att ni får någon förklaring. Men du har ju fått en frisk flicka så det måste ju gå igen, bara ni hittar orsaken. Tänker på dig, kram!

emma: Det var jag som frågade om pco, hade nämligen också det förut. Min verkar i princip borta nu, har regelbundna cykler med äl och får ingen medicinering. Om Metformin funkar för dig och du får kortare cykler är det nog bra, det kan vara svårare att bli gravid och bli "sämre ägg" (större risk för mf) i väldigt långa cykler.

MTA: Bekagar att det inte gick vägen till slut, trots alla turer mellan hopp och förtvivlan.

Ha en skön fredag alla!

• Krusbär

Laban: Jag har också klumpar i blodet när mensen är riklig, det är nog helt normalt. Om du har tagit progesteron så har ju slemhinnan fått lite extra bränsle att bygga sig tjock, så då är det väl rimligt att mensen blir rikligare och tjockare?

Ang. uträkning av äl så brukar väl sekretet komma innan ägget släpper? Spermierna kan ju överleva längre i äl-sekret och helst vill man ha spermier som ligger och väntar när ägget kommer. Ett bra sätt att kolla äl är att tempa. Innan äl gör tempen en dipp (beror på östrogen som har en kylande effekt) och när ägget har släppt hoppas tempen upp och blir snäppet högre än innan dippen. Det beror på att gulkroppen börjar producera progesteron, som har en värmande effekt. Men då är det alltså för sent (kan vara), innan tempen stiger är det bästa.

MW: Jag skulle gissa att din äl var igår (lördag), alltså två dagar efter CB-stegring. Men hur gjorde ni? Jag tänkte att varannan dag var bra, men om spermierna ska vara 3-5 dagar vill man ju helst pricka in prime time... Låt säga att du hade äl på lördagen. Då borde man ha sex onsdag eller torsdag och lördag. Men onsdag och torsdag känns väl lite tidigt? Att man kör varannan dag - torsdag och lördag - känns väl rimligare då?

DND: Jag tycker att man kan få lite äl-liknande sekret av proggen. Kanske det du också fick?

Poppy: Stackare! Men om du börjar blöda mycket och få ont måste du åka in!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8