Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
...om man får barn har man ju iaf nån som kan dra en i rullstolen! Inget att skämta om kanske, men det är ju så det känns nu.
...om man får barn har man ju iaf nån som kan dra en i rullstolen! Inget att skämta om kanske, men det är ju så det känns nu.
Kajolajo: Problemet verkar ju också vara (rätta mig någon om jag har fel) att man inte ens behöver ha de autoimmuna sjukdomarna, eller att de ligger latent, vilket gör att man inte märker av dem. Plus att immunförsvaret kan triggas igång ytterligare av mf. Men jag är också intresserad av Poppys svar!
mamarazzi: Håller med de andra om att det är ett sjukt dåligt bemötande du fick. Alla här vet ju vad som händer om man ringer kk eller bm när man blöder: Man får svaret att avvakta och INTE komma in så länge man inte blöder massor och håller på att avlida av smärta. Hur f-n dokumenteras det?!
Poppy: Kan högt blodtryck räknas som en autoimmun sjukdom? Det känns ju otroligt nedslående om varje mf minskar chansen att lyckas, särskilt om man inte har barn.
Mikes: Härligt med en förtroendeingivande läkare! Och spännande att resultat från studien kanske kommer snart! Men det låter oroväckande om de bara vill ge F efter positivt vul, för mig verkar det redan vara försent vid det laget...
Idun: Hu, vilken hemsk dröm. Ibland kan man ju må dåligt ganska länge dagen efter riktigt hemska drömmar. Hoppas att det känns bättre snart!
Ego: Är hemma och vilar, men ingen riktig blödning än. De senaste dagarna har det kommit en liten skvätt rött blod på morgonen och sen inget mer under dagen, bara lite beiga flytningar. Mycket märskligt, men så har det varit innan andra mf också. Idag är inte en bra dag.
En fråga till er som kan Dr Beer. Har läst lite på hans webb och det verkar ju finnas fem olika kategorier av problem. Dessutom har varje kategori olika behandlingar, varav några bygger på tester och behandlingar som inte används i Sverige. Så hur vet man vilken kategori man tillhör och därmed vilken behandling som är bäst?
Poppy: Det låter ju ganska hoppfullt ändå! Men biopsi låter svårt. Kan man behandlas med kortison, Trombyl, heparin och progesteron samtidigt?
DND: Kan det inte vara en biverkning av Levaxinet? Det är ändå 50 % höjning av dosen och kroppen kanske reagerar i början? Gå hem tidigt låter bra!
DND: FSH ska inte vara för högt, det tyder på dåliga äggreserver och hänger ihop med åldern. Kvoten LH/FSH ska ligga kring 1 men inte vara över 2,0 för det indikerar pcos.
Mitt senaste prov var 0,56 vilket ansågs som normalt och bra jämfört med 1,5 år tidigare då kvoten var 2,44. Då hade jag pco och ingen äl. Din kvot på 0,69 verkar bra.
Jag undrar fortfarande vad en kvot under 1 betyder, men det verkar som sagt som att det viktigaste är att den inte är för hög och att FSH inte är för högt. Men meddela gärna om du får mer info!
Han sa typ att det var jättebra att kvoten nu var "åt rätt håll" eller nåt i den stilen. Efter att jag själv påpekat det.