Aurora
PT blir man på olika sätt man kan gå PT skolan som jag inte vet så mkt om mer än att dem tycker att deras utbildning är bäst (såklart)
eller så kan man som jag gå hos The academy. de har utbildningar inom träning lärarna har stor erfarenhet av träning och stora anatomiska kunskaper.
Först gick jag Instruktörsutbildning som man kan gå om man tränat regelbundet minst ett år den är intensiv och varar i 2-3 veckor hela dagar där du läser anatomi- muskler (fästen ursprung) skelett hjärta lungor andning, hur en muskel byggs upp, osv Samt att du lär dig rörelserna musklerna utför så att du kan ge råd om övningar och komma på nya. sen gör man mkt praktiskt så att man kan visa snabbt hur man utför övningar rätt.
sen är det prov teoretiskt och praktiskt för att du skall få din licenc måste du ha minst 70-80% rätt. nåt sånt.
Sen när man jobbat lite fortsatt träna osv och det gått ytterligare en tid så kan man Läsa till Lic. personlig tränare där du läser ännu mera anatomi, du lär dig special inriktiade grejjer så att du kan coacha ex, höjdhoppare ena passet och en maratonlöpare nästa. du lär dig mäta kroppsfett, kolla om kroppen behöver rätas upp (för ev samarbete med naprapater o kiropraktorer) du lär sig terapeutisk stretch som också blir ettverktyg för att se vilka delar hos din kund som kanske behöver lite mera fokus just den sagen. du lär dig fler övningar du lär dig hur du ska stå för att kunna peppa och säkra träningen för din kund en massa tester så du kan mäta kondition och styrka osv...
Du lär dig utvärdera och lägga upp kost ganska mkt kost är det...
sen är det prov och licensiering på samma sätt som instruktörs utbildningen.
men man måste hela tiden hålla sig uppdaterad så man inte tappar. jag som PT måste ju kunna svara på kunders frågor om ex atkins eller den där dieten som stod i aftonbladet för nån vecka sen osv... + att vi läste en del psykologi.. .
Jättekul att kunna hjälpa människor att må bättre och orka mer!
Jobbar man som PT så handlar det ju inte bara om att vara inne på ett gym utan kanske följa med på ett par morgonpromenader kl5 på morgonen eller ja vad det nu kan vara...
Jätte kul iaf =) tyvärr sa jag upp mig från gymet jag jobbade på när jag blev gravid för jag hade flera jobb och det var 4 mil härifrån... och jag har ett jobb som ligger kanske 4kilometer härifrån så jag behöll det sistnämnda.