• ISSEN

Hur gör ni?

Hur sjutton ska man kunna skydda sin lilla bebis mot infektioner mm när man har ett syskon på dagis?? Min son är född v 26+2 och är 4 månader (1 mån korrigerat) Han har en storebror som är 2,5 år som går på dagis och nu är han dunderförkyld, lillen är oxå helt täppt i näsan och snorig! Hur gör ni andra för att undvika att de små blir sjuka och vad kan igentligen hända om de blir sjuka? Är han mer infektionskänslig än en 1 månaders fullgången bebis nu då eller?? Jag blir snart ett nervvrak och förkyld kommer han säkerligen bli både 1 och 2 ggr!Gråter

• Svar på tråden Hur gör ni?
  • Heahog

Det där dilemmat hade jag oxå förra året. Har oxå en prematura, född v33+4 visserligen, som har en storasyster på 11 år nu.

Hon var tvungen att komma ihåg att nysa & hosta i armvecket & tvätta händerna ofta & det var lite si & så med gosande, men hon försökte låta bli att pussa på lillebror.

Han klarade sig iofs, kan berott på att jag ammade. Det är ju värre med ett mindre storsyskon, för hur ska de förstå & komma ihåg?

Man kan inte skydda dom stenhårt tyvärr, inte med en så liten storebror.

Lillebror verkar ju ha blivit förkyld, men försök ändå att tvätta storebrors händer oftare & se till att han inte snorar ner lillebror.

Prematura är ju känsligare & nu när det är förkylningstider, så är ju risken att de kan få RSviruset stort. Men, ammar man eller flaskar med bröstmjölk, så får de ju ändå ett bra försvar.

Min systerson, som fick ersättning & var normalburen, fick förkylning som utvecklades till RS, vilket de upptäckte efter 2 veckor, när han fick svårt att andas & började bli blå. De åkte in till barnakuten & där fick han vara i 1 vecka med syrgas.

Det bästa är nog att googla på RS-virus kanske.

• knäppisen

Ja du, man har två alternativ. Ha storasyskon hemma, eller acceptera förkylningarna.
    Jag hade storasyster på dagis vilket inte var så snällt mot lillebror, men att ha henne hemma var inget bra alternativ det heller.

• Gemelas

Skulle det inte funka att ha storebror hemma åtminstone nu över hösten och vintern till den lille blir lite större och starkare? Han är ju inte så gammal att han måste ha stimulansen från dagis, men det är ju olika från barn till barn.

Mina tjejer föddes v 29 och har fått vara hemma och får fortsätta vara hemma nu när de fått en lillebror som visserligen är fullgången men jag tycker det är onödigt att utsätta honom för smittor. Man kan sysselsätta dem ganska bra hemma genom att vara ute mkt, träffa andra kompisar som inte går på dagis eller har varit hemma några dagar och är friska eller leka utomhus. På så sätt blir man ju inte så isolerad.

• Mylingen

Jag har en dotter lika gamal som din minsta född 27 +1. Hon har 2 äldre syskon som är 3 och 5.

Pratade med en barnläkare om hur man ska förhålla sig till detta och han menade att vi kan hantera situationen nu som om vår bebis vore en fullgången nyfödd. Detta var vid BF ungefär. Det förutsätter att man inte har någon särskild lungproblematik, vilket vi inte har - hon är frisk och har aldrig haft respirator och helammas.

Mina stora barn går på dagis och för dem skulle det vara bestraffning om de inte fick gå där. Vi gör så här:
    Vi har överlag skärpt hygienrutinerna hemma. ALLTID handtvätt när man kommer utifrån - gäller alla som kommer in i huset.

Ingen pillar på lillan när man är ute i vagn (då undviker man att fingrar som varit på t ex hissknappar, trappräcken osv kommer direkt på henne). Själv har jag handsprit i vagnen som jag använder innan jag petar på henne om jag haft fingrarna på nåt riskabelt ställe då vi varit ute. Myggnät på vagnen vid dagishämtning för att undvika nyfikna barnhänder i vagnen.

Inga munpussar på lillan (däremot gärna fötter, huvud)

Inga dagiskompisar kommer hem till oss. Det kommer vi släppa på när RSV-säsongen tar slut i vår (viktigt för våra stora att veta hur länge det ska vara förbud att ta hem kompisar).

Håller tummarna för att vi ska slippa förkylningar (en har vi haft, men det vart inget alvarligt med lilltjejen, lite snorig bara). RS bävar jag för, men man kan ju inte sluta leva och isolera sig helt heller...

En sak till förresten - rs-virus är väldigt känsligt för sprit, men kan däremot överleva ett tag på olika ytor (tyg, hårda ytor mm). Jag kommer att köra med mer sprit när rs kommer igång. Info om rs-säsongen finns på smittskyddsinstitutets hemsida.

• ISSEN

Vi ska på återbösök på neo idag och jag ska höra om vi ska få rs vaccination eller vad det nu är? Han låg ca 3 v i respirator och har sk lindrig BPD så jag antar att han är känsligare då! Att ha storebror hemma från dagis skulle aldrig funka, han älskar att gå till dagis och kan knappt vänta när det är helg så jag antar att den stimulansen behövs i hans fall, Vi tvättar händerna jätte mkt här hemma och handspriten är alltid i vagnen, andra barn är vi försiktiga med och traäffas bara ute, känns som vi gör allt man kan,men man skulle vilja göra mer för jag vet ju inte hur det skulle bli OM han blir riktigt dålig, Fy f'n vad det här är jobbigt!

• Gemelas

Tycker det låter som du gör så gott du kan, man kan aldrig skydda dem till 100% även om de inte går på dagis.

Om jag vore du skulle jag be dagispersonalen om hjälp att tex ringa er på morgonen om de hört att många är sjuka med någon rejäl virus eller annat så kan ni stanna hemma den perioden. Detta framförallt när det börjar närma sig värsta rs-perioden nu i vinter.

• mamma till Leon

När våra tvillingar föddes fick vi tydlig information om vad som var bäst, både från bvc och även en barnläkare. Det som gällde var att inte ha med dem ut i affärer, stora folksamlingar eller träffa andra barn, eller förkylda förräns de är 3 mån. vi blev rekommenderade att ha storebror, då 1 år och 11 mån hemma. Absolut! sa de båda oberoende av varandra. Detta fick vi väldigt tydlig information om! Dåligt att inte alla får det!!
    Visserligen måste storebror få "sitt" men för bebisarna handlar det direkt om "liv" och hälsa som de sa, och då tyckte jag inte valet var så svårt faktiskt.
    Ändå kom mina bebisar i v 37-visserligen ganska små.

Vi hade storebror hemma 1 mån innan födseln fram tills att de var 5 mån och hade "kommit ikapp sig lite". Det gick jättebra! Han fick en jättefin start tillsammans med sina systrar hemma, fast visst har det varit jobbigt ibland för mig som förälder med sondmatning och sjukgymnastik och allt som det innebär med prematurer. Vi klarade oss dock helt från sjukdomar!!

För storebror som varit borta ett halvår från dagis blev det ny inskolning som bara tog en dag för han tyckte bara det var roligt att vara tillbaks.
    Jag skulle aldrig ha mitt barn på dagis med en prematur hemma!!! Aldrig, speciellt inte om barnet är under 3 år som tydligen är den värsta tiden, då de får infektion på infektion.
    Nu har han som sagt börjat igen på dagis för några veckor sedan och bebisarna har på den tiden hunnit med både öroninflammation och har varit förkylda precis hela tiden.
    Hoppas allt går bra för er och lycka till....

• Misilo

Hej!
    Jag förstår att du är i en jobbig sits, jag känner igen situationen. Vår lille föddes i v. 27 och kom hem i slutet av september då det var RS- virussäsong.

Vi följde alla råd från Neo och det var som någon redan har skrivit: undvika folksamlingar. mataffärer, inte flytta runt barnet från famn till famn, bara träffa folk utomhus. Storebror fick pussa på fötterna inte på händer eller ansikte. Mycket handsprit och inget dagis för storebror.

Lillen fick vaccin mot RS under vinterhalvåret och klarade sig jättefint. storebror var själv inte så stor så att han inte gick på dagis kändes inte så mycket för honom. Däremot var han väldigt glad när han fick börja denna hösten.

Svårt att avgöra vad som är bäst för storebror har ju också behov, men som någon annan också skrev: Be dagispersonalen ringa när det är mycket förkylningar och sjukdomar som går på dagis och ha storebror hemma ett par dagar. Så gör vi med dagis detta året även om vår lille är 14 månader nu. Eller fråga läkarna på Neo hur de tycker ni ska göra. De är ju experter.

Lycka till och kämpa på, det kommer en vår även om vintern är vääldigt lång vid sådana här omständigheter.
    Kram M

• Mylingen

Jag skulle aldrig ha mitt barn på dagis med en prematur hemma!!!

Jag skulle aldrig ta mina stora barns hela sociala liv ifrån dem... De har uppoffrat nog redan tycker jag. Skulle inte heller ta obefogat stora risker med min yngsta, vilket jag heller inte tycker att jag gör. Men som sagt, hon har heller aldrig haft några bekymmer med lungorna.

• Heahog

Tycker det är viktigt att inte isolera prematurabarn eller storasyskon dock. >förr eller senare kommer prematurabarnet i kontakt med baciller osv & har de varit isolerade då, då slår det nog till ordentligt :/

• lugna gatan

Vår snart fyraårige pojk får vara hemma, men han är på dagis efter lunch varje dag i två timmar när de är ute på gården. Det tycker han är jätteroligt men han vill gärna stanna längre och man känner sig nästan hemsk när man hämtar honom. Vi skulle behövt att ha honom där på förmiddagarna för både hans och vår skull, det blir så långtråkigt för honom hemma när vi inte ens hinner att gå ut med honom (han har tre bebissyskon), men trots det så är det värt att slippa smittas av många onödiga förkylningar. Vi säger till oss själva att det är ju bara för denna höst/vinter.
    Vi har redan varit inlagda på sjukhus pga andningssvårigheter av förkylning, brorsan var sjuk först. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om det hände nåt pga smitta som storebror dratt med sig från dagis, om man vet om det.

• lugna gatan
    Heahog skrev 2008-09-27 10:22:14 följande:
    Tycker det är viktigt att inte isolera prematurabarn eller storasyskon dock. >förr eller senare kommer prematurabarnet i kontakt med baciller osv & har de varit isolerade då, då slår det nog till ordentligt :/
    Det är inte så att det blir värre om de inte "vänjs" vid bakterier. Snarare tvärt om!!!
    Ju längre tid i livet ett litet barn klarar sig från infektioner, ju starkare hinner immunförsvaret att bli och motståndskraften att kunna hantera virus och bakterier.
  • Tualisa

vilken period är det rs är som värst? tänkte när säsongen börjar.? vi har inga syskon till min lilla, men jaghar syskonbarn som man umgås med flitigt... tänkte ifall det är en dum ide. de flickorna går ju på dagis. Nu är min tjej 4,5 månad (2,5 månad korrigerad) har varit förkyld nu eftersom jag varit sjuk i över 3 veckor själv. jag ammar och trodde inte att det smittade om man ammade.. men det gjorde det visst (vanliga förkyldningen alltså)-

Lilla Alva är här
  • Gemelas

lugna gatan skrev 2008-10-06 20:42:26 följande:

Det är inte så att det blir värre om de inte "vänjs" vid bakterier. Snarare tvärt om!!!Ju längre tid i livet ett litet barn klarar sig från infektioner, ju starkare hinner immunförsvaret att bli och motståndskraften att kunna hantera virus och bakterier.
    Ja, just det.. Många tror att man kan "härda" bebisar mot sjukdomar genom att utsätta dem för smitta men det är helt fel. Alla läkare vi har varit i kontakt med på neo har sagt att barn inte har eller kan utveckla sitt immunförsvar innan 2-års ålder.
  • Gemelas
    Svar på #13
    Vi träffade inga dagisbarn under hela första hösten/vintern/våren dvs under värsta rs-perioden. Om man ändå vill träffas är det bästa att göra det utomhus eller passa på om dagisbarnet har varit hemma i några dagar först, frisk förståss.
    Risken är ju stor, som du själv märkt att din lilla ska bli smittad. En vanlig förkylning behöver ju inte innebära någon livsfara men man vet ju inte i förväg vad de blir smittade av..
Svar på tråden Hur gör ni?