Hur gör ni?
Jag har en dotter lika gamal som din minsta född 27 +1. Hon har 2 äldre syskon som är 3 och 5.
Pratade med en barnläkare om hur man ska förhålla sig till detta och han menade att vi kan hantera situationen nu som om vår bebis vore en fullgången nyfödd. Detta var vid BF ungefär. Det förutsätter att man inte har någon särskild lungproblematik, vilket vi inte har - hon är frisk och har aldrig haft respirator och helammas.
Mina stora barn går på dagis och för dem skulle det vara bestraffning om de inte fick gå där. Vi gör så här:
Vi har överlag skärpt hygienrutinerna hemma. ALLTID handtvätt när man kommer utifrån - gäller alla som kommer in i huset.
Ingen pillar på lillan när man är ute i vagn (då undviker man att fingrar som varit på t ex hissknappar, trappräcken osv kommer direkt på henne). Själv har jag handsprit i vagnen som jag använder innan jag petar på henne om jag haft fingrarna på nåt riskabelt ställe då vi varit ute. Myggnät på vagnen vid dagishämtning för att undvika nyfikna barnhänder i vagnen.
Inga munpussar på lillan (däremot gärna fötter, huvud)
Inga dagiskompisar kommer hem till oss. Det kommer vi släppa på när RSV-säsongen tar slut i vår (viktigt för våra stora att veta hur länge det ska vara förbud att ta hem kompisar).
Håller tummarna för att vi ska slippa förkylningar (en har vi haft, men det vart inget alvarligt med lilltjejen, lite snorig bara). RS bävar jag för, men man kan ju inte sluta leva och isolera sig helt heller...
En sak till förresten - rs-virus är väldigt känsligt för sprit, men kan däremot överleva ett tag på olika ytor (tyg, hårda ytor mm). Jag kommer att köra med mer sprit när rs kommer igång. Info om rs-säsongen finns på smittskyddsinstitutets hemsida.