• Gemelas

Hur gör ni?

Skulle det inte funka att ha storebror hemma åtminstone nu över hösten och vintern till den lille blir lite större och starkare? Han är ju inte så gammal att han måste ha stimulansen från dagis, men det är ju olika från barn till barn.

Mina tjejer föddes v 29 och har fått vara hemma och får fortsätta vara hemma nu när de fått en lillebror som visserligen är fullgången men jag tycker det är onödigt att utsätta honom för smittor. Man kan sysselsätta dem ganska bra hemma genom att vara ute mkt, träffa andra kompisar som inte går på dagis eller har varit hemma några dagar och är friska eller leka utomhus. På så sätt blir man ju inte så isolerad.

• Gemelas

Tycker det låter som du gör så gott du kan, man kan aldrig skydda dem till 100% även om de inte går på dagis.

Om jag vore du skulle jag be dagispersonalen om hjälp att tex ringa er på morgonen om de hört att många är sjuka med någon rejäl virus eller annat så kan ni stanna hemma den perioden. Detta framförallt när det börjar närma sig värsta rs-perioden nu i vinter.

• Gemelas

lugna gatan skrev 2008-10-06 20:42:26 följande:

Det är inte så att det blir värre om de inte "vänjs" vid bakterier. Snarare tvärt om!!!Ju längre tid i livet ett litet barn klarar sig från infektioner, ju starkare hinner immunförsvaret att bli och motståndskraften att kunna hantera virus och bakterier.
    Ja, just det.. Många tror att man kan "härda" bebisar mot sjukdomar genom att utsätta dem för smitta men det är helt fel. Alla läkare vi har varit i kontakt med på neo har sagt att barn inte har eller kan utveckla sitt immunförsvar innan 2-års ålder.
  • Gemelas
    Svar på #13
    Vi träffade inga dagisbarn under hela första hösten/vintern/våren dvs under värsta rs-perioden. Om man ändå vill träffas är det bästa att göra det utomhus eller passa på om dagisbarnet har varit hemma i några dagar först, frisk förståss.
    Risken är ju stor, som du själv märkt att din lilla ska bli smittad. En vanlig förkylning behöver ju inte innebära någon livsfara men man vet ju inte i förväg vad de blir smittade av..
Svar på tråden Hur gör ni?