Hur gör ni?
När våra tvillingar föddes fick vi tydlig information om vad som var bäst, både från bvc och även en barnläkare. Det som gällde var att inte ha med dem ut i affärer, stora folksamlingar eller träffa andra barn, eller förkylda förräns de är 3 mån. vi blev rekommenderade att ha storebror, då 1 år och 11 mån hemma. Absolut! sa de båda oberoende av varandra. Detta fick vi väldigt tydlig information om! Dåligt att inte alla får det!!
Visserligen måste storebror få "sitt" men för bebisarna handlar det direkt om "liv" och hälsa som de sa, och då tyckte jag inte valet var så svårt faktiskt.
Ändå kom mina bebisar i v 37-visserligen ganska små.
Vi hade storebror hemma 1 mån innan födseln fram tills att de var 5 mån och hade "kommit ikapp sig lite". Det gick jättebra! Han fick en jättefin start tillsammans med sina systrar hemma, fast visst har det varit jobbigt ibland för mig som förälder med sondmatning och sjukgymnastik och allt som det innebär med prematurer. Vi klarade oss dock helt från sjukdomar!!
För storebror som varit borta ett halvår från dagis blev det ny inskolning som bara tog en dag för han tyckte bara det var roligt att vara tillbaks.
Jag skulle aldrig ha mitt barn på dagis med en prematur hemma!!! Aldrig, speciellt inte om barnet är under 3 år som tydligen är den värsta tiden, då de får infektion på infektion.
Nu har han som sagt börjat igen på dagis för några veckor sedan och bebisarna har på den tiden hunnit med både öroninflammation och har varit förkylda precis hela tiden.
Hoppas allt går bra för er och lycka till....