• Anonym (oj)

Delgivning från Kronofogden!

Panik! Fick precis hem ett brev från kronofogden. Fanns ett delgivningskvitto där. Som ska skickas in snarast.
    Ärendet gäller någon tidning jag beställde 4 (!!!) år sedan. Jag betalade den, och flyttade. Nu har kostnaden gått upp till 1980kr.
    Det ska betalas in senast 1 oktober. Dvs nästa vecka.
    Jag har inte såna pengar. Kan man delbetala skulder hos KF?
    Som student har jag inga 2000kr att slänga ut. Har inte råd att samla ihop till en buffert för tillfället. Klarar oss just precis med dom pengarna jag får in.

Ska fylla i delgivningskvittot, och skicka in det. Kan jag sedan ringa till kf? Fråga om delbetalning?
    Betyder detta nu att jag har prick hos KF?

• Svar på tråden Delgivning från Kronofogden!
  • Forget Me Not
    Waldo skrev 2008-09-23 11:28:16 följande:
    Anonym (Inkasso) skrev 2008-09-22 21:38:28 följande: Nej, enligt en dom i HD kan man vid 10 brev förvänta sig att något har gått fram.Men om du drar detta till tinget kommer du att vinna om vi pratar om ETT brev.Det är fullt möjligt att ett brev kommer bort, men inte tio
    dom har dock dragit ner d till 5 brev nu
  • ReRant
    Waldo skrev 2008-09-23 11:28:16 följande:
    Anonym (Inkasso) skrev 2008-09-22 21:38:28 följande: Nej, enligt en dom i HD kan man vid 10 brev förvänta sig att något har gått fram.Men om du drar detta till tinget kommer du att vinna om vi pratar om ETT brev.Det är fullt möjligt att ett brev kommer bort, men inte tio
    Finns domen på nätet? Låter intressant.

Sedan att hålla sig utomlands ett några år är ju knappast en stor uppoffring om man blir av med ett par miljonskulder på det sättet.
  • plutteluddelutt

det där med flyttar är förjävligt!
    Min sambo har flyttat 3ggr på 2 år och varje gång har det helt plötsligt dykt upp kravbrev av olika slag, kronofogden 2 ggr. han får fortfarande inte post och varit adressändrad sen maj

• Cocco
    plutteluddelutt skrev 2008-09-23 20:11:33 följande:
    det där med flyttar är förjävligt!Min sambo har flyttat 3ggr på 2 år och varje gång har det helt plötsligt dykt upp kravbrev av olika slag, kronofogden 2 ggr. han får fortfarande inte post och varit adressändrad sen maj
    Eftersändning är värd vart enda öre!
  • Anonym

Även om man har eftersändning av posten så kan det strula och man inte får den till rätt adress. Det hände oss och då har vi ändå ett så pass ovanligt efternamn det är inte många som heter så att det inte ska kunna hamna fel vilket det gjorde även när vi bodde på andra stället så kom det till grannar och då hade vi oxå varit boende där några år när det kom till grannar. Nu när vi flyttat så har delar av våran post "fastnat" på gamla adressen.

Cocco skrev 2008-09-24 10:49:59 följande:
    Eftersändning är värd vart enda öre!
  • sasssyy

jag måste säga en sak.. jag har inte orkat läsa alla kommentarer MEN det går visst att delbetala till KF.. jag gör det just nu och det går alldeles utmärkt.

Det var de själva som föreslog det då jag ringde upp och kollade hur det låg till med mina gamla skulder och då frågade killen om jag inte kunde betala lite varje månad så skulle den snart vara borta vilket jag hoppade på direkt och är nu snart skuldfri..

• Lotusblomma

Anonym (oj) skrev 2008-09-22 12:41:04 följande:

Panik! Fick precis hem ett brev från kronofogden. Fanns ett delgivningskvitto där. Som ska skickas in snarast.Ärendet gäller någon tidning jag beställde 4 (!!!) år sedan. Jag betalade den, och flyttade. Nu har kostnaden gått upp till 1980kr. Det ska betalas in senast 1 oktober. Dvs nästa vecka.Jag har inte såna pengar. Kan man delbetala skulder hos KF?Som student har jag inga 2000kr att slänga ut. Har inte råd att samla ihop till en buffert för tillfället. Klarar oss just precis med dom pengarna jag får in.Ska fylla i delgivningskvittot, och skicka in det. Kan jag sedan ringa till kf? Fråga om delbetalning? Betyder detta nu att jag har prick hos KF?
    Det brukar gå bra, att ringa och prata med de är det första du bör göra.
  • Lotusblomma

Ja, du har nog fått dig en trist betalningsanmärkning som ligger i tre år OAVSETT skulden är betald eller inte.

• Lillevida
    Lotusblomma skrev 2008-09-24 11:43:09 följande:
    Ja, du har nog fått dig en trist betalningsanmärkning som ligger i tre år OAVSETT skulden är betald eller inte.
    Inte än! Hon har några dagar på sig, att betala eller överklaga! Först när hon får hem ett BESLUT från Kfm, har hon fått en anmärkning!
  • Lotusblomma

Okay trodde det var när delgivningen kom som skulden var fastställd men kanske har fel där då...
    För så mkt vet jag att när skulden är fastställd och "klar" så har man en anmärkning, har varit i klorna hos KF förr och minns det så.

• Lillevida
    Lotusblomma skrev 2008-09-24 17:49:24 följande:
    Okay trodde det var när delgivningen kom som skulden var fastställd men kanske har fel där då...För så mkt vet jag att när skulden är fastställd och "klar" så har man en anmärkning, har varit i klorna hos KF förr och minns det så.
    Ja, o det är när skulden är klar, som du får ett Beslut, o då är de kört. Då har du en anmärkning! Man har alltid en viss tid (i detta fallet in dagar) på sig att bestrida/överklaga, eller betala!
  • Qarina
    Waldo skrev 2008-09-22 14:48:07 följande:

STOPP STOPP STOPP STOPP!!!!

Om det är först nu du ser detta kravet, om du inte fått något annan räkning på detta innan, är det preskriberat!!!!
    Man får inte driva in en skuld efter 3 år om prskribtionsavbrott inte skett.
    Har du alltså inte fått något krav eller likande från företaget eller inkassoföretaget är det preskriberat.

Detta samt att du säger att det är betalt gör ärendet tveksamt.

Vad du ska göra är att överklaga ärendet.
    När du skickat in delgivningskvittot ska du skicka med en överklagan.
    Den kan vara mycket enkel
    "Jag vill härmed överklaga ärendet då jag anser att det är preskriberat"
    Denna mening är den väsentliga, du kan fylla på med mer beskriva varför det är preskriberat eller bara skicka in ovan mening.
    Känner du dig osäker på detta kan du även ringa till KFM så talar dom om för dig hur du ska formulera dig

Vad som nu händer är att KFM vänder sig till inkassobolaget för att få deras syn.
    Eftersom det är dom som kräver pengar är det även hos dom bevisbördan ligger.
    Dom måste bevisa att preskribtion ej inträtt och att det är skött korrekt.

Skulle det visa sig att du faktiskt inte betalt och att dom skickat ut X antal påminnelser kommer det ett utslag i ärendet.
    Det är nu man får en betalningsanmärkning.
    Har inkassobolaget fel, vinner du överklagan och du kommer INTE att få något anmärkning

Man kan ALDRIG ALDRIG delbetala eller göra avbetalningar med KFM det gör man med inkassobolaget.
    Detta pga det inte är KFM du har en skuld till.

Gäller detta även om man bott utomlands i 3 år och sedan flyttat tillbaka?
  • Anonym
    Qarina skrev 2023-09-18 16:42:47 följande:
    15 år sen...
  • Qarina
    Anonym skrev 2023-09-18 16:55:05 följande:
    15 år sen...
    men reglerna kanske gäller fortfarande Glad
  • Anonym
    Varför skulle det spela någon roll?
    Har man inte blivit påmind (dvs "preskriptionsavbrott") och tre år har passerat så är skulden preskriberad. Vid varje avbrott börjar såklart preskriptionstiden om.
    Om man bor i Sverige, Kenya eller i en burk keso saknar betydelse och det är nog bara du som har en teori om varför det inte skulle göra det.
  • Anonym (S)
    Gäller det en skuld där preskriptionstiden är 3 år?
    Bankskulder har preskription på 10 år och statliga skulder 5 år.

Har du varit avflyttad, dvs skriven som utflyttad i folkbokföringen från Sverige under dessa 3 år?
    Inte haft KIVRA eller annan digital brevlåda?
Svar på tråden Delgivning från Kronofogden!