• Anonym (oj)

Delgivning från Kronofogden!

Panik! Fick precis hem ett brev från kronofogden. Fanns ett delgivningskvitto där. Som ska skickas in snarast.
    Ärendet gäller någon tidning jag beställde 4 (!!!) år sedan. Jag betalade den, och flyttade. Nu har kostnaden gått upp till 1980kr.
    Det ska betalas in senast 1 oktober. Dvs nästa vecka.
    Jag har inte såna pengar. Kan man delbetala skulder hos KF?
    Som student har jag inga 2000kr att slänga ut. Har inte råd att samla ihop till en buffert för tillfället. Klarar oss just precis med dom pengarna jag får in.

Ska fylla i delgivningskvittot, och skicka in det. Kan jag sedan ringa till kf? Fråga om delbetalning?
    Betyder detta nu att jag har prick hos KF?

• Svar på tråden Delgivning från Kronofogden!
  • Anonym

Om du inte kan göra upp med inkassoföretaget så får du nu en prick

• Anonym

Det ska nog stå i papperen om ett telefonnummer till dem som skickade in till kronofogden. Alltså inkasso eller företaget du beställde tidningen från.
    Ring till dem och tala om att du betalat för fyra år sedan, osv. Du kan skicka in delgivningskvittot ändå. Om företaget som anmält dig kommer fram till att de gjort fel, avanmäler de själv och du får ingen anmärkning.
    Du kan också själv skriva ett överklagande till Kronofogden oavsett.
    Om företaget inte har gjort fel, utan din betalning aldrig nådde dem, så får du en betalningsanmärkning.

• Anonym (oj)
    Anonym skrev 2008-09-22 12:53:44 följande:
    Det ska nog stå i papperen om ett telefonnummer till dem som skickade in till kronofogden. Alltså inkasso eller företaget du beställde tidningen från.Ring till dem och tala om att du betalat för fyra år sedan, osv. Du kan skicka in delgivningskvittot ändå. Om företaget som anmält dig kommer fram till att de gjort fel, avanmäler de själv och du får ingen anmärkning. Du kan också själv skriva ett överklagande till Kronofogden oavsett.Om företaget inte har gjort fel, utan din betalning aldrig nådde dem, så får du en betalningsanmärkning.
    Nu vet jag inte säkert om betalningen nådde dom, eftersom jag NU, 4år efteråt, får papper om att jag har skuld hos dessa.
    Tänker skicka in delgivningskvittot, ringa till kf, rådgöra med dessa. Eller så ringer jag till inkasso och frågar där. Kan betala summan, men kan inte betala den direkt. Utan avbetalning. Visst borde man kunna ordna avbetalning hos KF?
    Kan inte ringa nu, barnen sover middag, måste iväg och köpa pengar till mobilen.
    Hoppas det går att lösa. Så ont i magen nu!
  • Anonym

Ring inkassobolaget först... Om du betalar in delgivningskostnaden så brukar de kunna ställa upp på att dela upp resten och kontakta kf så att du slipper pricken...

• Indiansommar

Du kan alltid delbetala till KF, dom är glada att få in sina pengar! Men ring dom & företaget som du har skulden hos. Har du inte fått någon påminnelse & från inkasson innan du fick brevet från KF?

• allakantralla

Det är inte KF som skall gå med på en delbetalning, det är företaget man har skulden till. KF gör inte upp avbetalningsplaner.

tycker det låter som en bra idé att både vända dig till KF och företaget/inkasso. De kan säkert hjälpa dig.

Indiansommar skrev 2008-09-22 13:31:18 följande:
    Du kan alltid delbetala till KF, dom är glada att få in sina pengar! Men ring dom & företaget som du har skulden hos. Har du inte fått någon påminnelse & från inkasson innan du fick brevet från KF?
  • Anonym (Inkasso)

Ring inkassobyrån genast och se om du inte kan sätta upp en amorteringsplan med dem. Du har ingen anmärkning än utan den får du efter ett utslag från KFM. Kan du betala eller ordna avbetalning med inkassobyrån så drar de tillbaka betalningsföreläggandet.

• Waldo

STOPP STOPP STOPP STOPP!!!!

Om det är först nu du ser detta kravet, om du inte fått något annan räkning på detta innan, är det preskriberat!!!!
    Man får inte driva in en skuld efter 3 år om prskribtionsavbrott inte skett.
    Har du alltså inte fått något krav eller likande från företaget eller inkassoföretaget är det preskriberat.

Detta samt att du säger att det är betalt gör ärendet tveksamt.

Vad du ska göra är att överklaga ärendet.
    När du skickat in delgivningskvittot ska du skicka med en överklagan.
    Den kan vara mycket enkel
    "Jag vill härmed överklaga ärendet då jag anser att det är preskriberat"
    Denna mening är den väsentliga, du kan fylla på med mer beskriva varför det är preskriberat eller bara skicka in ovan mening.
    Känner du dig osäker på detta kan du även ringa till KFM så talar dom om för dig hur du ska formulera dig

Vad som nu händer är att KFM vänder sig till inkassobolaget för att få deras syn.
    Eftersom det är dom som kräver pengar är det även hos dom bevisbördan ligger.
    Dom måste bevisa att preskribtion ej inträtt och att det är skött korrekt.

Skulle det visa sig att du faktiskt inte betalt och att dom skickat ut X antal påminnelser kommer det ett utslag i ärendet.
    Det är nu man får en betalningsanmärkning.
    Har inkassobolaget fel, vinner du överklagan och du kommer INTE att få något anmärkning

Man kan ALDRIG ALDRIG delbetala eller göra avbetalningar med KFM det gör man med inkassobolaget.
    Detta pga det inte är KFM du har en skuld till.

Svar på tråden Delgivning från Kronofogden!