• Alvi

Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....

Under mitt år som mammaledig till vår son har jag varit en inte världens bästa mamma.
    Dottern har en utvecklingsstörning och kräver sitt lilla (4 år) och sonen har skrikit sig igenom sitt första år. Jag har varit TOTALT SLUT på alla sätt och vis, längtat efter att detta helvetesår ska ta slut och längtat tills jag skulle börja jobba... Alldeles utmattad har jag varit. Sur, grinig och inte orkat göra mycket vettigt med barnen...

NU pluggar jag heltid, är hemifrån 7.30-17.30 och kommer hem som en HELT NY MÄNNISKA! Jag VILL, för att inte tala om ORKAR, sätta mig ner på hallgolvet när jag kommer hem på kvällen innan jag ens har fått av mig skorna, för att sätta mig och läsa för mina barn, och jag orkar så mycket, har SÅ mycket energi över!

Barnen går (för) långa dagar på förskolan idag, men om de finge gå kanske... tjaa, 8-16 eller nåt, anser ni inte då att det är bättre för dem att komma hem till denna new and improved mamman, eller bör alla vara hemma med sina barn, så långt det bara är möjligt?!

Jag vet att det bara finns två alternativ, men välj nåt av dem... och om det verkligen inte går, välj det sista då...

Once you try menskopp you´ll never go back!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....
  • LadyWillow

Jag föredrar att någon eller helst båda förädrarna går ner i tid så att barnet inte behöver ha så långa dagar på dagis.

• Sarah84
    LadyWillow skrev 2008-09-12 16:18:33 följande:
    Jag föredrar att någon eller helst båda förädrarna går ner i tid så att barnet inte behöver ha så långa dagar på dagis.
  • Sarah84
    LadyWillow skrev 2008-09-12 16:18:33 följande:
    Fast de måste väl kunna gå runt ekonomiskt för familjen åxå? Vissa kanske inte klarar att gå ner i tid. tror de flesta skulle vilja ha barnen mer hemma om de kunde..
  • LadyWillow

De flesta klarar det, men det beror ju på vilken materiell standard man vill ha.

• LadyWillow

Fast för ensamstående är det ju förstås svårare...

• Sarah84
    LadyWillow skrev 2008-09-12 17:19:02 följande:
    De flesta klarar det, men det beror ju på vilken materiell standard man vill ha.
    De är ju så mycket som spelar in. Många har tex hus där lån ska betalas & har kanaske avbet på bil/bilar. Det är ju inte alltid så lätt att kanske flytta byta ner sig i bil för att ha barnen mindre på förskolan. Va bara ett exempel, många kan säkert gå ner i tid, men tror att många inte kan åxå.
  • LadyWillow

Man KAN ofta, men då kanske man måste flytta till billigare boende, vara utan vissa grejer, dra ner på mycket, inga resor mm.
    Och det vill man inte. Jag säger inte att alla kan, men många skulle kunna.

• Livshlädje

Det handlar väl ganska mycket om inställning - jag skulle ju aldrig välja att bo i hus på bekostnad av att ha mitt barn på dagis långa dagar tidigt. Man planerar ju o styr upp sitt liv i de banor man vill - för mig är det prioritet att få vara med mitt barn och därför har vi lagt husköp på hyllan tills vidare, t ex.

Och sen kan ju livet välja sina egna riktningar, som för ts - som fått ett barn som kräver mer än de flesta andra. Men även då finns det ju oändligt många olika lösningar på problemet - och för mig skulle lösningen aldrig vara dagis länge tidigt. Jag dömer inet de som gör det varlet - men jag förstår det ärligt inte! Och jag tror inte på de flesta som menar sig vara tvingade till det ekonomiskt- man väljer själv vad man prioriterar!

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • malinn

Jag är en av dom där hemska människorna som faktiskt tycker att förskolan är något bra för barnen. Jag hade heller inte mått bra av att vara hemma med barnen i flera år utan mår bäst när även jag kan jobba. jag tror att barn mår bra av att få träffa andra barn, ha personer som är pedagogiskt utbildade som kan utmana och vägleda barnen på ett bra sätt. Jag ser att båda mina barn lär sig så himla mycket på förskolan och har så himla kul att det är något jag aldrig skulle vilja neka dom.
    Våran situation ser nu ut så att jag har pluggat (till lärare för yngre åldrar) sedan den stora tösen var 1,5 (hon är nu 4,5) var då redan gravid med dotter nr 2 (som nu är 2,5) och eftersom jag läser på distans så var jag heller aldrig föräldraledig med henne utan jag fortsatte plugga med henne hemma. Den bonus mina barn har haft är att dom relativt lagom dagar på förskolan dvs 8.15- längst 16.15 beror ju på hur mycket jag har i skolan, dom har dessutom varit lediga i sommar mellan den 8 juni och 31 augusti eftersom jag har kunnat ta ut föräldradagar. Jag har inte jobbat en hel sommar sen första dottern föddes och nästa sommar blir jag helt enkelt tvungen då jag blir färdig mars 2009.

Jag tror att varje familj löser sin situation på bästa sätt utifrån dom förutsättningar man har, visst kan man ha dåligt samvete för att barnen går långa dagar på förskolan men för vems skull?
    Huvudsaken är väl ändå att man mår bra och är en bra förälder och gör det bästa av situationen.

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet som utgång!
  • MARIA99

Jag är hemma med mina barn & är inte trött av det. Varit sen 01 , 2 åringen e hemma hela tiden & dem 2 äldre går på dagis 15 h v rep i ettan i skolan. Skulle jag va borta & jobba hela dagarna skulle jag Inte ha samma ork! + skulle ju inte hinna umgås med dem mer än nån timme innan dem skulle sova . Nä detta passar för mej. Alla får energi av olika saker. Min man jobbar 5-14 & hinner va mkt med dem oxå.

Svar på tråden Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....