• Alvi

Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....

Under mitt år som mammaledig till vår son har jag varit en inte världens bästa mamma.
    Dottern har en utvecklingsstörning och kräver sitt lilla (4 år) och sonen har skrikit sig igenom sitt första år. Jag har varit TOTALT SLUT på alla sätt och vis, längtat efter att detta helvetesår ska ta slut och längtat tills jag skulle börja jobba... Alldeles utmattad har jag varit. Sur, grinig och inte orkat göra mycket vettigt med barnen...

NU pluggar jag heltid, är hemifrån 7.30-17.30 och kommer hem som en HELT NY MÄNNISKA! Jag VILL, för att inte tala om ORKAR, sätta mig ner på hallgolvet när jag kommer hem på kvällen innan jag ens har fått av mig skorna, för att sätta mig och läsa för mina barn, och jag orkar så mycket, har SÅ mycket energi över!

Barnen går (för) långa dagar på förskolan idag, men om de finge gå kanske... tjaa, 8-16 eller nåt, anser ni inte då att det är bättre för dem att komma hem till denna new and improved mamman, eller bör alla vara hemma med sina barn, så långt det bara är möjligt?!

Jag vet att det bara finns två alternativ, men välj nåt av dem... och om det verkligen inte går, välj det sista då...

Once you try menskopp you´ll never go back!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....
  • Lillismaj

Alt 3. Vara hemma med glada föräldrar.
    Jag är inte gladare bara för att jag jobbat - tvärtom.
    Min lilla är bara fyra månader men jag har tänkt vara hemma minst ett par år.
    Visst blir det jobbigare när hon blir större men det tar jag, hellre än att lämna henne på dagis hela dagarna.

• trebarnsmamma79

jag har valt att ha min son hemma till han är 3,5 sen blir det 50%.

• glammis

Av de här två alternativen så väljer jag självklart nummer ett!
    Men i de allra flesta andra fall så tycker jag att barn ska vara hemma med sina föräldrar om det går.

• sherry mum

jag kan känna vissa dagar att det är jobbigt när jag har varit med barnen flera dagar i rad men då räcker det med att jag jobbar 1-2 dagar (för att få pausa) tills jag längtar efter ungarna igen och "orkar" vara hemma med dom=)
    skulle aldrig ha dom på dagis 8h/dag.

röstar på alt. 3

• jemima78

röstade på trean. Tänk om alla barn fick vara 9 till 13 på ett dagis med så pass mycket uttrymme att de verkligen kunde förkovra sig och växa som individer. Sedan få komma hem till ett hus fullt av lugn och ro och egen tid med egen utveckling tillsammans med föräldrarna genom att få vara med i vardagspysslet som att tvätta, laga mat och ta hand om sig själv. Sedan på helgerna få träffa resten av släkten, träffa gamla människor och ära sig tycka om alla sorters människor i alla ålrar och med olika intressen- "Var sak" skulle få sin tid....

• Kulturtanten

Jag tror att ett barn under 3 år nog ändå har det bäst hemma med en förälder om det inte är så att föräldern totalt vanvårdar barnet...förhoppningsvis har man väl stunder då man är så bra som man vill. Men älder barn än 3 har nog roligare på dagis med kompisar.

• Veronica30

Varför orkar man inte med sina barn ??
    jag vet att det kan blir jobbigt ibland , men att lämna sina barn hela dan på förskolan för att egna sig åt andra saker bara för att slipa dem det förstår jag inte ,skulle jag förstår att någon i mitt land skulle säga så , men inte här i Sverige , när man kan göra abort om man inte vill ha barn .
    Jag är inte eller glad hela tiden när jag är hemma men jag väljer mina barn framför allt i världen .

• Sarah84
    Veronica30 skrev 2008-09-10 22:17:56 följande:
    Varför orkar man inte med sina barn ??jag vet att det kan blir jobbigt ibland , men att lämna sina barn hela dan på förskolan för att egna sig åt andra saker bara för att slipa dem det förstår jag inte ,skulle jag förstår att någon i mitt land skulle säga så , men inte här i Sverige , när man kan göra abort om man inte vill ha barn .Jag är inte eller glad hela tiden när jag är hemma men jag väljer mina barn framför allt i världen .
    Fast om du lä'ste TS, så skrev hon att hennes barn går långa dagar för att hon pluggar. Hon har dom ju inte på dagis en hel dag för att vila upp sig elle roa sig direkt..
  • Livshlädje

Jag kan verkligen inte välja! Jag mår fysiskt illa av tanken att förskolan är lösningen på vuxnas problem och inte i första o sista hand en tillgång för barnen! 

Om man inte orkar med sina barn så finns det betydligt "barnvänligare" lösningar att ta till innan man sätter små barn på förskola med långa dagar! Man kan be släkt o vänner om hjälp, man kan dela på föräldraledigheten på ett smartare sätt, man kan strukturera upp hemmadagarna för att få det att fungera bättre osv. 

Det gör ont att läsa att så många har behov av att vara ifrån sina små barn! 

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Alvi

DetVarEnGång: Men just i detta fall skulle det ju innebära att våra barn får vara hemma med ENBART en sur förälder... Det är svårt att vara en glad, bra, pedagogisk förälder i just vårt fall. Vi KAN inte välja, därav mina alternativ...

Ms Beauty
    : Vi har ingen som kan ta barnen, och dagmamma känns inte så aktuellt då vår dotter behöver assisten.

Jemima79; Ja, det vore det ultimata! Förhoppningsvis kan det bli så, men först om två år, om jag får jobb deltid...

Veronica30: Varför man inte orkar med sina barn? Ja, det finns många anledningar, men i vårt fall är det pga det jag har beskrivit i TS; vår fyraåriga dotter ligger på en nivå av en tvååring och skriker när nåt går henne emot, och det gör det ofta. Hon pratar inte, utan tecknar, men bara lite.
    Vår som på 14 månader har skrikit, skrikit och skrikit hela sitt liv, varit väldigt missnöjd, och även haft ont, tror vi, pga allergier mm.
    En och en är de en dans på rosor, men tillsammans är det uppriktigt sagt en mardröm. Jag kan inte förklara hur vi har haft det, jag förstår att det inte framgår, men det har varit riktigt riktigt jobbigt. Grannar från flera våningar under oss har ringt på vår dörr och undrat varför vårt barn alltid skriker.

Bara lite exempel...

Njuta: Jag går inte så långt att jag mår fysiskt illa pga våra barns förskoletider, men visst önskar jag att det gick att lösa på annat vis! TRO MIG. Vi har inte släkt och vänner till hjälp, eftersom vi är nyinflyttade, men vi ska ansöka om kontaktfamilj för vår dotter, eftersom vår son behöver tid utan sin syster som är på honom hela tiden.

En perfekt vecka vore mån-fre 9-15 eller nåt i den stilen. Kanske till efter lunch på fredagar. För våra barns skull OCH för vår skull.

..

Tack till er alla som har svarat.

Once you try menskopp you´ll never go back!
Svar på tråden Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....