• Alvi

Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....

Under mitt år som mammaledig till vår son har jag varit en inte världens bästa mamma.
    Dottern har en utvecklingsstörning och kräver sitt lilla (4 år) och sonen har skrikit sig igenom sitt första år. Jag har varit TOTALT SLUT på alla sätt och vis, längtat efter att detta helvetesår ska ta slut och längtat tills jag skulle börja jobba... Alldeles utmattad har jag varit. Sur, grinig och inte orkat göra mycket vettigt med barnen...

NU pluggar jag heltid, är hemifrån 7.30-17.30 och kommer hem som en HELT NY MÄNNISKA! Jag VILL, för att inte tala om ORKAR, sätta mig ner på hallgolvet när jag kommer hem på kvällen innan jag ens har fått av mig skorna, för att sätta mig och läsa för mina barn, och jag orkar så mycket, har SÅ mycket energi över!

Barnen går (för) långa dagar på förskolan idag, men om de finge gå kanske... tjaa, 8-16 eller nåt, anser ni inte då att det är bättre för dem att komma hem till denna new and improved mamman, eller bör alla vara hemma med sina barn, så långt det bara är möjligt?!

Jag vet att det bara finns två alternativ, men välj nåt av dem... och om det verkligen inte går, välj det sista då...

Once you try menskopp you´ll never go back!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....
  • Pallas
    Alvi skrev 2008-09-09 20:32:02 följande:
    Men du kanske har "lättare" barn än vi? För det är som ren semester och rekreation eller vad det heter, både när jag sommarjobbade och nu när jag pluggar...!
    Njaäe, det vet jag inte om man kan jämföra. Vi brukar vara genomsvettiga av att ha dem med när vi ska handla ett frimärke och grabbarna är betydligt "mer" än andra jämnåriga på sina sätt.

Att vara på jobbet är semester för mig också (där får man ju iaf skita ifred) men jag har ett fysiskt tungt jobb så jag blir trött på det viset istället. Dessutom blir barnen sjukt klängiga när jag varit borta en hel dag.

Nu jobbar jag skift och maken är föräldraledig, utom 15 h/v då de är på förskolan. 20 h skulle vara lagom för dem, tror jag - 5 h/dag.
  • Proletariatet

Jag orkar med mina barn och upplever inte mig själv som mer irriterad när jag är hemma (visserligen har jag inte provat att vara borta från dem). Det blir vad man gör det till. (och kom nu inte och säg att jag har lätta barn, för min lilla tyrann utklassar varenda unge vi träffar).

Däremot kan jag känna att när de blir äldre ska det bli skönt att få göra något annat. Men i dagsläget vill jag inte sätta min 22 månaders på dagis, det är hon för liten för.

• DetVarEnGång

Jag tycker att det är nyttigt för både föräldrar och barn att vara tillsammans mycket, både när man är trött och sur och när man är glad och pigg. Livet är inte bara det ena eller det andra utan det är en blandning av alla möjliga känslor och konflikter.
    Min 3åring går på dagis 11 timmar i veckan och det tycker jag räcker bra för henne. Ibland är jag trött och orkar ingenting, då får hon ha det tråkigt. Ibland gör vi jättemycket tillsammans.
    Idag var jag på danslektion med min 3åring och fick se de så kallade "utvilade" mammor som lyckligt tittade på sina gullungar som sprang runt utan att lyssna på varken sina föräldrar eller dansledaren. Föräldrarna tyckte självklart att det var roligt att se sina barn i action, det är ju inte så ofta de brukar vara med om det, i en större grupp i alla fall. Men de där föräldrarna hade glömt bort att uppfostran inte handlar om ett samtal före danslektionen utan att det är en ständig process. Sköter inte barnet sig, då får man prata, lyfta bort, gå iväg - men framförallt vara MED som förälder. Inte ställa sig en bit ifrån och titta på och låta nån annan sköta det.
    Nu menar jag inte att alla som har sina barn på dagis långa dagar bli så. Men det finns stor risk att bli curlingförälder.

• MsBeauty

Jag tycker det är för lång tid att vara på förskolan, var själv den som blev lämnad först och hämtad sist, när jag var liten. Det var Inte roligt! Min mamma var inte ett dugg pigg eller glad efter att ha jobbat hela dagen, så vi fick ändå inte tid tillsammans.

Jag skulle väl försöka lösa det med att någon annan passade barnen lite, eller att de var hos dagmamma. Detta eftersom jag minns hur jobbigt det var med de långa dagarna på förskolan.

• Marlene B

Det är individuellt och det som passar för mig passar inte för alla, jag har relativt lätta och lugna ungar så jag kommer att vilja vara hemma så länge det är möjligt men äldre dottern går 15 h/vecka och de timmarna behöver både hon och jag.

• Marlene B

I TS fall så tycker jag helt klart alt 1.

• BymBym

Alt 3. Tror barnen behöver tid med sina föräldrar, även om de inte alltid är på bra humör. Men tror inte att man ska piska sig själv att vara hemma och må uselt. En kompromis med dagis men kortare dagar hade varit min lösning.

(Nu lever jag inte ditt liv och kan inte svara vad du bör göra utan har utgått ifrån vad jag skulle kunnat göra i samma situation...)

• studentbruttan29

Alt 3.

Beror på hur långa dagar barnen har på förskolan. Kommer barnen hem efter 17-18 blir det massor med timmar med förskolepersonalen och bara 1-2 timmar med föräldern/föräldrarna innan det är dags för nattning.

Det optimala är en balans mellan förskoletimmar och "hemmatimmar" som alla trivs med.

Jag har min son från 7-15.45 påförskolan och det känns inte jättebra men har TUR att han är en pojk med maassa energi som är uppe till kl 20 så jag får mina timmar med honom. Jag ska definitivt bara jobba max 75 % sedan när pluggtiden är över.

• Trogga

Jag skulle nog inte vara mycket bättre mamma om jag jobbade heltid, då mitt jobb är krävande och tungt.
    Men planen är 50% eller någon annan lösning

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
Svar på tråden Ni som anser att barn ska vara hemma med förälder (och inte gå på förskola)....