• Hamnbo

Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??

Jag har inga barn ännu men vill otroligt gärna ha.
    Nu är det dock så att jag är hysteriskt livrädd för smärta, sjukhus, nålar, allt...precis allt som gör ont.

Vet att även kejsarsnitt gör ont men det känns mer uthärdligt. Ska tillägga att jag även är livrädd för operationer..

Men min barnlängtan väger tyngre. Men tanken på att föda vaginalt är så skrämmande så jag mår illa.

Vad jag undrar är: Kan jag bara säga att jag inte vill föda vaginalt och få snitt? Funkar det så? Dom kan ju inte tvinga mig och klämma ut ungen där nere...

• Svar på tråden Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??
  • pulmones

Det är galet att försöka sätta ord på andras känslor. Man kan bara berätta hur ens egen förlossning var.....annat är bara gissning.

TS, du kan ju alltid prova men bäst är väl att sätta ord på vad du känner och förklara läget helt enkelt. Lycka till!

• alem

är det inte så att man har alltid möjligheten till snitt, det är bara en fråga om landsting eller du själv som betalar... ? om man vill snittas bara för att man helt enkelt inte vill föda vaginalt men annars inte några problem typ eller om läkarna absolut inte "tillåter en" att göra snitt för att dem tycker inte man har skäl nog för det så kostar det ca 20 000kr som man själv betalar så får man snittas...

Bm i morgon kl15
  • Glenda Glad
    alem skrev 2008-09-09 19:55:18 följande:
    är det inte så att man har alltid möjligheten till snitt, det är bara en fråga om landsting eller du själv som betalar... ? om man vill snittas bara för att man helt enkelt inte vill föda vaginalt men annars inte några problem typ eller om läkarna absolut inte "tillåter en" att göra snitt för att dem tycker inte man har skäl nog för det så kostar det ca 20 000kr som man själv betalar så får man snittas...
    Tyvärr är det så att man inte kan köpa snitt i Sverige och inte heller i Danmark, annars hade jag lätt gjort det för att slippa våndan av att vänta till v36.
    Lady Dahmer skrev 2008-09-09 19:43:27 följande:
    ja bortsett från att man kan ha lite ont vid stygnen och så.
    Fast det finns ju de som har mer ont än bara lite vid stygnen, eller hur? Som de som spricker sönder helt.
    Precis som de finns de med snitt som får komplikationer med ex sammanväxningar. Inget är riskfritt, men det tror jag att vi är medvetna om.

TS: Det är ju jättesynd om du går och väntar med att försöka bli gravid pga din förlossningsskräck. Jag gjorde det och tiden sprang iväg för mig och jag blev hela 37 år och hamnade i IVF-svängen. Jag hade tur att lyckas bli gravid, men riskera inte det utan gör som pumpkinpie och kontakta auroramottagningen för att prata med dem redan nu.
    * Är i v 26 *
  • Lilla Morran

Säger som flera andra: Sök hjälp för detta redan nu! Även om de säkert vill prata med dig för att få dig att så småningom välja vaginal födsel så är det nog ändå den vägen du måste gå. Om du får andra, gärna vårdpersonal, att ställa sig på din sida och förklara hur du känner så tror jag att du säkert kan få ett snitt.

Jag måste också få råda dig till att faktiskt lyssna på vad de säger. Även om du är bestämd och har bestämt dig så skadar det inte att lyssna på vad de har att säga - de har jobbat med detta länge. Dessutom finns det många i samma situation...

• Lucky86
    Hamnbo skrev 2008-09-09 19:35:12 följande:
    [citat]
    vad menar du med att det inte är över? När barnet är ute sägs smärtan försvinna. Gör den inte det?

Jag tyckte att de kändes som att blivit överkörd av en lastbil i flera vecker efteråt.. ja kan garantera att de blir snitt för mej nästa gång
  • Sthella

Förlossningsfobi/förlossningsskräck är i alla landsting ett godtagbart skäl för att bli beviljad snitt. För mig var det helt uteslutet att föda vaginalt pga förlossningsfobi och det var inga problem att få förståelse för det. Barnmorskan frågade om jag ville ha Aurorasamtal men det var inte obligatoriskt eftersom jag redan visste att jag inte skulle komma att föda vaginalt. Jag hade dessutom fått skriftligt från sjukvården innan jag blev gravid på att ingen skulle kunna tvinga mig att föda vaginalt.
    Snittet gick snabbt och var en häftig upplevelse - sonen blev ju utplockad! Men då har jag i och för sig inga problem med nålar, operation eller sjukhus. Smärtan efteråt upplevde jag inte som så farlig och den gick snabbt över på mig. Kommer att snittas igen.

• TheFamily

Kejsarsnitt betyder fler nålar, större risk, det är ju trots allt en operation.

• TheFamily
    Lady Dahmer skrev 2008-09-09 19:43:27 följande:
    ja bortsett från att man kan ha lite ont vid stygnen och så.
    Plus att man inte får bära sitt barn på flera veckor!......
  • snuttP

Men skit alltså.. man får visst bära sitt barn!! Får bära mer än det också!!

Jag försökte föda min första vaginalt. Men det fick inte, han fastnade. Så det blev urakut snitt.

Med tvåan kämpade jag mig blå för att få snitt. Va lovad snitt sen innan, men det är alltid upp till den läkaren som jobbar just då att bedömma. Så jaha.. tack för den typ!! Men efter många om och men fick jag mitt snitt. Är sååå nöjd. Har mått toppen efter båda mina snitt.
    Undrar du något får du gärna skriva privat.

• TheFamily
    snuttP skrev 2008-09-10 17:17:51 följande:
    Men skit alltså.. man får visst bära sitt barn!! Får bära mer än det också!!Jag försökte föda min första vaginalt. Men det fick inte, han fastnade. Så det blev urakut snitt.Med tvåan kämpade jag mig blå för att få snitt. Va lovad snitt sen innan, men det är alltid upp till den läkaren som jobbar just då att bedömma. Så jaha.. tack för den typ!! Men efter många om och men fick jag mitt snitt. Är sååå nöjd. Har mått toppen efter båda mina snitt.Undrar du något får du gärna skriva privat.
    Jobbar som uska på förlossningen. Och man ska MAX bära 5 kilo de följande veckorna efter ett snitt....hmmm borde ju veta det eftersom jag har jobbat med förlossningar/snitt i över 5 år.....
Svar på tråden Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??