• Hamnbo

Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??

Jag har inga barn ännu men vill otroligt gärna ha.
    Nu är det dock så att jag är hysteriskt livrädd för smärta, sjukhus, nålar, allt...precis allt som gör ont.

Vet att även kejsarsnitt gör ont men det känns mer uthärdligt. Ska tillägga att jag även är livrädd för operationer..

Men min barnlängtan väger tyngre. Men tanken på att föda vaginalt är så skrämmande så jag mår illa.

Vad jag undrar är: Kan jag bara säga att jag inte vill föda vaginalt och få snitt? Funkar det så? Dom kan ju inte tvinga mig och klämma ut ungen där nere...

• Svar på tråden Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??
  • Hamnbo

Haha tack för den! :D
    Men du har helt rätt det är ju så.

Lady Dahmer skrev 2008-09-09 09:49:27 följande:

haha. lycka till ts. ungen kommer ut vare sid du vill eller inte.
  • Hamnbo

Nej den har inte det...men om jag får bestämma så har den det snart :)

bustjejen skrev 2008-09-09 09:51:24 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-09-09 09:49:27 följande:haha. lycka till ts. ungen kommer ut vare sid du vill eller inte.Jag tror inte ens ungen har kommit in ännu
  • Hamnbo

å vad jobbigt...jag tycker inte man ska övertala nån att föda vaginalt..tänk om man går med på det o så fixar man det inte...visst ungen kommer ju ut men det kan hända massor.
    Jag är less på folks "det ska göra ont att föda"

Nej det ska det inte...absolut inte i min värld iallafall.
    Ibland känns det som att vi "fegisar" måste avstå barn.
    Man blir inte bättre mamma för att man dog av smärta när man födde sin unge.

Det här är anledningen till att jag väntat så länge. Jag har velat ha barn sen jag var 20 men har aldrig vågat trots att jag haft fasta förhållanden...visst dom höll inte men sånt vet man aldrig i förväg.

Lycka till. hoppas du får ditt snitt!

Glenda Glad skrev 2008-09-09 09:58:17 följande:

Det verkar vara väldigt olika från landsting till landsting hur man gör med snitt för förlossningsrädda. En del auroramottagningar har så att du redan innan du blir gravid kan få gå dit och tala med dem.Jag är väldigt förlossningsrädd och har fått tid hos aurorabarnmorskorna. Deras roll är att försöka övertala mig till att föda vaginalt, men jag tvärvägrar.  Jag blir så småningom kallad till snittsamtal med en läkare när jag är i v36, så fram tills dess finns det inget som egentligen säger att jag ska få ett snitt. Det är fruktansvärt för mig att behöva vänta på beslutet fram tills dess.Min barnmorska säger att landstinget i Halland inte tvingar någon att föda vaginalt, men man vill visa på de fördelar man anser att vaginal förlossning ger.Jag säger som mrsMia att det gäller att vara påläst och vara beredd på att möta motstånd och övertalningsförsök både i vården, i verkliga livet och inte minst här på fl. Många saknar helt förståelse för vad det innebär att vara så rädd för en vaginal förlossning, men så länge du själv funderar och känner att du får det beslut du behöver (oavsett om du ändrar dig åt ena eller andra hållet) så tror jag att du fixar det så att du får den bästa möjliga förlossningsupplevelse oavsett sätt.
  • pumpkinpie

Jag är i samma situation som dig, kan absolut inte tänka mig att föda vaginalt. Om jag av misstag skulle bli gravid nu skulle jag omedelbart kräva snitt annars gör jag abort, trots att jag längtar ihjäl mig efter barn. Eftersom jag inte vill befinna mig i en sådan situation, och jag vill naturligtvis inte heller göra mig av med ett efterlängtat barn så har jag kontaktat Auroramottagningen. De har gått med på att träffa mig så nu väntar jag på en kallelse, min förhoppning är att jag ska få ett snittlöfte så jag vågar bli gravid!

Annars verkar det som om ganska få blir nekade snitt, de allra flesta får sitt snitt förr eller senare. Jag kan inte sväva i ovisshet till v. 36 (så lång tid tar det ibland), det skulle jag aldrig klara.

Lycka till! Lite skönt att veta att man inte är ensam

• Eisa
    MeandHim skrev 2008-09-09 09:43:26 följande:
    Om du föder vaginalt har du jävligt ont under tiden men när barnet kommer så är det över. Vid snitt så är det tvärtom du har jäääävligt ont i ett bra tag efteråt och du kan knappt gå på dagar. Inte ha jeans på flera veckor och inte bära nåt annat är bebisen i 6 veckor. Så hade jag fått välja skulle jag tagit vaginalt istället för snitt ...sen återhämtar sig ju folk olika bra oxå iof.
    det är INTE över efteråt!
  • Eisa

jag tror att du kan vägra och få snitt, absolut!

• Hamnbo

vad menar du med att det inte är över? När barnet är ute sägs smärtan försvinna. Gör den inte det? Fast då har jag nog redan dött av smärta innan dess så...

Eisa skrev 2008-09-09 17:03:50 följande:
    det är INTE över efteråt!
  • Hamnbo

Jo skönt att höra att man inte är ensam...men jag tror att vi kommer få våra barn tillslut...Varför ska man behöva stå ut med en smärta man redan vet att man inte kan hantera.
    Och det är inte bara smärtan för mig...det är hela förlossningssituationen. Visst det är säkert värt allt när det väl är över...Men jag är så rädd nu att jag inte vågar bli gravid..

Lycka till! Hoppas det går bra för dig! :)

pumpkinpie skrev 2008-09-09 17:02:07 följande:
    Jag är i samma situation som dig, kan absolut inte tänka mig att föda vaginalt. Om jag av misstag skulle bli gravid nu skulle jag omedelbart kräva snitt annars gör jag abort, trots att jag längtar ihjäl mig efter barn. Eftersom jag inte vill befinna mig i en sådan situation, och jag vill naturligtvis inte heller göra mig av med ett efterlängtat barn så har jag kontaktat Auroramottagningen. De har gått med på att träffa mig så nu väntar jag på en kallelse, min förhoppning är att jag ska få ett snittlöfte så jag vågar bli gravid!Annars verkar det som om ganska få blir nekade snitt, de allra flesta får sitt snitt förr eller senare. Jag kan inte sväva i ovisshet till v. 36 (så lång tid tar det ibland), det skulle jag aldrig klara.Lycka till! Lite skönt att veta att man inte är ensam
  • Lady Dahmer
    Hamnbo skrev 2008-09-09 19:35:12 följande:
    vad menar du med att det inte är över? När barnet är ute sägs smärtan försvinna. Gör den inte det? Fast då har jag nog redan dött av smärta innan dess så...
    jo när man föder vaginalt ja.
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Lady Dahmer
    Lady Dahmer skrev 2008-09-09 19:42:29 följande:
    jo när man föder vaginalt ja.
    ja bortsett från att man kan ha lite ont vid stygnen och så.
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
Svar på tråden Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??