• Hamnbo

Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??

Jag har inga barn ännu men vill otroligt gärna ha.
    Nu är det dock så att jag är hysteriskt livrädd för smärta, sjukhus, nålar, allt...precis allt som gör ont.

Vet att även kejsarsnitt gör ont men det känns mer uthärdligt. Ska tillägga att jag även är livrädd för operationer..

Men min barnlängtan väger tyngre. Men tanken på att föda vaginalt är så skrämmande så jag mår illa.

Vad jag undrar är: Kan jag bara säga att jag inte vill föda vaginalt och få snitt? Funkar det så? Dom kan ju inte tvinga mig och klämma ut ungen där nere...

• Svar på tråden Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??
  • Matanza

Hej!

Jag vet hur du känner dig!

Jag var livrädd för allt det du skriver! Men jag fick en sååå bra BM under graviditeten som tog min rädsla på allvar och hon fick mig att känna mig trygg!

Jag vågade och VILLE  mot slutet föda vaginalt, det gick super och hon är underbar!

Mitt råd till dig är att försöka slappna av och ta en dag i taget, försök att inte tänka: jag kan inte! Ha en öppen relation med din BM så kommer hon vara till stor hjälp. Du är inte ensam om att vara rädd, det är helt OKEJ!! Men det finns folk som kan hjälpa dig!

Lycka till! Du kommer klara det! jag lovar!!!

• MrsMia

Det där är svårtolkat. Beror väldigt mycket på vilka läkare du hamnar hos i slutändan, det är de som bestämmer. De ska helt enkelt se till vad som är bäst för mamma/barnet, och patienten ska ha en hel del att säga till om, men det är inte ofta så i praktiken. Ställ inte in dig på ett visst förlossningssätt enbart baserat på rädsla, utan läs på och försök lära dig så mycket du kan så att du är mer påläst och har mer att komma med om du vill lobba för kejsarsnitt, kanske visar det sig att du blir mindre rädd för att föda vaginalt med tiden iallafall...? Kram!

• MeandHim

Om du föder vaginalt har du jävligt ont under tiden men när barnet kommer så är det över. Vid snitt så är det tvärtom du har jäääävligt ont i ett bra tag efteråt och du kan knappt gå på dagar. Inte ha jeans på flera veckor och inte bära nåt annat är bebisen i 6 veckor. Så hade jag fått välja skulle jag tagit vaginalt istället för snitt
    ...sen återhämtar sig ju folk olika bra oxå iof.

• bustjejen

Ja, om du är såpass rädd att du absolut inte klarar av att föda vaginalt, så får du snitt.
    Jag är snittad 2 ggr pga rädsla.

• Lady Dahmer

haha. lycka till ts. ungen kommer ut vare sid du vill eller inte.

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • bustjejen

Lady Dahmer skrev 2008-09-09 09:49:27 följande:

haha. lycka till ts. ungen kommer ut vare sid du vill eller inte.
    Jag tror inte ens ungen har kommit in ännu
  • Cecese

Jag tror nog inte riktigt att det är så enkelt att du bara säger att du vägrar föda vaginalt. Du får förmodligen gå på samtal och verkligen förklara varför du vill bli snittad. Anser läkaren/läkarna att du har bra skäl får du det antagligen beviljat annars inte.

Du skriver att dom kan ju inte tvinga dej klämma ut ungen där nere. Varför skulle dom inte kunna tvinga dej? Om dom inte anser dina skäl tillräckliga för snitt så får du ett nekande och ja då är du tvingad att föda vaginalt vare sig du vill eller inte. För du kan ju inte tvinga dom att snitta och ut kommer barnet förr eller senare.

Nu säger jag inte att det behöver bli så. Är du tillräckligt rädd får du det beviljat. Men du ska inte tro att ett snitt är en dans på rosor för det är det inte.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Glenda Glad

Det verkar vara väldigt olika från landsting till landsting hur man gör med snitt för förlossningsrädda. En del auroramottagningar har så att du redan innan du blir gravid kan få gå dit och tala med dem.

Jag är väldigt förlossningsrädd och har fått tid hos aurorabarnmorskorna. Deras roll är att försöka övertala mig till att föda vaginalt, men jag tvärvägrar.  Jag blir så småningom kallad till snittsamtal med en läkare när jag är i v36, så fram tills dess finns det inget som egentligen säger att jag ska få ett snitt. Det är fruktansvärt för mig att behöva vänta på beslutet fram tills dess.
    Min barnmorska säger att landstinget i Halland inte tvingar någon att föda vaginalt, men man vill visa på de fördelar man anser att vaginal förlossning ger.

Jag säger som mrsMia att det gäller att vara påläst och vara beredd på att möta motstånd och övertalningsförsök både i vården, i verkliga livet och inte minst här på fl. Många saknar helt förståelse för vad det innebär att vara så rädd för en vaginal förlossning, men så länge du själv funderar och känner att du får det beslut du behöver (oavsett om du ändrar dig åt ena eller andra hållet) så tror jag att du fixar det så att du får den bästa möjliga förlossningsupplevelse oavsett sätt.

* Är i v 26 *
  • vildamar

Du kommer att få gå på Aurora-samtal vilket ÄR JÄTTEBRA- jag lovar. Deras uppgift är INTE att övertala dig att föda vaginalt, absolut inte. Jag tror det är bra att ha det i bagaget. Sedan fär du självklart föda med kejsarsnitt av humanitära skäl.
    Jag mötte inget motstånd, vare sig då eller nu.

• MrsMia
    MeandHim skrev 2008-09-09 09:43:26 följande:
    Om du föder vaginalt har du jävligt ont under tiden men när barnet kommer så är det över. Vid snitt så är det tvärtom du har jäääävligt ont i ett bra tag efteråt och du kan knappt gå på dagar. Inte ha jeans på flera veckor och inte bära nåt annat är bebisen i 6 veckor. Så hade jag fått välja skulle jag tagit vaginalt istället för snitt ...sen återhämtar sig ju folk olika bra oxå iof.
    Det är som du säger, man återhämtar sig olika fort. Jag upplevde det inte alls som speciellt smärtsamt och opraktiskt efter snittet, medan vänner som fött vaginalt hade ett rent smärthelvete EFTERÅT med bl.a inkontinens som följd. Så det kan vara väldigt olika. Jeansen? Tog mig ett års viktnedgång att komma tillbaka i, men hade inget med operationsärret att göra.
Svar på tråden Kan jag bara vägra att föda vaginalt och få snitt??