• ÄngelnDennis

vad ska jag tänka på? nått speciellt?

Jag ska bli igångsatt i vecka 37+0, pga av att jag förlorade min son för 1 år sedan. Väntar nu en till liten prins. Om allt går som planerat sätter dem igång mig om 10 veckor. Jag fick göra akutkejsarsnitt med första sonen.

Nu ska jag prova på att föda vaginalt.

Är det nån som kan dela med sig eller komma på nått jag ska tänka på när detta sker.
    Vill vara så förbered som möjligt.

Tack för att fl och ni finns!

• Svar på tråden vad ska jag tänka på? nått speciellt?
  • ÄngelnDennis

Finns det ingen? Jag vill verkligen vara förbered när jag träffar mina läkare för en planering av igångsättningen.

Det jag vet är att det finns risker med att andvända Värkstimulerande dropp då jag gjort kejsarnitt tidigare.

Snälla nån?

• sophialicious

jag vet faktiskt inte du kan kanske googla...hoppas att allt går jättebra för dig!

• Med två små

Hmm, kanske vilken smärtlindring du vill ha? Om man sätter igång dig när du är omogen kan det ju göra ganska ont. Vilka metoder de tänker använda kan ju också vara intressant, i mitt fall fick jag först gel i några omgångar och sedan tog de hål på hinnorna och satte värkstimulerande dropp.

Och sedan antar jag att du vill veta mycket om hur de övervakar bebisen under förlossningen?

Om du inte kommer på så många frågor kanske du kan be dem berätta och ställa frågor på det de säger.

Hoppas verkligen att det går riktigt bra den här gången för dig!

• ÄngelnDennis

Smärtlindringen har jag inte en aning om vad som är effektivast, nått förslag?

Angående övervakningen så vet jag att jag vill att dem håller koll med ctg under tiden innan man kan sätta elektroner på huvudet, då vill jag att dem gör det. Ständig övervakning!

Det där med gele , hur exakt går de till?

Tack.

• Med två små

Jag vet inte om de använder gel särskilt ofta nuförtiden (det här var 2003), men man använder det för att mjuka upp livmodertappen. Det kanske är vanligare med en sådan där ballong som man blåser upp för att vidga nu? I alla fall så fick jag mycket pinvärkar av gelen och ingen smärtlindring förrän det var dags för droppet så om man kan få något tidigare kan det säkert vara bra. Har hört talas om att man i vissa fall kan få epidural väldigt tidigt om man vill det. Men det kan väl också påverka värkarna så jag vet inte vad som är bäst.

Mina barn har också haft skalpelektrod och det kändes bra, tyckte jag. Jag antar att de kommer att vara supernoggranna i ditt fall både innan det är dags för det och under hela förlossningen.

Kanske finns det någon som har blivit igångsatt i "modern tid" som kan svara ännu bättre på dina frågor?

• ÄngelnDennis

Tack så jätte mycket för din information Det verkar som att det inte är nån som blivit igångsatt och kan ge mig nå eller några tips. varje tips är unikt för mig.

Så det där med gele och ballong, är det samma sak?

Har för mig nu när vi nämner det att min kompis fick gele och sedan ballong som ramlade ut när hon var öppen 3-4 cm. Är det sån du menar?

tack igen, är verkligen tacksam!

• Erkens mamma

Min bästa väninna blev igångsatt med sitt andra barn. Det tog riktigt lång tid innan det satte igång på allvar.
    De kom in på måndag-morgon och bebisen kom ut först på onsdag-eftermiddag.
    Så kanske något att fördriva tiden med om det dröjer kan vara något att tänka på...

• ÄngelnDennis

Ja abslout. tack för det. En igånsättning kan ju ta tid och det får man inte glömma! Det hade jag gjort. Tack

• Med två små
    ÄngelnDennis skrev 2008-08-28 21:34:12 följande:
    Tack så jätte mycket för din information Det verkar som att det inte är nån som blivit igångsatt och kan ge mig nå eller några tips. varje tips är unikt för mig. Så det där med gele och ballong, är det samma sak? Har för mig nu när vi nämner det att min kompis fick gele och sedan ballong som ramlade ut när hon var öppen 3-4 cm. Är det sån du menar? tack igen, är verkligen tacksam!
    Nej, gelen är ett läkemedel som läggs på livmodertappen och en sån där ballonggrej vidgar väl rent mekaniskt tror jag. Så ja, det är en sån som din kompis hade. Jag tror inte att de hade börjat med den metoden när jag födde min första dotter men när jag skulle få min andra dotter var det prat om tidig igångsättning och då sa de att det var mycket smidigare att använda en sådan.

För mig tog igångsättningsförlossningen totalt 36 timmar så det var kanske inte så farligt i jämförelse med andra... Jag minns att jag kollade på Så ska det låta för att fördriva tiden, men mest hade jag ont som fanken. Så ja, smärtlindring tidigt är väl inte fel kanske?
  • ÄngelnDennis

okej tack, vet du vad det är för skillnad på stå-upp-epidural och vanlig?

Lustgasen är ett alternativ. har nån provat på bäckenbedövning, eller har en erfarenhet av den?

• Med två små

Hmm, jag trodde att man alltid fick stå-upp-epidural vid förlossningar? Handlar det inte om att man kan gå och röra sig trots att man har den?

Jag har provat bäckenbottenbedövning, det var väldigt bra när min dotter togs med sugklocka och när jag skulle sy efteråt. Men värkarna känner man fortfarande. Jag kan tänka mig att det säkert skulle ha gjort jätteont att sätta klockan om jag inte hade haft den bedövningen, så jag var tacksam för den.

Lustgas tycker jag mest är bra om man har så ont att man känner att man behöver ha något att fokusera tankarna på för att stå ut, den tar ju inte bort smärtan.

• ÄngelnDennis

jo läste nu att stå-upp-epidural är den vanligaste typen av epiduralbedövning.

• EttElaktTroll

Här är skillnaden
    Nu för tiden finns också en ny slags Epidural där lokalbedövningsmedlet har blandats med ett morfinliknande preparat. Detta gör att kvinnan kan stå upp, gå och röra sig mer än vid vanlig ryggbedövning. Risken för värksvaghet och utdragna förlossningar minskar därmed. Den nya typen av Epidural kallas ofta för ?stå-upp-Epidural? eller ?stand up?. Vanligen lägger man ryggbedövningen då värkarbetet kommit igång ordentligt och livmoderhalsen är vidgad ca 4 cm. Bedövningsmedlet ges sedan i jämna intervaller genom den tunna plastslag som alltså sitter kvar i ryggen så länge du behöver smärtlindring.
    Fördelarna med Epidural är att det är en mycket effektiv smärtlindringsmetod vid förlossningens aktiva skede. Med ?stå-upp-Epiduralen? är kvinnan fortfarande rörlig. Nackdelar kan vara att värkarbetet kan avstanna och förlossningen drar ut på tiden. Dropp och CTG kan göra kvinnan, mer eller mindre, bunden vid sängen och risken för ingrepp med tex sugklocka ökar. Risk finns också för blodtrycksfall.

• chokladkaninen

Jag blev inte igångsatt men födde med epidural för ett och ett halvt år sedan. Då satte de epiduralen redan när jag var öppen bara typ 2 cm, för jag hade varit det i flera timmar, trots mycket intensiva värkar och omkringtravande i sjukhusets korridorer. Efter att de satt epiduralen fick jag vackert ligga i sängen (så inget stå-upp där, inte!) men å andra sidan var jag helt slut då ändå... Sedan fick jag värkstimulerande dropp och det slutade med sugklocka och rätt många stygn (vilket inte gjorde särskilt ont, tack vare epiduralen). Jag hoppas att min nästa förlossning kan bli lite "naturligare", men den jag hade var inte traumatisk, trots att det inte riktigt var som jag hade tänkt. Och min dotter kom ju ut till slut, och mådde bra.

Jag hoppas det går bra för dig!

• EochP

Jag blev igångsatt 2006.
    Jag fick först balong, men då var min livmodertapp mjuk redan, annars hade jag fått gel först. Jag tyckte inte att det var särskild smärtsamt eller obehagligt att sätta in den, inte när den kom ut heller.

sen tog de hål på hinnorna, och slutligen fick jag dropp.

För mig slutade det hela med urakut snitt, men sonen klarade sig mycket bra.

Saker att tänka på:
    -Se till att de förklarar allt de gör, så ni blir delaktiga.
    -Ta med tidsfördriv, böcker, spell, musik.
    -Ta med mat och godis som räcker länge.
    -Försök vila så mycket som möjligt i början så du har krafter kvar till spurten!

Lycka till och hoppas att du får en superbra förlosning!

Svar på tråden vad ska jag tänka på? nått speciellt?