Inlägg från: Med två små |Visa alla inlägg
  • Med två små

vad ska jag tänka på? nått speciellt?

Hmm, kanske vilken smärtlindring du vill ha? Om man sätter igång dig när du är omogen kan det ju göra ganska ont. Vilka metoder de tänker använda kan ju också vara intressant, i mitt fall fick jag först gel i några omgångar och sedan tog de hål på hinnorna och satte värkstimulerande dropp.

Och sedan antar jag att du vill veta mycket om hur de övervakar bebisen under förlossningen?

Om du inte kommer på så många frågor kanske du kan be dem berätta och ställa frågor på det de säger.

Hoppas verkligen att det går riktigt bra den här gången för dig!

• Med två små

Jag vet inte om de använder gel särskilt ofta nuförtiden (det här var 2003), men man använder det för att mjuka upp livmodertappen. Det kanske är vanligare med en sådan där ballong som man blåser upp för att vidga nu? I alla fall så fick jag mycket pinvärkar av gelen och ingen smärtlindring förrän det var dags för droppet så om man kan få något tidigare kan det säkert vara bra. Har hört talas om att man i vissa fall kan få epidural väldigt tidigt om man vill det. Men det kan väl också påverka värkarna så jag vet inte vad som är bäst.

Mina barn har också haft skalpelektrod och det kändes bra, tyckte jag. Jag antar att de kommer att vara supernoggranna i ditt fall både innan det är dags för det och under hela förlossningen.

Kanske finns det någon som har blivit igångsatt i "modern tid" som kan svara ännu bättre på dina frågor?

• Med två små
    ÄngelnDennis skrev 2008-08-28 21:34:12 följande:
    Tack så jätte mycket för din information Det verkar som att det inte är nån som blivit igångsatt och kan ge mig nå eller några tips. varje tips är unikt för mig. Så det där med gele och ballong, är det samma sak? Har för mig nu när vi nämner det att min kompis fick gele och sedan ballong som ramlade ut när hon var öppen 3-4 cm. Är det sån du menar? tack igen, är verkligen tacksam!
    Nej, gelen är ett läkemedel som läggs på livmodertappen och en sån där ballonggrej vidgar väl rent mekaniskt tror jag. Så ja, det är en sån som din kompis hade. Jag tror inte att de hade börjat med den metoden när jag födde min första dotter men när jag skulle få min andra dotter var det prat om tidig igångsättning och då sa de att det var mycket smidigare att använda en sådan.

För mig tog igångsättningsförlossningen totalt 36 timmar så det var kanske inte så farligt i jämförelse med andra... Jag minns att jag kollade på Så ska det låta för att fördriva tiden, men mest hade jag ont som fanken. Så ja, smärtlindring tidigt är väl inte fel kanske?
  • Med två små

Hmm, jag trodde att man alltid fick stå-upp-epidural vid förlossningar? Handlar det inte om att man kan gå och röra sig trots att man har den?

Jag har provat bäckenbottenbedövning, det var väldigt bra när min dotter togs med sugklocka och när jag skulle sy efteråt. Men värkarna känner man fortfarande. Jag kan tänka mig att det säkert skulle ha gjort jätteont att sätta klockan om jag inte hade haft den bedövningen, så jag var tacksam för den.

Lustgas tycker jag mest är bra om man har så ont att man känner att man behöver ha något att fokusera tankarna på för att stå ut, den tar ju inte bort smärtan.

Svar på tråden vad ska jag tänka på? nått speciellt?