• Glenn77

    V70 eller Saab 9-5

    Hej alla andra pappor.
    Jag håller på att se mig om efter en ny bil. Vi har idag en Rover 75 som är helt underbar men har nästan inte plats för barnvagnen så nu funderar vi på en V70 eller en Saab 9-5 2002-2005 årsmodell. Vad är det man ska tänka på när det gäller dom två? Om den har gått över 20 000mil, är det jätte dåligt? Jag har inte speciellt mycket koll på bilar som ni säkert märker.
    Finns det någon annan bil märke som vi kanske borde se på. Vi tänkte lägga ca max 100 000kr

  • Svar på tråden V70 eller Saab 9-5
  • cruZZe

    Min färddator stämmer på decilitern från full till tom tank. Min bil är visserligen en lite masserad aero, men redan innan diverse uppgraderingar låg jag på samma förbrukning.


    Storkisse skrev 2008-08-28 17:15:21 följande:
    Svar på #19Kollar du på skärmen eller räknar du tankning/trippen? Den där datorn kan man inte lita på.. Jo sen så ser man inget allt på den den har fått syntax error.. Det äv väl ända naktdelen..
  • cruZZe

    Finns ett knep med strykhjärn inblandat för att lösa en urflippad datordisplay. Kontaktytora är för dåliga och mår gott av att värmas på.


    Storkisse skrev 2008-08-28 17:15:21 följande:
    Svar på #19Kollar du på skärmen eller räknar du tankning/trippen? Den där datorn kan man inte lita på.. Jo sen så ser man inget allt på den den har fått syntax error.. Det äv väl ända naktdelen..
  • Storkisse
    Svar på #22
    Ska man ta en tygbit mot displayen o värma på en stund då? Låter läskigt men jag tror inte att det kan bli värre..
    cruZZe skrev 2008-08-28 20:44:10 följande:
    Finns ett knep med strykhjärn inblandat för att lösa en urflippad datordisplay. Kontaktytora är för dåliga och mår gott av att värmas på.
  • cruZZe

    Man tar ur hela displayen och värmer över kontaktstiften lite försiktigt (sitter inuti genomskinligt plast) med ett strykjärn. Sedan när man klämmer dit kontakten igen så lägger man någonting "mellan" så att den sitter tightare. Finns en sida på nätet som förklarar hur man gör. Ska se om jag kan hitta den efter helgen. En arbetskamrat hade iaf gjort det hela och det fungerade kanon.


    Storkisse skrev 2008-08-28 22:22:34 följande:
    Svar på #22Ska man ta en tygbit mot displayen o värma på en stund då? Låter läskigt men jag tror inte att det kan bli värre..
  • Storkisse

    Det va ju synd att det är så komplicerat. Jag trodde att det bara va att ta ut strykjärnet i bilen o värma på.. Jag är inte så haj på bilar om man säger så.. Jag är 29bast o detta är min första bil, Ska sanningen fram så står bilen på henne för att det va rätt så mycket billigare försäkring då.. :-/

  • vol

    Du ska vara noga med om du köper en saab 2001-2003 med att kolla hur service är skött samt om dom har fixat vevhus ventilationen.. Tror dom här problemen försvann from 2005. Det tog saab ca 6 år att få ordning på det.

  • Storkisse
    Svar på #26
    Servisen va ok och vi gjorde 11 tusen servisen, han som gjorde den sa att massa saker redan va bytta så vi fick nya bromsbelägg o det va ändå billigare än va det ientligen skulle kosta.. Jo vi fick även nya torkar blad.. Hehe
    vol skrev 2008-08-29 19:05:55 följande:
    Du ska vara noga med om du köper en saab 2001-2003 med att kolla hur service är skött samt om dom har fixat vevhus ventilationen.. Tror dom här problemen försvann from 2005. Det tog saab ca 6 år att få ordning på det.
  • cruZZe

    Är inte alls komplicerat. Jag gjorde det nyss på våran bil. Tog mig totalt 1 timme och ny lyser färddatorn som på nytt igen


    Storkisse skrev 2008-08-29 19:04:21 följande:
    Det va ju synd att det är så komplicerat. Jag trodde att det bara va att ta ut strykjärnet i bilen o värma på.. Jag är inte så haj på bilar om man säger så.. Jag är 29bast o detta är min första bil, Ska sanningen fram så står bilen på henne för att det va rätt så mycket billigare försäkring då.. :-/
  • 3xE

    V 70 såklart så att jag får behålla jobbet.

  • Storkisse
    Svar på #28
    Hur får jag bort den då? Är det inte special verktyg? Jag vill inte använda kofoten.. hehe
    cruZZe skrev 2008-10-12 19:22:51 följande:
    Är inte alls komplicerat. Jag gjorde det nyss på våran bil. Tog mig totalt 1 timme och ny lyser färddatorn som på nytt igen
  • cruZZe

    Både jag och grannen mitt emot mig har gjort likdanat med våra displayer.

    1) Tog 2st smörknivar i hårdplast, stoppade in dem på varje kortsida av displayen och helt enkelt bände loss den. Lossa sedan bara kabeln så är allt löst.

    2) Skruva loss de 4 torx-skruvarna (storlek 10 om jag minns rätt)

    3) Lyft av lilla plastkåpan över kontaktstiften.

    4) Tryck in de 4 klickfästena och dra löst av höljet. Ska lossna lätt.

    5) Skruva sedan loss 3st skruvar till.

    6) Nu tar man försiktigt loss displayen från kretskortet. OBS det sitter ett kontaktstift i ena hörnet som man får lirka lite försiktigt med.

    7) Jag la sedan 3st skärbrådor i träpå varandra, la kretsdelen på skärbrädorna och displayen ner på arbetsbänken. Då hade jag flatkabelens fäst-sida lättåtkomligt. Värmde strykjärnet till nästan maxeffekt och strök sedan försiktigt över kabelns kontaktyta på kretskortet ungefär 4-5 gänger i sakta mak. Det dumma med denna flatkabel är att kontaktytan är limmad istället för lödd, så limmet släpper och när man stryker på lite klibbar limmet till sig igen och fäster sedan bättre.

    8) Letade sedan på någonting att hålla ner/fast flatkabelns kontktyta lite mer med och hittade en gammal ganska tunn musmatta i silikon (grannen tog en bred gummisnodd tror jag), klippte till en remsa som var lika lång och bred som kontaktytan på flatkabeln. Limmade den direkt på det strykta området med några duttar karlssons klister. Lät skiten torka en stund och skruade sedan ihop allting igen. Numera fungerar hela min färddators LCD-display klockrent.

    Här är lite bilder för att lättare beskriva. Hade denna sidan öppen på min laptop bredvid mig när jag gjorde allting.

    www.saab9-5.com/howto/sidrepair.htm

    Är som sagt inte alls svårt och inte ens vidare pillrigt. Så allt som behövs är egentligen en bra torx-sats, någonting smalt och hårt att bända ur displayen med, strykjärn och sedan någonting att eventuellt lägga mellan flatkabelns kontaktyta och "skalet" som klämmer ner kontaktytan lite extra.

    Lycka till med lagningen.


    Storkisse skrev 2008-10-13 19:27:39 följande:
    Svar på #28Hur får jag bort den då? Är det inte special verktyg? Jag vill inte använda kofoten.. hehe
  • JonnyJ

    ska ni verkligen köpa en bil man måste laga med strykhjärn!? ;)

  • cruZZe

    Skilj på måste och kan

    Döda pixlar är inget direkt okänt fenomen på någon bil, men hur många kan du laga med strykjärn och spara ett gäng tusenlappar

    Skämt åsido så håller jag med om att det är riktigt dåligt att skiten bara är limmat istället för att de lödit fast det.


    JonnyJ skrev 2008-10-18 00:21:12 följande:
    ska ni verkligen köpa en bil man måste laga med strykhjärn!? ;)
Svar på tråden V70 eller Saab 9-5