Både jag och grannen mitt emot mig har gjort likdanat med våra displayer.
1) Tog 2st smörknivar i hårdplast, stoppade in dem på varje kortsida av displayen och helt enkelt bände loss den. Lossa sedan bara kabeln så är allt löst.
2) Skruva loss de 4 torx-skruvarna (storlek 10 om jag minns rätt)
3) Lyft av lilla plastkåpan över kontaktstiften.
4) Tryck in de 4 klickfästena och dra löst av höljet. Ska lossna lätt.
5) Skruva sedan loss 3st skruvar till.
6) Nu tar man försiktigt loss displayen från kretskortet. OBS det sitter ett kontaktstift i ena hörnet som man får lirka lite försiktigt med.
7) Jag la sedan 3st skärbrådor i träpå varandra, la kretsdelen på skärbrädorna och displayen ner på arbetsbänken. Då hade jag flatkabelens fäst-sida lättåtkomligt. Värmde strykjärnet till nästan maxeffekt och strök sedan försiktigt över kabelns kontaktyta på kretskortet ungefär 4-5 gänger i sakta mak. Det dumma med denna flatkabel är att kontaktytan är limmad istället för lödd, så limmet släpper och när man stryker på lite klibbar limmet till sig igen och fäster sedan bättre.
8) Letade sedan på någonting att hålla ner/fast flatkabelns kontktyta lite mer med och hittade en gammal ganska tunn musmatta i silikon (grannen tog en bred gummisnodd tror jag), klippte till en remsa som var lika lång och bred som kontaktytan på flatkabeln. Limmade den direkt på det strykta området med några duttar karlssons klister. Lät skiten torka en stund och skruade sedan ihop allting igen. Numera fungerar hela min färddators LCD-display klockrent.
Här är lite bilder för att lättare beskriva. Hade denna sidan öppen på min laptop bredvid mig när jag gjorde allting.
www.saab9-5.com/howto/sidrepair.htm
Är som sagt inte alls svårt och inte ens vidare pillrigt. Så allt som behövs är egentligen en bra torx-sats, någonting smalt och hårt att bända ur displayen med, strykjärn och sedan någonting att eventuellt lägga mellan flatkabelns kontaktyta och "skalet" som klämmer ner kontaktytan lite extra.
Lycka till med lagningen.
Storkisse skrev 2008-10-13 19:27:39 följande:
Svar på #28Hur får jag bort den då? Är det inte special verktyg? Jag vill inte använda kofoten.. hehe