Inlägg från: cruZZe |Visa alla inlägg
  • cruZZe

    V70 eller Saab 9-5

    Peugeot är allt annat än en trevlig bil. Svärfar har haft en samt en jobbar kompis. Båda rostade efter bara något år, elektronik och knappar/reglage som lossnade eller kärvade och stolarna var enligt mig under all kritik. Bilens chassi är under långfärd på rak fin väg väldigt skönt, men horribelt jobbig om man kör lite slingrigare vägar. Bilen följer liksom inte med in i kurvorna känns det som.

    Ang TS fråga så är nog smaken som baken vad gäller SAAB eller Volvo. De har båda haft en del små problem (saab lite större som dock är åtgärdade). Volvon är något större i lastutrymme tack vare rak sluttning på bakluckan, men har lite mindre benutrymme framför/bakom en bilbarnstol konstigt nog. Andrahandsvärdet har en tradition av att stå sig bättre på Volvo också.

    Vilka motoralternativ tittar du på? För där kan frågan om pris kontra prestanda och andrahandsvärde avgöras.

    Angående milen så är en bil med 20k mil inte alls ett dåligt köp, förutsatt att den är servad och över lag välskött.

  • cruZZe

    Jag har dock ingen personlig erfarenhet av 307, enbart 407SW. Men att påstå att en 307 går som en miata på kurvig väg låter lite väl i mina öron. Nu är visserligen miata inget under av väghållning, men den ligger helt ok.

    Jo Volvo lastar mindre och mindre för varje kombi de tillverkar, men både dem och saab lastar utan problem en syskon/tvilling-vagn samt 5 matkassar utan minsta problem.

    Att Audi och BMW är imageval ställer jag mig dock kritisk till, visst ligger det för många en hel del image och prestige i dessa bilar, men det är för mig tomtar som itne begriper sig på kvalitet, känsla och framför allt körglädje.

    Och som slutkläm så har jag enbart mina egna erfareneter angående peugot att gå på, men jag ska inte neka att erfarenheterna från andra franska bilar spelar in.


    Angelven skrev 2008-08-23 18:46:38 följande:
    Cruzze - jag kör en 307'a till jobbet varje dag - på smal kurvig landsbygd väg (vi pratar väg man inte vill möta bussen på - eller bonden med dubbeldäck och harv )Jag hade en Miata innan - och väghållningen är nästan lika bra - så det där med horribelt jobbigt kan jag absolut inte hålla med om - tvärtom så är det bättre än många andra - kanske lite hårt, men det får man ju offra för väghållningen.Vi har ingen rost på våra (4 år) och knappar/elektronik fungerar.Problemet med volvon är att det är en livsstilskombi - dvs snygg men lastar inget en MELLANKLASS 307 SW lastar 4 backar MER än STORA KLASSENS volvo v70... (Teknikens Värld) - till och med en Ford Focus lastar mera (BMW och Audi är förstås ännu sämre - det är ett image val, inte ett smart val )
  • cruZZe

    Nej men diverse små skitvägar i olika länder med allt från vässad M3 till VW buss. Frugan protesterar minst sagt vilt varpå man får dra ner på tempot

    Jag vill knappast påstå att en caravelle slår en miata, men den dagen jag hade blivit omåkt av en miata med M3:an hade jag tunat mer, bytt bil (till miata) eller tagit mitt liv


    Angelven skrev 2008-08-23 18:56:32 följande:
    Well - jag sa inte att den går lika - jag sa nästan Och att säga att Miatan inte är ett under av väghållning - det säger mig bara att du aldrig har legat på gasen genom en hårnål i franska alperna med sambon vilt protesterande - i en miata
  • cruZZe

    hehe njaaaeee.


    Angelven skrev 2008-08-23 20:00:38 följande:
    Äh - allt M3'an har är starkare motor
  • cruZZe

    Du måste ha en av landets lättaste högerfötter

    Jag kör ganska lugnt och får inte min att gå under 1,2L/mil hur jag än beter mig.


    Storkisse skrev 2008-08-27 21:29:49 följande:
    Jag kör 9-5 -02 o är jätte nöjd drar ca 1l/m fast det är nästan bara stadskörning..
  • cruZZe

    Min färddator stämmer på decilitern från full till tom tank. Min bil är visserligen en lite masserad aero, men redan innan diverse uppgraderingar låg jag på samma förbrukning.


    Storkisse skrev 2008-08-28 17:15:21 följande:
    Svar på #19Kollar du på skärmen eller räknar du tankning/trippen? Den där datorn kan man inte lita på.. Jo sen så ser man inget allt på den den har fått syntax error.. Det äv väl ända naktdelen..
  • cruZZe

    Finns ett knep med strykhjärn inblandat för att lösa en urflippad datordisplay. Kontaktytora är för dåliga och mår gott av att värmas på.


    Storkisse skrev 2008-08-28 17:15:21 följande:
    Svar på #19Kollar du på skärmen eller räknar du tankning/trippen? Den där datorn kan man inte lita på.. Jo sen så ser man inget allt på den den har fått syntax error.. Det äv väl ända naktdelen..
  • cruZZe

    Man tar ur hela displayen och värmer över kontaktstiften lite försiktigt (sitter inuti genomskinligt plast) med ett strykjärn. Sedan när man klämmer dit kontakten igen så lägger man någonting "mellan" så att den sitter tightare. Finns en sida på nätet som förklarar hur man gör. Ska se om jag kan hitta den efter helgen. En arbetskamrat hade iaf gjort det hela och det fungerade kanon.


    Storkisse skrev 2008-08-28 22:22:34 följande:
    Svar på #22Ska man ta en tygbit mot displayen o värma på en stund då? Låter läskigt men jag tror inte att det kan bli värre..
  • cruZZe

    Är inte alls komplicerat. Jag gjorde det nyss på våran bil. Tog mig totalt 1 timme och ny lyser färddatorn som på nytt igen


    Storkisse skrev 2008-08-29 19:04:21 följande:
    Det va ju synd att det är så komplicerat. Jag trodde att det bara va att ta ut strykjärnet i bilen o värma på.. Jag är inte så haj på bilar om man säger så.. Jag är 29bast o detta är min första bil, Ska sanningen fram så står bilen på henne för att det va rätt så mycket billigare försäkring då.. :-/
  • cruZZe

    Både jag och grannen mitt emot mig har gjort likdanat med våra displayer.

    1) Tog 2st smörknivar i hårdplast, stoppade in dem på varje kortsida av displayen och helt enkelt bände loss den. Lossa sedan bara kabeln så är allt löst.

    2) Skruva loss de 4 torx-skruvarna (storlek 10 om jag minns rätt)

    3) Lyft av lilla plastkåpan över kontaktstiften.

    4) Tryck in de 4 klickfästena och dra löst av höljet. Ska lossna lätt.

    5) Skruva sedan loss 3st skruvar till.

    6) Nu tar man försiktigt loss displayen från kretskortet. OBS det sitter ett kontaktstift i ena hörnet som man får lirka lite försiktigt med.

    7) Jag la sedan 3st skärbrådor i träpå varandra, la kretsdelen på skärbrädorna och displayen ner på arbetsbänken. Då hade jag flatkabelens fäst-sida lättåtkomligt. Värmde strykjärnet till nästan maxeffekt och strök sedan försiktigt över kabelns kontaktyta på kretskortet ungefär 4-5 gänger i sakta mak. Det dumma med denna flatkabel är att kontaktytan är limmad istället för lödd, så limmet släpper och när man stryker på lite klibbar limmet till sig igen och fäster sedan bättre.

    8) Letade sedan på någonting att hålla ner/fast flatkabelns kontktyta lite mer med och hittade en gammal ganska tunn musmatta i silikon (grannen tog en bred gummisnodd tror jag), klippte till en remsa som var lika lång och bred som kontaktytan på flatkabeln. Limmade den direkt på det strykta området med några duttar karlssons klister. Lät skiten torka en stund och skruade sedan ihop allting igen. Numera fungerar hela min färddators LCD-display klockrent.

    Här är lite bilder för att lättare beskriva. Hade denna sidan öppen på min laptop bredvid mig när jag gjorde allting.

    www.saab9-5.com/howto/sidrepair.htm

    Är som sagt inte alls svårt och inte ens vidare pillrigt. Så allt som behövs är egentligen en bra torx-sats, någonting smalt och hårt att bända ur displayen med, strykjärn och sedan någonting att eventuellt lägga mellan flatkabelns kontaktyta och "skalet" som klämmer ner kontaktytan lite extra.

    Lycka till med lagningen.


    Storkisse skrev 2008-10-13 19:27:39 följande:
    Svar på #28Hur får jag bort den då? Är det inte special verktyg? Jag vill inte använda kofoten.. hehe
  • cruZZe

    Skilj på måste och kan

    Döda pixlar är inget direkt okänt fenomen på någon bil, men hur många kan du laga med strykjärn och spara ett gäng tusenlappar

    Skämt åsido så håller jag med om att det är riktigt dåligt att skiten bara är limmat istället för att de lödit fast det.


    JonnyJ skrev 2008-10-18 00:21:12 följande:
    ska ni verkligen köpa en bil man måste laga med strykhjärn!? ;)
Svar på tråden V70 eller Saab 9-5