• Glenn77

V70 eller Saab 9-5

Hej alla andra pappor.
    Jag håller på att se mig om efter en ny bil. Vi har idag en Rover 75 som är helt underbar men har nästan inte plats för barnvagnen så nu funderar vi på en V70 eller en Saab 9-5 2002-2005 årsmodell. Vad är det man ska tänka på när det gäller dom två? Om den har gått över 20 000mil, är det jätte dåligt? Jag har inte speciellt mycket koll på bilar som ni säkert märker.
    Finns det någon annan bil märke som vi kanske borde se på. Vi tänkte lägga ca max 100 000kr

• Svar på tråden V70 eller Saab 9-5
  • Angelven

Ta en titt på en Peugeot 307 SW - den rymmer mer än v70 och du bör kunna få en väldigt ny för 100000 kr...

• Glenn77

Har inte hört så bra saker om Peugeot

• cruZZe

Peugeot är allt annat än en trevlig bil. Svärfar har haft en samt en jobbar kompis. Båda rostade efter bara något år, elektronik och knappar/reglage som lossnade eller kärvade och stolarna var enligt mig under all kritik. Bilens chassi är under långfärd på rak fin väg väldigt skönt, men horribelt jobbig om man kör lite slingrigare vägar. Bilen följer liksom inte med in i kurvorna känns det som.

Ang TS fråga så är nog smaken som baken vad gäller SAAB eller Volvo. De har båda haft en del små problem (saab lite större som dock är åtgärdade). Volvon är något större i lastutrymme tack vare rak sluttning på bakluckan, men har lite mindre benutrymme framför/bakom en bilbarnstol konstigt nog. Andrahandsvärdet har en tradition av att stå sig bättre på Volvo också.

Vilka motoralternativ tittar du på? För där kan frågan om pris kontra prestanda och andrahandsvärde avgöras.

Angående milen så är en bil med 20k mil inte alls ett dåligt köp, förutsatt att den är servad och över lag välskött.

• Findus o Stumpan

Hej,

Skulle vilja slå en slag för Opel Vectra. Mycket bil för pengarna.. Kör själv Opel Astra Caravan -06 funkar kanon om man bara har ett barn.

Mvh.
    J

• Angelven

Cruzze - jag kör en 307'a till jobbet varje dag - på smal kurvig landsbygd väg (vi pratar väg man inte vill möta bussen på - eller bonden med dubbeldäck och harv )

Jag hade en Miata innan - och väghållningen är nästan lika bra - så det där med horribelt jobbigt kan jag absolut inte hålla med om - tvärtom så är det bättre än många andra - kanske lite hårt, men det får man ju offra för väghållningen.

Vi har ingen rost på våra (4 år) och knappar/elektronik fungerar.

Problemet med volvon är att det är en livsstilskombi - dvs snygg men lastar inget

en MELLANKLASS 307 SW lastar 4 backar MER än STORA KLASSENS volvo v70... (Teknikens Värld) - till och med en Ford Focus lastar mera (BMW och Audi är förstås ännu sämre - det är ett image val, inte ett smart val )

• cruZZe

Jag har dock ingen personlig erfarenhet av 307, enbart 407SW. Men att påstå att en 307 går som en miata på kurvig väg låter lite väl i mina öron. Nu är visserligen miata inget under av väghållning, men den ligger helt ok.

Jo Volvo lastar mindre och mindre för varje kombi de tillverkar, men både dem och saab lastar utan problem en syskon/tvilling-vagn samt 5 matkassar utan minsta problem.

Att Audi och BMW är imageval ställer jag mig dock kritisk till, visst ligger det för många en hel del image och prestige i dessa bilar, men det är för mig tomtar som itne begriper sig på kvalitet, känsla och framför allt körglädje.

Och som slutkläm så har jag enbart mina egna erfareneter angående peugot att gå på, men jag ska inte neka att erfarenheterna från andra franska bilar spelar in.

Angelven skrev 2008-08-23 18:46:38 följande:
    Cruzze - jag kör en 307'a till jobbet varje dag - på smal kurvig landsbygd väg (vi pratar väg man inte vill möta bussen på - eller bonden med dubbeldäck och harv )Jag hade en Miata innan - och väghållningen är nästan lika bra - så det där med horribelt jobbigt kan jag absolut inte hålla med om - tvärtom så är det bättre än många andra - kanske lite hårt, men det får man ju offra för väghållningen.Vi har ingen rost på våra (4 år) och knappar/elektronik fungerar.Problemet med volvon är att det är en livsstilskombi - dvs snygg men lastar inget en MELLANKLASS 307 SW lastar 4 backar MER än STORA KLASSENS volvo v70... (Teknikens Värld) - till och med en Ford Focus lastar mera (BMW och Audi är förstås ännu sämre - det är ett image val, inte ett smart val )
  • Angelven

Well - jag sa inte att den går lika - jag sa nästan

Och att säga att Miatan inte är ett under av väghållning - det säger mig bara att du aldrig har legat på gasen genom en hårnål i franska alperna med sambon vilt protesterande - i en miata

• cruZZe

Nej men diverse små skitvägar i olika länder med allt från vässad M3 till VW buss. Frugan protesterar minst sagt vilt varpå man får dra ner på tempot

Jag vill knappast påstå att en caravelle slår en miata, men den dagen jag hade blivit omåkt av en miata med M3:an hade jag tunat mer, bytt bil (till miata) eller tagit mitt liv

Angelven skrev 2008-08-23 18:56:32 följande:
    Well - jag sa inte att den går lika - jag sa nästan Och att säga att Miatan inte är ett under av väghållning - det säger mig bara att du aldrig har legat på gasen genom en hårnål i franska alperna med sambon vilt protesterande - i en miata
Svar på tråden V70 eller Saab 9-5