• diwic

Rakhyvel?

Jahapp, har kört med Gilette Sensor Excel sen de första fjunen dök upp för ganska många år sedan nu, men de har slutat säljas och mitt förråd håller på att ta slut...

Tips på bra rakhyvlar, gärna där bladen är billiga, och är de inte gjorda av barnarbetare och nerhuggen regnskog så vore det också bra...?

(För ansiktet, såklart.)

• Svar på tråden Rakhyvel?
  • Storkisse

Varför inte skaffa hel skägg?

• Decnet

Fan är det min heter då?.. Gilette-mack-tre-orange-shit-o-reijker"? Men det funkar riktigt bra.. Vibrerar och sånt skit me vilket faktiskt gör att att har man riktigt bråttom kan man skita i "rejk-skömmet" och bara tuta och köra.

Men bladen är dyra.. tror jag gav 300 spänn för bara hyveln har jag för mig och sen kosta bladen lika mycket, men dom räcker länge och jag rakar mig nästan varje dag... överallt.. :D

• Hobs

Hej!

Jag rekommenderar absolut rakhyvel med säkerhetsrakblad. Har använt Gilletes lurendrejeriprodukter många år (Sensor, Sensor Excel) och en dyr Philips också under många år.

Använder sedan ett tag en sådan:
    www.classicshaving.com/catalog/item/522941/190429.htm

Är ruskigt nöjd. Plötsligt blev det kul att raka sig igen. Den är snygg, tung, billig i drift och man kan raka sig snabbt eller makalöst nära om man vill.

Plus att man slipper bli lurad av Gillette & Co och köpa deras dyra skräpblad som man avverkar i snabb takt.

Läs mer:
    en.wikipedia.org/wiki/Safety_razor

• Anghammarad

Jag vet inte om det är mig det är fel på men jag kan utan problem raka mig 20 gånger med ett Gillette Fusionblad innan jag byter. Det var likadant när jag använde Mach III och samma sak med Sensor Excel. Skär mig aldrig och blir garanterat slätrakad.

• Papito

Cohiba, du kanske har lite mildare skäggväxt än övriga som skriver här. Eller så har du helt enkelt en bättre teknik

Jag tror iofs på det förstnämnda.

• Angelven
    Anghammarad skrev 2008-09-04 14:14:25 följande:
    Jag vet inte om det är mig det är fel på men jag kan utan problem raka mig 20 gånger med ett Gillette Fusionblad innan jag byter. Det var likadant när jag använde Mach III och samma sak med Sensor Excel. Skär mig aldrig och blir garanterat slätrakad.
    Inget fel på dig - och det blir ju mycket billigare om det fungerar - men det är skillnad på om man har lite babyfjun som behöver svepas bort eller om det är gråsprängd svinto som ger sambon rivmärken som min

Näh - jag tror jag skall gå Hobs förslag och prova att gå tillbaka till säkerhetshyveln igen - fast jag får nog köpa hem lite alunstift/plåster först (Det är inte ofta jag slinter - men när jag gör det är det inte roligt med säkerhetshyvel...)
  • Anghammarad

Nja, när man har passerat 40 som jag har gjort så är det knappast några babyfjun längre.

• diwic
    Hobs skrev 2008-09-03 19:33:59 följande:
    Hej!Jag rekommenderar absolut rakhyvel med säkerhetsrakblad. Har använt Gilletes lurendrejeriprodukter många år (Sensor, Sensor Excel) och en dyr Philips också under många år.Använder sedan ett tag en sådan:www.classicshaving.com/catalog/item/522941/19...Är ruskigt nöjd. Plötsligt blev det kul att raka sig igen. Den är snygg, tung, billig i drift och man kan raka sig snabbt eller makalöst nära om man vill.
    Behöver man rakskum/raklödder till Merkur (jag klarar mig utan med Gillette)?
  • Papito

Ni som pratar om säkerhetshyvel, är det såna gamla klassiska som någon länkade till?

Kollade på den sidan men det var ju också svindyrt, kostade 60 dollar för en hyvel...eller har jag missat något?

Ni får gärna förklara för mig

• Angelven

Nope - det är sådana - men det går ju att hitta billigare skaft än dom . Själv har jag två gamla ärvda skaft.

Svar på tråden Rakhyvel?