Inlägg från: diwic |Visa alla inlägg
  • diwic

Rakhyvel?

Jahapp, har kört med Gilette Sensor Excel sen de första fjunen dök upp för ganska många år sedan nu, men de har slutat säljas och mitt förråd håller på att ta slut...

Tips på bra rakhyvlar, gärna där bladen är billiga, och är de inte gjorda av barnarbetare och nerhuggen regnskog så vore det också bra...?

(För ansiktet, såklart.)

• Svar på tråden Rakhyvel?
  • diwic

Hmm...lite surfande och det verkar som om att Merkur har lite billigare rakblad (49 kr för 10 st på gents.se, jämfört med Gillettes som kostar över 100 kr). Å andra sidan får man lägga ut lite mer för hyveln (295 för billigaste modellen), men på sikt lönar det sig ju. Någon som har testat?

Jag har själv aldrig använt något raklödder när jag rakat mig utan bara duschat lite för att göra huden mjukare. Måste man ha det till de här hyvlarna tro?

• diwic
    Hobs skrev 2008-09-03 19:33:59 följande:
    Hej!Jag rekommenderar absolut rakhyvel med säkerhetsrakblad. Har använt Gilletes lurendrejeriprodukter många år (Sensor, Sensor Excel) och en dyr Philips också under många år.Använder sedan ett tag en sådan:www.classicshaving.com/catalog/item/522941/19...Är ruskigt nöjd. Plötsligt blev det kul att raka sig igen. Den är snygg, tung, billig i drift och man kan raka sig snabbt eller makalöst nära om man vill.
    Behöver man rakskum/raklödder till Merkur (jag klarar mig utan med Gillette)?
  • diwic
    Papito skrev 2008-09-07 11:35:57 följande:
    Kollade på den sidan men det var ju också svindyrt, kostade 60 dollar för en hyvel...eller har jag missat något?Ni får gärna förklara för mig
    Det beror på vad du jämför med - bladen är billigare. Jag har en stark känsla av att Gillette m fl subventionerar hyveln och sedan hoppas på att få igen pengarna med råge när man köper bladen. Så på sikt så borde det löna sig med Merkur.

Jag har förresten beställt en Merkur nu, ska förhoppningsvis komma idag...frågan är bara om jag kanske ska vänta till helgen med att provraka mig med den, ifall man nu får skärsår i början - kanske inte så snyggt att gå till jobbet blodig...
  • diwic

Ok, nu har jag kört Merkur i en dryg vecka ungefär. Jämfört med gamla Gillette Sensor Excel kan jag väl säga att skillnaden inte är så jättestor. Gilletten var väl lite mindre vilket gjorde den smidigare där huden böjer sig mycket (t ex på hakan). Får inte vidare mycket skärsår med vare sig med Gillette eller Merkur, så där är det oavgjort.

Och det blir lent och fint med bägge. Borde väl raka ena sidan med Gillette och andra med Merkur och be flickan känna om hon känner någon skillnad

Svar på tråden Rakhyvel?