Ni som födde förtidigt...
hur satte forlossningen igång?
hur satte forlossningen igång?
Värkar som snabbt kom var femte minut. Tre timmar senare, och fem minuter efter vattnet gått var han ute (v.36+5).
Fick mycket sammandragningar tidigt, så det var inte så dramatiskt. Låg inlagd i tio dagar innan det inte gick att stoppa längre, då var man ändå lite förberedd på att det var på gång. Hade SD från vecka 22, sonen är född i vecka 28.
Plötslig havandeskapsförgiftning (Utvecklades av min kropp på bara några minuter), krampanfall på förlossningen och katastrofsnitt!!!
Vattnet gick vart inlagd på förlossning fick medeciner så det stanna av i 4dagar sen kom värkarna tillbaka så då förlöstes jag med akut kejsarsnitt jag var då i v.29 han var jätte sjuk opererades i uppsala och i göteborg han var inlagd i 2 1/2 månad och går fortfarande på täta läkar kontroller och behöver ev en till operation...Men annars är han en glad LITEN.. 7månaders bäbis.Det enda som är bra med att få en för tidig bäbis är att man få ha bäbis så länge för dom är så små han var 42cm och vägde 1500g när han kom.Nu är han 63cm och väger 6800g så det blir nog karl av honom oxå ;)!
Min förlossning satte igång med ryggsmärtor inte så farligt alls , hann inte sätta "stopp" på dem för jag var redan öppen 7 cm när jag kom in och BM frågade varför jag inte kommit in tidigare ! kanske för att jag haft förvärkar länge och när dom "riktiga" värkarna satte igång kändes det likadant + att jag inte hade spec ont heller . Men en stor grabb dök upp efter 30 minuters krystande han vägde 2 864 g och var 47,5 cm :) han föddes i vecka 33+6.
Jag var inlagd på sjukhus pga att jag mådde psykiskt dåligt under graviditeten. Jag och min man ville göra ett andra ultraljud och då såg de att bebisen var rejält tillväxthämmad, 44% mindre än vad han skulle ha varit. Dagen efter åkte vi ambulans till Örebro där jag blev akut snittad. Sonen vägde 885 g, 33cm lång och är född i v 30+4.
Blev inlagd i v 32+3 pga havandeskapsförgiftning, både mor och bebis mådde dåligt. Fick kortinsonsprutor för lungmognad. Några dagar senare började jag få värkar. Värkarna stoppade med bricanylspruta eftersom bebis var rejält tillväxthämmad. Blev nerkörd till op för akutsnitt. Sonen föddes i v 33+0 med den blygsamma startvikten 1350g (-40%). Idag är han 17 månader och håller på att skolas in på dagis.
hade haft sd sedan v 20 och i v 24 la dom in mig på sjukhus i sängläge. då var jag stäng 3mm bara.
fick kortiosionsprutor och bricanyl för att stoppa sd.
i omgångar fick jag troccil dropp också för att stoppa upp värkarbetet.
under tiden jag låg där så hann jag öppna mig.
så när själva förlossninegn sedan satte igång så var jag öppen 3 cm.
låg i säng i 4 veckor innan det sedan inte gick att stoppa mera.hon föddes i v 28+6 1370gr
hon fick ligga i kuvös i en vecka sedan varmbädd i 2 veckor.
sammanlagt var vi på neo i 5 veckor.
på fredagskvällen hade jag ont fick bricanyl och detta fortsatte hela natten.
på morgonen gjordes en koll och då var det bara 3 cm.
läkrana trodde att jag fått en urinvägsinf. som att jag hade ont i korsryggen.
under fm blev det mycket värre. kunde inte lunch pga att det gjorde så ont. först kl 14 gjordes en ny koll då var jag öppen 10 cm. dom satte värkstoppande medecin för att maken skulle hinna komma. sedan är hon född kl 17.50.
Med dottern gick slemproppen på morgonen i vecka 35+3, sen gick vattnet kl 22:15 samma kväll och hon föddes kl 23:53 så hon var snabb! Fick ligga på Neo i 3 dagar och sen på barnavdelning i 4 dagar, sen fick hon komma hem på permission i 2 dagar och blev utskriven sen!