• MammasälskadeMinna

Ni som födde förtidigt...

hur satte forlossningen igång?

• Svar på tråden Ni som födde förtidigt...
  • Dies Irae

Vattnet gick i v 35+6, väl på bb såg de att hon hade rumpan ner = snitt.

• Mercuria

Gjorde sockertestet på Mvc där hade jag jättehögt blodtryck.Jag hade havandeskapsförgiftning.Blev inlagd på umas några dagar för att sedan läggas in i lund.Fick vara sängliggande,gick upp ett kg om dagen, sedan mitt i natten blev det akut kejsarsnitt och sonen kom i vecka 29.

• 06Nova06

fick havandeskapsförgiftning, blev dålig och åkte in redan i vecka 27.
    Hade jätte högt blodtryck, massa äggvita i urin, ögonflimmer, gick bara upp 2 kg på 5 månader ca. Mina prover var jätte dåliga när jag var inlagd på förlossningen, blev bara värre o värre för varje dagm, riktig huvudvärk, till slut fick ja inte gå upp från min säng, hade kramper.
    Hade inte gått på veckor, fick ligga i sängen, inget ljus, ingen tv, ingenting :(
    v. 31 var de dags att bli akut-snitt, för detta handlade om mitt liv, min dotter växte inte heller som hon skulle. men hon mådde prima när hon kom till världen :)
    Men där imot itne jag! fick ligga på IVA i några dygn, då mitt tillstånd inte va så bra. min dotter vägde 1440, o va 40 cm lång.

• Nellies matte

Jag hade svårt att sova och hade sammandragning flera gånger i timmen. Det gjorde inte ont alls utan magen blev bara hård och sen mjuk. Först trodde jag att jag var överansträngd men efter att ha vilat så blev det bara värre. Vi ringde till BM som bad oss ringa till förlossningen som i sin tur bad oss komma in. Vi kom in kring 19 men eftersom jag inte hade värkar (enligt de som jobbade där) så fick vi vänta och vänta och vänta och bara ligga ner till klockan 00 då läkaren kom och insåg att jag var på väg att föda! Så då blev det ilfart till KS (var på DS) och sen snittade dom ut min flicka i v.26+5. Det blev snitt eftersom hennes tvillingbror blockerade utfarten och hon låg i tvärläge med armar och ben nedåt. Vi låg kvar i 7 veckor och sen fick vi komma hem :)

• Umetjejen79

Värkar under natten, men jag trodde att det bara var förvärkar så jag försökte vänta till de skulle gå över. De gick inte över. Ringde förlossningen på morgonen och åkte in. Då var jag öppen 6 cm. Födde en son vaginalt på eftermiddagen.

• Stolt mamma till Vincent

Jag hade sammandragningar och förvärkar redan då foglossningen började bar även på GBS. Vattnet gick i vecka 35 på morgonen och dagen efter vecka 35+1 kom han ut 17.15 på kvällen. Själva krystvärkarna tog bara 10 min men det var en lång bit innan de kom. Hade bara ont i nedre delen av ryggen blev som förlamad i benen och rumpan.

ღ ♥ ღ Jag älskar min son & fästman över allt annat ღ ♥ ღ
  • Kazeer

Själva förlossningen startades genom igångsättning i vecka 36+1. Men jag hade haft vattenavgång redan i vecka 32+3.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Mammatillmini2008

Fick Svår havandeskapsförgiftning när jag precis gick in i vecka 24+0 och det blev akutsnitt 24+4 men... Idag är Edvin 5 dagar gammal och mår mycket bra efter alla omständigheter, det har varit värre med mig fick inte träffa han på 2 dygn så han och pappa har fått en finfin kontakt men nu håller vi på att skapa våran med, vi kommer få bo här på sjukhuset tills han skulle vart född räknar man med vilket är den 4 december och han är född 19 augusti... Men han är jättefin! :)

Annars så är havandeskapsförgiftning det värsta jag har varit med om och önskar inte ens min värsta fiende det!

• Hundini
    Svar på #38
    Kazeer skrev 2008-08-23 21:10:43 följande:
    Själva förlossningen startades genom igångsättning i vecka 36+1. Men jag hade haft vattenavgång redan i vecka 32+3.
    Hej, ligger själv inne på specialBB med vattenavgång (kom in 30+1 och är nu 32+4), hur kom det sig att de satte igång dig just i vecka 36? Här säger de att det sätts i gång 34+x?

/ Linda
  • LindaBerg

Jag fick värkar mitt i natten vecka 31+0.
    Tyvärr så trodde jag att det var förvärkar och gick hemma ända till eftermiddagen och när jag kom in var jag öppen 4 cm. Han föddes 7 timmar senare. Nu är han 5 månader på dagen och mår fin fint. :))

• Aprilpyret

Jag fick värkar och en blödning i vecka 35+5. Sonen kom dagen efter. Hade inga föraningar för jag hade inte haft en enda förvärk och en helt problemfri graviditet.

• Lillan7704

Började läcka fostervatten i v 31 och sen gick det "på riktigt" i v 32.

• lappstockholmska

Vattnet gick i vecka 33+3, åkte in på förlossningen och fick en snabb men INTENSIV förlossning...

• JejeDea

Slemproppen släppte på natten mellan ons- tors. Var inne på "vanlig" kntroll på tors, men BM sa att det behöver inte alls betyda att nåt är på G ( båda mina andra barn är födda 3 dagar efter slemproppen gått!!). På fredagen hade jag lite små förvärkar men inget som kändes! Fick värkar vid 18-tiden, vi ringde till förlossningen som tyckte vi skulle komma in (2 min emellan!!). Vi åkte in och efter en halvtimma där och en krystvärk tittade hon ut i vecka 35+4!

Svar på tråden Ni som födde förtidigt...