• jag24

flera som känner likdant va inet rädd från förlossning första barnet ,men nu vill jag nästan inte tänka på det.

oh vad jobbigt ,när jag väntade min son var jag inte rädd ,inte det minsta ,men nu när jag tänker tillbacka på min förlossning då bli jag livrädd ,jag får panik ,hur ska det gå ,det gör så ont är det lättre med barn nu 2 ?
    flera mammaor som känner likdant?

• Svar på tråden flera som känner likdant va inet rädd från förlossning första barnet ,men nu vill jag nästan inte tänka på det.
  • Busgrabbarnas mamma

Jo du. När jag blev med barn nummer 3 blev jag otroligt rädd och fortsatte vara det under hela graviditeten. Jag tänkte på dom andra två förlossningarna, hur lång tid det tog och hur ont det gjorde. Följden av det blev att jag höll igen under den tredje förlossningen. Om du är gravid nu och känner dig rädd så berätta för din barnmorska så du får gå på samtal. Det kanske hjälper. Jag gjorde inte det, och som jag skrev innan, det blev ju inte så bra.

• mysan66

hej. jag var inte ett dugg rädd eller så inför min första förlossning. allt gick bra men hann inte få epidural eller någon annan bedövning så nu (har bf 8sept) har jag fått riktig förlossningsrädsla. jag sa det till min barnmorska som har skickat remiss till en läkare å sen har han skickat mig vidare till en aurora barnmorska. så nu är det bestämt att jag ska bli igångsatt med epidural och om jag ändå tycker att det gör för ont så blir det akut snitt. jag är "bara" rädd för smärtan.. så mitt tips är att tala om för din barnmorska hur u känner å få prata me en aurora barnsmorska. dom är verkligen jättebra. undrar du nåt så skriv i min gästbok.. kanske inte hittar tillbaka hit.. Lycka till!

• maribel

Hade hemsk förlossning med nr1 och var dålig länge efteråt då jag blev mycket sydd och bröt svanskotan. Nu är jag rädd när det börjar närma sig igen, har bett om samtal med förlossningsläk och så försöker jag att inte tänka på det, det är ju på nå´t sätt oundvikligt.

• jag24

maribel jag hade samma som dig så därför jag är rädd jag bröt också svanskotan jag har ont tills idag efter 3 år .

• lillvilda

Jag och min sambo var både jätte peppade inför första förlossningen men den blev inte alls som vi hoppats.Vi som förberet oss med profylaxkurs och lärt oss profylax, dykmetoden och massor av sätt att hantera smärtan men sonen fastnade, det blev utdraget,allt stannade totalt upp i 2 timmar, följt av 5 timmars krystning, sugklocka, klipp som inte ville läka, styngd som gick upp osv. Inför att jag nu ska föda nr 2 var jag skräckslagen. Tänk om den här bebisen oxå fastnar, tänk om den inte kommer ut si sista sekunden som storebror gjorde utan hinner få syrebrist... tankarna om bebisens säkerhet upptog hela graviditeten...oro och åter oro. Jag fick tid hos aurora och för att göra en lååång historia kort så ska bebisen komma med planerat snitt nu den 26 aug. Jag som var så glad när vi åkte in och skulle föda storebror kände bara panik inför småsyskonets förlossning så knaäppt de kan bli

• Stora syster

Jag känner igen mig, kunde inte bry mig mindre med första, med andra var jag lite nervös (sen blev den förl hemsk) och nu med trean bölar jag varje dag för att jag e så rädd. Tyvärr har jag ingen strategi för hur jag ska tänkna bort allt detta, men hoppas du fixar det!!

• ladydivine

Samma här, första var jag inte alls rädd...men andra va ja jätterädd under hela grav. Jag sa inget till bm, eller till någon annan heller för dn delen. Kändes som att ja som redan har fått barn vet ju hur det går till óch att smärtan går över, så jag får inte vara rädd =(

Förlossningen gick väldigt fort, vilket nog var tur hehe
    Men jag hann ändå drabbas av panik och var i chocktillstånd då allt var klart.

Tycker du borde prata me din bm om det så att hon vet om det, så kanske du kan få någon att prata med. Jag önskar jag hade gjort det....

• jag24

jag ska träffa henne nästa vecka jag har mardrömmer varje natt om förlossning ,går inte oh hur ska det gå denna gång !

• maribel

Jag ska ha i nov och har jättesvårt att bestämma om jag ska kräva snitt den här gången eller inte. Läk sa att det behöver inte gå lika illa 2 gången men man kan aldrig veta. Jag har fått remiss till aurora men jag är ju inte "förlossningsrädd" jag vill bara inte att det som hände ska upprepas igen. Det funkar inte och vara jätteorörlig och dålig hemma när man den här gången också redan hae ett barn.

jag24- hur gammalt är ditt första barn. När ska du ha nr2

Svar på tråden flera som känner likdant va inet rädd från förlossning första barnet ,men nu vill jag nästan inte tänka på det.