• Amandamamman

Från vilken ålder minns barn?

Det skulle vara intressant att veta från vilken ålder barn minns. Hela sommaren har vi gjort massa mysiga saker med dottern som vi föräldrar kommer kunna tänka tillbaka på när hon blir stor. Men kan hon minnas själv vid 2½ år? Är inte det lite för tidigt?

• Svar på tråden Från vilken ålder minns barn?
  • bambigirl

Fast man kan ju minnas saker när man är 5 från när man var 2,5 som man vid 10 års ålder inte minns. När jag var 8-10 mindes jag en händelse som hänt när jag var 2,5. Nu (är 27) minns jag inte längre. Jag kommer ihåg att jag berättade om händelsen så därför minns jag vad som hänt, men själva minnet är borta.

Blev lite snurrigt, men det kanske framgår vad jag menar. Vår 2-åring har mycket bättre minne nu än förr, man märker att han känner igen farfar t.ex. fast de inte setts på 2 månader. Men jag tror inte han kommer komma ihåg saker vi gör nu när han blir vuxen.

• valkyrian
    Spartacus skrev 2008-08-08 12:29:03 följande:
    ska lägga till, jag tror INTE på att ungar minns något från före 4-5 årsåldern, då rör det sig nog snarare om minnen som blivit upprepade av föräldrar genom foton och prat... sånt snappar dom snabbt upp!
    jag tror du har helt fel, för det första är det sånna smådetaljer jag minns som mina föräldrar absolut inte skulle känna vara värdefulla att berätta för mig, jag kan beskriva lägenheten vi bodde i i detal, det finns inga bilder och varför skulle mina föräldrar ha beskrivit i detalj. eftersom jag minns både tankar, känslor och dofter är det omöjligt varken bilder eller mina föräldrar... Min treåring minns ett halvår tillbaka, saker vi inte pratar om som hon bara kommer på ibland.. bara för att du har taskigt minne behöver det ju inte vara gällande för alla?
    Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • Piaf
    Spartacus skrev 2008-08-08 12:27:44 följande:
    minns du när du var 2,5? där har du svaret jag minns tidigast från 6-7årsåldern, men ibland dyker dofter upp som jag minns, och tydligen så stannar doftminnena kvar tidigare!
    Ooo ja, visst gör jag det. Jag minns en hel del från det området vi flyttade från när jag var tre år. Har berättat saker som mina föräldrar inte minns, förrens jag berättat dem då

Men min fyra år äldre syster minns knappt någonting från våran barndom, så det där är säkert som med allt annat, olika från person till person.
    Pay it forward
  • valkyrian

sen har jag förvisso fotgarfiskt minne

Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • Piaf
    ska lägga till, jag tror INTE på att ungar minns något från före 4-5 årsåldern, då rör det sig nog snarare om minnen som blivit upprepade av föräldrar genom foton och prat... sånt snappar dom snabbt upp!
    Men du har jättefel där. JAG mindes saker och mina barn berättar från tillfälle till annat om saker från förr som både min sambo och jag inte minns. Men som blir klart efter att de berättat.
    Pay it forward
  • tru

jag minns att min pappa åkte i en svart bil och fick ligga ner. låter som en likbil men det är en taxi in till sjukhuset för han hade fått ryggskott.då var jag inte mer än 2 1/2 år och det finns definitivt inga bilder från det och det är inget som mina föräldrar brukar prata om. och jag kommer i håg exakt hur bilen såg ut. kommer även ihåg andra saker. svaret jag fick att det var en taxi in till sjukhuset var när jag frågade för ett par år sedan om pappa åkte i en svart bil liggande när det var sommar. och då var det svaret jag fick. kommer antagligen ihåg det eftersom det var starka känslor hos mig.

• Hello Kitty 80
    Precis som Valkyrian skriver: Det stämmer inte!
    Jag har många starka minnen från när jag i 2-årsåldern som mina föräldrar inte berättat för mig och som jag heller inte sett på bild. Jag minns händelser och till och med meningar folk sagt när jag var liten. Tex på mitt första dagis (som jag förövrigt slutade på då jag fick ett syskon vid 2½ år) så minns jag många händelser osv. Tex när jag hade hicka och fick sitta och äta knäckebröd ( ), eller när vi hade vila och en liten pojke bajsade på sig, när jag cyklade över en flickas fot och fröken frågade mig om det var med flit (vadå "flit"? Hade inte en aning om vad det ordet betydde, så jag svarade ja på den frågan minns jag )mm... Har många minnen därifrån och även hemifrån. Minns när jag busringde och en gubbe svarade och jag berättade att jag fått en lillasyster (jag var då 2½ år som sagt).

Märker på min son som är 4 år att han ibland pratar om händelser som jag helt har glömt bort som hände när han var i 2-årsåldern.

Så...nej. Det stämmer inte att barn inte minns nåt från så liten ålder!
  • vivi85

minns vissa delar sen jag var jugoslavien... var då ca 1.5-2år.. minns även en lägenhet som vi bodde i.. har bilder i huvudet o att mamma o jag brukade stå i fönstret å sjunga pappa kom hem.. var då i samma ålder...

• Tant Green

Mina första minnen är från ca 2,5 år, men de är väldigt vaga och bara några få.

• Siili
    Jag måste också säga att du har fel. Jag minns saker från dagiset där jag gick mellan 1 och 3 års ålder. Sådana saker mina föräldrar inte har/hade en aning om för de är egentligen helt obetydliga, som t.ex. att jag satt och ritade med en fröken, när en fröken hälsade på mig på morgonen genom att säga en speciell fras eller när vi bakade lussekatter.
    Gabba Gabba Hey!
Svar på tråden Från vilken ålder minns barn?