Inlägg från: valkyrian |Visa alla inlägg
  • valkyrian

Från vilken ålder minns barn?

jag minns saker från två års ålder ungefär, men bara vissa utvalda saker och väldigt fragmentiskt... Mest minns jag känslorna och dofterna.... Minns faktsitk när min lillebror föddes och lägenheten vi bodde i då.. jag var ett år och 8 månader när han föddes

Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • valkyrian

På tal om det, min dotter minns faktiskt en hel del, tomten och så, redan förra sommaren, den sommar då hon fyllt två tjatade hon om tomten, men detta år minns hon vad som hände förra året, vad som hände i början av våren och så.. att vi var på kolmården och att giraffen ställde sig vid bussen och så... fast hon är ju fyllda tre nu så.

• valkyrian
    Spartacus skrev 2008-08-08 12:29:03 följande:
    ska lägga till, jag tror INTE på att ungar minns något från före 4-5 årsåldern, då rör det sig nog snarare om minnen som blivit upprepade av föräldrar genom foton och prat... sånt snappar dom snabbt upp!
    jag tror du har helt fel, för det första är det sånna smådetaljer jag minns som mina föräldrar absolut inte skulle känna vara värdefulla att berätta för mig, jag kan beskriva lägenheten vi bodde i i detal, det finns inga bilder och varför skulle mina föräldrar ha beskrivit i detalj. eftersom jag minns både tankar, känslor och dofter är det omöjligt varken bilder eller mina föräldrar... Min treåring minns ett halvår tillbaka, saker vi inte pratar om som hon bara kommer på ibland.. bara för att du har taskigt minne behöver det ju inte vara gällande för alla?
  • valkyrian

sen har jag förvisso fotgarfiskt minne

Svar på tråden Från vilken ålder minns barn?