Inlägg från: M I R R E |Visa alla inlägg
  • M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Hej Peterpani, dags att börja vara  forumet nu när våra minsta är så stora

Killian pratar inte mycket men det blir lite mer hela tiden men vi pratar om max 30 ord.
    Vince knapar in fort på honom. Vikten tar han nog inte för Killian vägde 16 kg när jag vägde honom imorsen men han äter ju dubbla portioner av allt, sen har nog det här med att han har svårt att röra sig ordentligt gjort att han inte springer av sig som de flesta barn.

Vi har mer att göra med Killian nu än när han var mini, det är sjukt mycket nu. Minst en dag i vecka då jag måste åka på olika undersökningar och kontroller.

• M I R R E

V24: Det var min man som var med så jag vågar inte svara på det. Han hade väl bla fått göra sånt som man gör på bb med en plupp i örat och sen lagt några ringar på en pinne när han hörde ljud i örat. Han ska tillbaka i november tror jag.

• M I R R E

Nej egentligen inte, undersökningen är en del i att dom utreder Killian eftersom han är ganska sen med det mesta, förutom att klättra som en apa Dom tänkte väl kollaa  hörseln eftersom han inte pratar än så att han hör men han hör, han gör ju allt jag säger. Dom där tre frekvenserna var ingen fara men han ska kollas igen. Vi har ju hörselnedsättningar i släkten, jag, farmor, farfar och mormor har alla hörselskador

Hittills ar han inte fått OK på någon undersökning, känns tråkigt. Han märker ju inget för han har ju levt som han levt sen födseln men jag är rädd för att andra barn ska vara elaka i framtiden. Han är ju helt tokig i barn eftersom han knappt träffa några dom första 18 månaderna. Han är ju väldigt social och går fram till alla barn han träffar men det är inte alltid det är så poppis att ha en 2.5 åring som kommer och klappar på en men inte säger något

• M I R R E

Peterpani, det är vår underbara BVCtant som tagit tag i det. Hon är själv prematurmamma och vill inte att Killian ska få dåligt självförtroende om Vince går om för fort. Dom vill pusha lite på utvecklingen antar jag.

Imorgon ska jag med Killian på neokontroll...ett halv år sen sist.

• M I R R E

Vi går på kontroll på neo varje halvår och efter idag ville som fortsätta med det fram till nästa år.

Killians ena ben strular ju för han har problem med musklerna i det benet så nu fick han passerkort till sjukhuspoolen. V ska börja med ett träningsprogram i vattnet, han ska få jaga ankor och bollar för att träna upp rörelsen, det är tydligt att han har ont i det benet.

Det var kul att få träffa Dr. Alexander. Han gillade Killian hans glasögon.

Egentligen lärde vi oss inget nytt men jag stod chockad kvar när vi vägt och mätt, han har gjort ett jättehopp i kurvorna. Han är 93.5 och väger 16.6 kg nu.

• M I R R E

Bebisvagga: Vilken fin bild!!!

Trollmamma: Killian har gått ganska snart ett år. Han var sjuk från oktober till juni. Som längst klarade han fyra dagar utan att bli sjuk. Nu efter sommaren har han klarat sig bättre och det känns som om att han stärkt sitt immunförsvar. Han har utvecklats mer sen han började och det är ju alltid bra, Killian älskar att gå dit.

• M I R R E

Killian blev sjuk första gången när han var strax över året men då utsattes han heller inte för några risker. Vi var väldigt isolerade.

• M I R R E

Morotsstavar: Känns han så stor Han blir tre i slutet på januari.

Igår var Killian hos talpedagogen och nu ska vi stödteckna ett tag för att se om det lossnar. Vi märker ju att det går framåt men att det går segt.

Vi var på neo också och Killian ska få börja träna i vattenbassäng med sin onda muskel. Dom tror att smärtan gör att han inte tar fulla kliv med benen. Jag börjar bli alldeles överumplad med allt som händer och alla undersökningar, det är verkligen allt på en gång just nu.

• M I R R E

rosiee: Vad jobbigt!!! Massor med kramar.

• M I R R E

Valterfamilj, Vi är ju mest bara glada att finns men det är jobbigt att efter 2.5 år märka alla spår hans tidiga födsel satt. Det är inte det att vi lägger någon vikt i vad han kan eller inte. Vi låter honom ta sin tid, jag tror man ska skynda långsamt. Problemet ligger i oron för framtiden. Hur det ska bli för honom i skolan. Mobbning oroar jag mig för mest.

• M I R R E

Vi märkte egentligen inget förrän lillebror Vince kom och vi såg en "normal" utveckling, fast han är egentligen tidig med allt. Vi reflekterade väl lite när han kröp sent också.

• M I R R E

Killian fick RS under sitt andra år med synagis. Fick inte Isak också det?
    Killian fick RS vaccinet två år i rad pga hjärt och lungor. Nu på neokontrollen tyckte doktorn att han skulle få det i år, det trodde jag inte eftersom synagis är så dyrt. Vi kom överens om att han inte är i behov av synagis i år. Hans hjärtfel är borta och han verkar ha bättre immunförsvar nu än förra året *peppar, peppar*

Pilea, det var längesedan, kul att se dig. Kul med en blöjfri Alve. Killian kissar då och då på pottan.

Idag var vi hos logopeden och det gick väl så där.

Kram Kram

• M I R R E

Valtersfamilj, han var så pass stor så att han behövde inte läggas in, däremot fick han åka in för att få alla extra mediciner för andningsstöd. Han klarade det bra och jag är inte orolig för i år. Vince fick RS samtidigt som Killian, han var mindre men klarade sig mycket bättre.

• M I R R E

Pilea: Jag upplever Vince som enorm det är ju vad vi har att jämföra med. Nu är ju Killian stor, jag fattar inte hur han kan äta så mycket.

• M I R R E

Trollmamma07

Min son har ju precis börjat prata och det är fortfarande lite. Han har kunnat ca tio ord det senaste året. Han använde dock bara mamma och pappa inget mer. Nu pratar han lite mer för varje dag som går.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11