Inlägg från: M I R R E |Visa alla inlägg
  • M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Jag startar en ny tråd för den gamla blir gammal idag.

Här kan vi prata om allt.

Välkommna alla nya och gamla.

Min prematurpojke är 2.5 år och en envis liten kille. Han har fått vara frisk enda sedan 1 juli...HURRA. Han har varit sjuk nästan konstant sen oktober. Det kan förklaras med att dagmamman är på semester

Killian har varit sen med nästan allt. Han gick runt sin tvåårsdag okorrigerat. Han pratar inte mer än ett tiotal ord och den fantastiska meningen "Den är min"
    Han väntar nu på en massa kontroller. Han har gjort spirometriundersökningen under sommaren och det lutar mot steorider till hösten. Han ska börja hos sjukgymnast för att han inte kan springa och rör sig klumpigt. Han har hörsel och synundersökning på gång och tid till talpedagog och han går på lekoteket. Ibland blir jag ledsen för allt ståhej och jag oroar mig men när jag tänker efter, han lever ju, det kunde varit mycket värre.

Jag hoppas ni haft en härlig sommar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 09:08
    Länk tll EPT barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
  • Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
  • M I R R E

Basses mamma, så har det varit för min son med och är fortfarande. Kanske är han lättirriterad i luftvägarna? Killian får inhalationer 3 ggr per dag. Det är inte astma eller allergi bara pga tidiga födseln för honom. Han fick göra en spirometriundersökning, kanske något att ta upp med neo. Nu till hösten ska han som sagt troligen få steroider.

• M I R R E

morotsstavar: Jag förstår precis, jag kan känna likadant när jag hör om andra barn som gått sent. Han gick i smyg först om någon såg honom så satte han sig ner direkt. Jag tycker att det är jättejobbigt att han är sen fast jag förstår ju att det kan bli så. Det är jobbigt att folk hela tiden frågar. Han har iochförsig hypotonus i ben, höfter och anklar om jag förstått läkaren riktigt.

• M I R R E

Morotsstavar. Han är svag i musklerna där, dom är lite slappa, det tränas bort med sjukgymnastik och så mycket rörelse som möjligt. Vi hoppas att det bara är det så att han slipper problem med gången när han blir äldre. Jag vet itne om det är vanligare men jag känner ingen annan prematur som är sen.

• M I R R E

Morotsstavar, har ni ingen sjukgymnast kopplad till Tyra genom Neo? Killian kollas där men eftersom vi hatar sjukgymnasten där ska han börja på ett nytt ställe. Korrigerat var Killian 20 ½ månad när han gick. Han har inlägg i skorna nu eftersom han är plattfot också. Killian var på G lääääääääääänge, säkert sex månader...han gick inne på sitt rum om inte jag såg honom, sista veckorna innan han gick hemma så gick han hos dagmamman. Han är likadan med talet. Han säger ord i typ 2 dagar för att inte börja använda dom förrän efter flera månader igen. Han är lite egen på det viste

• M I R R E

Senare kollar dom tillsammans med en sjukgymnast och neoläkaren för att kolla att allt är bra.

Vart bor alla? Det verkar vara väldigt olika var man kommer ifrån. Jag bor i sthlm och går hos neo på Danderyd...vi är supernöjda.

• M I R R E

roosie: Vad har ni för läkare på DS. Vi har Alexander Rakow och han har ställt upp massor för oss. Be er läkare på DS ringa och skälla lite. Dom är alla bra läkare på DS på det viset att dom verkligen bryr sig.

Hoppas allt ordnar sig. Kram

• M I R R E

Jag fick jämt höra att Killian är ju inte prematur längre för han är så tjock. Han hade runt huvud och annars var han upsvullen på magen men inte ett uns fett på den lille kroppen. Då var han ca 6 månader okorrigerat. Jag blev skitförbannad. Han kommer ju alltid vara prematur för han föddes prematurt men sen kommer han ju så klart inte kanske få några men längre fram i tiden. Han hade ju fortfarande andningsproblem osv.

Min andra son vägde 4065 och han hade också en dramatisk förlossning, mer dramatisk än Killian egentligen eftersom han fastnade så illa med axeln att dom fick svårt att få ut honom i tid. Det märkte inte jag av eftersom jag var så glad att få föda en jättekluns. Vince axel drogs ur led när dom fick slita ut honom i ena armen. Efteråt när jag har fått förklarat för mig hur illa det kunde ha gått förstår jag. Fast smärtmässigt föder jag ALLTID hellre en stooor bebis...

rosiee:Ja Alexander är fantastisk. Ring honom och prata så kan han råda er vidare. Han har hjälpt oss när vi ahr behövt och vi har alltid känt oss välkommna att ringa.

...och ja det är min lilla Killian som hänger på väggen där. Jag ska åka dit och hälsa på på fredag. Ska bli jättekul. Jag saknar många av personalen faktiskt.

• M I R R E

Idag har vi varit på synundersökning och Killian har pga sin ROP och syrgasbehandlling blivit närsynt på ena ögat. Nu har vi fått recept på glasögon och han skaa fortsätta att gå på kontroller. Det kommer ta ett tag att få till styrkan, han är också astigmatisk på det andra ögat.

Nu är det öron, sjukgymnast och logopeden kvar.

• M I R R E

Killian har ju olika fel på ögonen. På ett år hade närsyntheten blivit mycket sämre.

Det är mycket undersökningar nu men det känns bra att man utreder honom nu, så han får det stöd han behöver, eftersom hans lillebror som är ett år typ snart är ikapp honom. Killian är sen men lillebror har varit tidig med allt.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11