EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
Kikar in i tråden också, har varit inne i alla möjliga andra trådar och skrivit, men av någon anledning har jag inte klivit in i denna förut...
Jag är mamma till Mikael, född v28+2, i oktober 2007 på Danderyds sjukhus. Han spenderade 3 veckor i CPAP och några dagar i grimma när det behövdes, 3 veckor och 1 dag i kuvös. Efter det låg han på värmebädd i ett dygn. Det var som om han på något sätt bestämde sig för att nu hade han legat där länge nog och det var dags att skärpa till sig.
Han har drabbats av ljumskbråck på bägge sidor vid olika tillfällen, så han har två snygga ärr på magen och han har också gått igenom MR efter en misstänkt förändring på hjärnan (inte blödning) och det visade sig inte vara något.
Vi lömnade avd 20 den 7 december och utskriven blev M från hemsjukvården den 21:e. Ögon och öron är helt ok, öron blev godkända direkt, och ögon ska vi tillbaka till först när M är 4 år.
Mikael har nästan vuxit ikapp helt på längden och tvären, på 9-månaders kontrollen låg han på strecket under normalkurvan. Mentalt och motoriskt däremot är det en annan femma.
Han är helt klart mentalt sen, även om jag jämför med barn i korrigerad ålder. Motoriskt ligger han numer ungefär som korrigerad ålder, dvs 7 månader. Han står och svajar på alla fyra och jag är rätt säker på att det inte är långt kvar tills han kryper.
Vi flyttade till Norrköping från Täby i februari och det är helt klart inget jag rekommenderar någon att göra om man tänker på vård. Från Danderyd och helt suveräna Dr Alexander R till jag vet inte vad. Jag fick tjata mig till att de skulle släppa in M i eftervården här nere och det besöket kändes som rena skämtet. Tack och lov så har vi en underbar BVC-sköterska och en lysande barnläkare på BVC, annars vete sjutton om jag inte hade flyttat tillbaka till Sthlm, enbart pga av vård.