Inlägg från: Tristanya |Visa alla inlägg
  • Tristanya

LCHF tråden 3

gud va jag ÄLSKAR polarbrödet! helt underbart gott! ska baka en ny sats idag! så jag kan ta med o ha på jobbet (börjar jobba imorgon efter min mammaledighet)!
    o smakar vrkligen som mackor! underbart!

det andra brödet med fiberhusk va bara äckligt så var först jättetveksam till detta också, men mmmmmmm så gott!

• Tristanya
    Styrkekram skrev 2008-10-09 11:56:00 följande:
    Hittar inte polarbrödsreceptet i recepttråden. Kan inte nån skriva in det? PLEEEEAAASE!!
    finns på KiF, men vet inte länken dit så skiver det här åt dig

½ burk keso (låt den rinna av)
    1,5 - 2 dl riven ost
    3 st ägg
    salt
    peppar, pizzakrydda, oregano etc vad man känner för

hårdvispa äggvitorna till ett fast skumm (så man kan vända bunken upp o ner), vispar man ner salt med äggvitorna ska det tydligen bli styvare!
    mosa keso med äggulorna och rör i den rivna osten.
    krydda efter smak!
    vänd FÖRSIKTIGT ner äggvitorna med keso/ost röran (så luftbubblorna inte försvinner).

klicka ut röran på bakplåtspapper, blir ca 8-10 st (dock ganka små, jag fick ut ca 6st o då blir dom som vanliga polarkakor), flyter ut något under gräddningen.

man kan även ha i bacon, skinka eller nått om man vill.

in i ugnen på 175 grader i ca 20 min, tills dom fått gyllenbrun färg!

förvara i kylen, går att frysa!
  • Tristanya
    troja80 skrev 2008-10-09 13:15:03 följande:
    jajjemen nu krävs det träning! Har ju gravmagen som hänger i knäveckena
    stackare... men jag gruvar man för det också när jag gått ner allt jag vill.. men ska nog försöka få klämma in en till graviditet emellan.. sen får jag få bort magen
  • Tristanya
    Kattmor skrev 2008-10-09 16:06:00 följande:
    Ska det vara en liten eller stor burk keso?
    beror ju på hru många du vill göra men ja, en liten 250g burk.. så hälften av det i brödet! så en burk räcker till två satser!

ska slänga ihop en deg nu
  • Tristanya
    Kattmor skrev 2008-10-09 16:38:54 följande:
    Det ska bli spännande & smaka på detta!!Då har jag nåt gott att se fram mot i kväll! f
    vad kryddade du med?
    jag tog pizzakrydda båda gångerna! men inte så jättemycket, men så man kan ana smaken av det!
    men jag tyckte dom blev godast efter dom hade varit i kylen.. o glöm inte massa smör o nått gott pålägg! smaskens!
  • Tristanya
    Kattmor skrev 2008-10-10 01:44:39 följande:
    Typiskt nog hann jag inte med att göra brödet!!Har haft fullt upp hela kvällen!Men men, den som väntar på något gott....... Jag får försöka hinna med det i morgon i stället!Jag köpte pizzakrydda & oregano, det var väl vad som rekommenderades har jag för mig.... men hur mycket ska man ta tro?
    jag tog ca ½ msk kanske.. o så "mosade" jag ju sönder det i handen.. så d blir det ju "Lite mer" av det.. eftersom det smulas sönder till mindre bitar.
    höfta lite, beror ju på hur stark smak du vill ha också!
  • Tristanya
    Kattmor skrev 2008-10-10 17:25:56 följande:
    Nu är polar bröden i ugnen Ska bli spännande att smaka på detta!En sak jag undrar över är att det står att keson ska rinna av, men jag la keson i en typ pastasil & det kom inte ut en droppe... ska man pressa ut vätska tro eller är det ok ändå?
    jag la det i en sil, o sen pressade jag med en sked, o då rann det av en del.. o samtidigt mosades det ju!
    för mig blev bröden inte direkt gyllenbruna förrens efter 20min.. så mina har jag haft inne ca 25 min!
  • Tristanya
    Kattmor skrev 2008-10-11 00:10:46 följande:
    Jag åt några polarbröd förut & jag kan ju inte påstå att det var särskilt goda!Tunn & fluffig konsistens var det också, så det gick ju inte ens breda bregott på dom för de gick sönder direkt.Kanske är godare om man tar i mer kryddor & t.ex lite bacon så det blir typ som potatisbullar, men som bröd var det inte gott.
    vände du in äggvitorna förstiktigt? ju mer man rör runt det ju mindre luftbubblor blir det o ju rinnigare blir brödet..
    mina blir "fluffiga", men har inge problem o bre bregott på dom!
    jag har i lite pizzakrydda o jag älskar detta bröd! helt underbart!
    jag gjorde ca 6st av en sats, så dom blev ungefär lika stora som vanligt polarbröd!
  • Tristanya
    Vivvi skrev 2008-10-11 22:12:34 följande:
    En liten fråga...såg i recepttråden nåt om bröd som gjorts på NÖTMJÖL. Var hittar man det eller måste man göra det själv? Är sjukt sugen på macka ibland och hade tyckt det var skönt med en "räddare i nöden". Ska prova polabröden också!
    kan varmt rekomendera polarbrödet!
    det andra på fiberhusk höll jag på o kräkas av, men polarbrödet är GODARE än vanligt bröd!
    o dessutom lätt o göra, men tar slut fort
  • Tristanya
    Vivvi skrev 2008-10-12 18:05:17 följande:
    WOW!!!!! Jag säger bara...POLARBRÖD RULES THE WORLD!!!!!Nu har jag gjort dem och de är sååååååå gooooda!!!!! Hade i en knapp dl mandelmjöl som fanns över och de blev jättebra. Gick tom att bre Bregott på dem när de fortfarande var ljumma. Mina favoriter.....vem behöver vanligt bröd nu!!???Snart ska vi äta kvällsmacka......JAG MED!!!!!
    visst är dom underbart goda? har dock inte testat med mandelmjöl..
    men tänk påatt du inte bör äta allt för många polarbröd med mandelmjöl i.. eftersom mandlar/nötter har lite högre kolhydratinnehåll!
Svar på tråden LCHF tråden 3