![Smurfan 81](/avatar/thumb/smurfan_81/d2645f0af4fd022545d1b42456375d33.jpg)
-
Jaha... usch då... Men då KOMMER det skita sig för mig för jag klarar mig inte utan lightläsken! Men menar du då att det skulle vara bättre att dricka vanlig läsk med 10,5g kolhydrater än att dricka lightläsk utan kolhydrater???Kenzie skrev 2008-09-28 19:37:45 följande:Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:35:27 följande:Nej men du missförstår mig. Sötningsmedel ger ju inga kolhydrater öht men kroppen tolkar det som att det är kolhydrater. Säg att det finns 50 gram sötningsmedel i 100 gram lightläsk så tror kroppen att du får i dig 50 gram kolhydrater. Förstår du? Det har inget att göra med det vanliga näringsinnehållet utan det handlar om att kroppen luras.
-
Kenzie skrev 2008-09-28 19:44:54 följande:Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:41:51 följande:Nej alltså mängden sötningsmedel i lightläsk har jag ingen aning om, tog bara exempel för att förklara. Det enda jag vet är att många inte kan dricka lightläsk eftersom kroppen reagerar som om det vore vanlig läsk. Och KLART du klarar dig utan läsk tjejen. Vatten är supergott och man kan smaksätta det på en massa sätt. Jag är beroende av smaksatt mineralvatten. Kan jag så kan du.Asså, visst skulle jag KUNNA vara utan lightläsken, men grejen är att jag VILL inte!JewelGirl skrev 2008-09-28 19:44:55 följande:Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:41:51 följande:Nej, samma "katastrof" det. Försök sluta Inte lätt, förstår det men du kommer att må bättre när du är av med sockerbehovet för lightläsken tillfredsställer sockerbehovet även om den är "sockerfri".
Då är det svårare att sluta!
Men lightläsken skulle ju skapa ett socker behov inte tillfredställa det sägs det ju, eller hur?Och om jag håller alla annan mat under 5g kolhydrater då? Fast kah måste erkänna att jag överhuvudtaget är lite skeptisk till den här kosten... Vägde mig nu och det var inte roligt men jag ska vänta till imorgon bitti för jag brukar väga mig på morgonen så att det blir mest rättvist. Sen är det ju så att jag har bara 2,5 kilo att gå ner, och det är vad JAG tycker att jag ska gå ner. Den här kosten kanske inte funkar på mig då! Men jag ska ge det åtminstone en eller två veckor, lite beroende på vad som hände rmed vikten. Skjuter den i höjden så kommer jag nog inte våga fortsätta.
-
Sötningsmedel värre än socker?
www.kostdoktorn.se/
Citat:
"Jag har sett ett par studier på människor som visar tydlig viktökning (och ökad risk för diabetes mm) ju mer läsk personer dricker, och då har man inte sett någon skillnad när det gäller lighläsk - det verkade alltså ge samma effekt. Vad det beror på behövs det mer forskning om. Men mycket tyder på att man inte så lätt “lurar” kroppen. Den söta smaken kan göra att vi förväntar oss socker, och när det ej kommer blir vi kanske hungriga/sötsugna och äter mer av annat."
Enligt den texten är sötningsmedlet farligt för att du äter mer, inte sötningmedlet i sig. Det visste jag redan! Precis som när jag började med P-spruta sa min barnmorska att det kan öka hungerskänslan och därför kunde jag gå upp i vikt. Efter den sprutan gick jag ner 10 kilo! Alltså tror JAG (vill jag tro...) att lightläsken inte är "farlig" så länge du känner till konsekvenserna.
Svårt att gå ner i vikt?
www.kostdoktorn.se/
Här läste jag att man till och med kan gå upp i vikt i början om man tidigare svältbantat... De 10 kilona jag gått ner tills nu är genom svältdieter så då kanske jag får räkna med att jag kanske går upp lite i början, jobbigt... Men jag trivs bättre med deen här kosten hittills, jag HATAR att gå omkring och vara hungrig hela tiden! Men jag vill ändå ner de där sista 2,5 kilona, och helst nu under hösten i alla fall... -
Försöker få minmat.net att funka, men jag fattar inte! Nu har jag lagt in mozzarella under min mat, men när jag ska välja den så har den gjort om alla mina siffror! Hur får jag den att inte göra det? Jag har skrivit in allt under 100g och då t.ex 1g kolhydrater och 19g fett. När jag sen ska välja mozzarella kommer det upp 2g kolhydrater och 24g fett!
Kan nån förklara detta?
-
Tristanya
Fast du kan ju inte säga att 0,1 och 0,1 på 100 gram blir 50/50 i procent! Den procentsatsen stämmer ju inte riktigt! Ja, det är lika delar kolhydrater och protein så visst är det 50/50, men 50%/50% hade det ju bara varit om det hade stått 50 GRAM kolhydrater och 50 GRAM protein på 100g totalt. Eller hur? Om du lägger upp massa annan mat samma dag och inte bara lägger upp 100g lightläsk så ser du ju att det blir annorlunda. Som exempel, lägg till 250g kokt ägg så blir kolhydraterna noll i diagramet och fortfarande 0,1 totalt. -
Nä, du tänker fel. Slå in annan mat så ser du att det inte alls drar upp dagsintaget. Det blir 0,1g kolhydrater på 100g hur du än vänder och vrider på det!Tristanya skrev 2008-09-29 12:08:20 följande:Smurfan 81 skrev 2008-09-29 09:25:04 följande:det jag menade var att dricker man en burk cola så kommer det ju dra upp procenthalten (över hela daxintaget) ganska rejält! för är ju endå, om man ENBART dricker cola 50%/50% kolhydrater/protein.. o med cola 100% kolhydrater.. så det jag menade var att det förstör ju mycket över hela daxintaget.. o sen som sagt, triggar det ju igång sockersuget!
Det är inte 50%, det är bara lika delar protein och kolhydrater och inget fett, det är därför den säger 50/50 när du BARA skriver in cola light i minmat. -
Det blir det inte helt enkelt... Det är 0,1% kolhydrater och 0,1% proteiner, och eftersom det inte är något fett i alls så ser det ut på diagrammet som att du fått i dig 50/50 menså fort du börjar lägga in annan mat med fett och protein i så ser man att kolhydraterna är nära med noll. Självklart är det massa vatten i (bl.a.)!annbom skrev 2008-09-29 09:44:40 följande:Det är ju vatten i också och det måste väl räknas? Jag förstår inte heller hur det kan bli 50/50Smurfan 81 skrev 2008-09-29 09:25:04 följande:
-
Nån osm har koll på det här med hur man lägger in sin egen mat i minmat.net? Jag försökte ju lägga in mozzarella igår men när jag skulle skriva upp att jag ätit det kom det upp massa andra siffror än de jag hade skriv it in!
-
Jag la in det på 100g (under min mat där man kan lägga till sånt som inte finns med) och sen när jag bara ställde mig på livsmedelts namn, utan att skriva in vikt, så blev det andra siffror! Jätteskumt!Kenzie skrev 2008-09-29 17:52:49 följande:Smurfan 81 skrev 2008-09-29 17:18:32 följande:Hmm hur menar du? Att du lagt in ett eget livsmedel alltså? Har du lagt in det på 100 gram så ändras ju siffrorna beroende på hur mycket du ätit (fast det kanske inte är så simpelt ).
-
Vad jag förstått ska man kunna det!Tildalina skrev 2008-09-29 18:48:31 följande:En enkel snabb fråga, kan man äta fläsksvålar?