Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

LCHF tråden 3

JewelGirl skrev 2008-09-24 22:06:54 följande:
    Jag tänkte kika lite i denna tråden när det börjar dra ihop sig till matlåde-dags igen (börjar jobba om 1,5 vecka)blogg.passagen.se/lchf_i_skolan/
    Superbra länk! Det fanns en pizza där gjord på sötmandel och hasselnötter. Enligt livsmedelsverket har de båda ganska högt kolhydratvärde, 13,4 resp. 9,4. Blir der ok för att man har massa ägg i så att det inte blir så mycket eller? Samma sak såg ajg i recepttråden ett bröd (tror jag det var) gjort på mandelmjöl. Är der sötmandel som man maler själv eller kan man köpa mandelmjöl?
  • Smurfan 81

Och nu då? Vi ska till landet i helgen och jag hade planerat Currykyckling till på lördag. Nu ringer svärmor och säger att hon bjuder på maten, grytstek. Hon är jättenojjig med mat och dieter så jag VET att det kommer bli en hel kvälls diskussion om jag ska förklara för henne att jag gått från ViktVäktarna till LCHF. Kan man undvika den diskussionen? Och kan jag göra det trots att jag ordar eget tillbehör istället för ris/potatis?

• Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-25 09:23:00 följande:
    Smurfan 81: Säg att du mår dåligt av kolhydrater, jag kör med att jag får ont i magen. Jag brukar inte heller orka ta någon diskussion om den här "farliga" kosten även om fler och fler faktiskt börjar inse att det här är något bra. Du kanske inte ens behöver säga något? Ät kött, sås (om den är mjölfri) och grönsakerna till.
    Jag vet inte exakt vilken rätt hon menar med grytstek, men det finns risk att stekn liksom ligger i såsen och det finns risk att det är mjöl i såsen... men i så fall är det ju inte så mycket om jag skulle v ara extra duktig resten av dan. Får ta MYCKET grönsaker till! Kanske kan koka lite broccoli till och ställa fram så alla får ta, och så tar jag bara av det...
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-25 09:47:27 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-25 09:44:45 följande:Men försök att inte ta så mycket sås och ät lite hemma innan du åker. Annars kan du ta med dig några babybel-ostar som du moffar i dig på toan innan maten. Det har jag gjort nån gång när maten inte varit den bästa
    Problemet är att vi åker imorgon och middag är på lördag!
    Balsamvinäger är ok va? Jag vet att tomat inte är optimalt, men kan man inte göra en tomat och mozzarellasallad med olivolja och balsamvinäger innan? Då får man ju i sig fett!
  • Smurfan 81
    Pess skrev 2008-09-25 10:22:44 följande:
    Jo, så kan man resonera. Men LCHF är ju en livstil snarare än en bantingsmetod. Och varje gång man äter utanför LCHF så kommer man ur ketos och viktnedgången avstannar. Likaså hälsoeffekterna. Sedan tar det 2-4 dagar innan man är i ketos igen.
    Men lite kolhydrater äter man ju ändå, när  kommer ur ketos? Förstår du vad jag menar? Det är ju kolhydrater i krossade tomater, men det är under 5g / 100g. Hur mycket kolhydrater kan man äta innan man tappar effekten?

Nu har jag gjort äggmuffins till lunch. Jag halverade receptet från Tussilagon (tack, det glömde jag nog säga...) och det blev 12 muffins. Jag har ätit 3 är det lagom?
  • Smurfan 81
    Pess skrev 2008-09-25 15:35:41 följande:
    Jag gick oxå ner första veckan. Enl. Annika Dahlqvist ska man inte se LCHF som en viktminskningmetod utan som en viktreglerande metod. Dvs att lågviktare t.o.m kan gå upp av kosten och att normalviktiga behåller sin vikt. Så kanske du inte svarar med viktnedgång eftersom du redan är normalviktig?
    Jasså? Jag har 2,5 kilo som jag vill ner, men jag ligger inom normalviktområdet! Finns det några speciella metoder inom LCHF då som man ör ha koll på?
  • Smurfan 81
    leende guldbruna skrev 2008-09-25 14:03:55 följande:
    Svar på #2270registrera dig på minmat.se å försök å hålla kolhydraterna på max 5%.kanske lägre när du ska gå ner så lite?Jag gick ner ända till v 6 då jag gick upp ett kg.men det kan ju vara olika,svårt att säga när man inte vet hur du äter ,om du gör fel alltså.Men man "brukar" väl gå ner vätska 1:a v en hel del,men det hänger ju oxå ihop med hur du åt v innan.Jättesvårt men ge inte upp,blir nog snart bättre.
    Jag får inte den länken att funka!
    Så länge man bara äter produkter med 5g/100g eller mindre så borde väl allt vara ok. Eller?
    Fast i helgen ska vi äta sillunch och den "bästa" sillen jag hittat är på 15g/100g...
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-09-25 21:05:10 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-25 21:00:53 följande:Med Lchf-kost behöver man inte bry sig om kalorier.
    Nähä, men då så!
Svar på tråden LCHF tråden 3